19 augustus 2017 om 03:00
Luister naar

De tweet van Trump

Terug uit de hoge bergen van Zwitserland blijken de kranten in het lager gelegen dal bol te staan van atoomdreiging en nazi-geweld. Je zou meteen rechtsomkeert gaan, de weg weer omhoog. Maar dat kan niet. Dit is de wereld waarin we geacht worden keuzes te maken, vrede te stichten, visies erop na te houden. Het is absurd dat er met atoombommen gedreigd wordt. Dat deden we toch niet meer? Het is absurd dat er mensen en plein public, in het volle licht, met swastika’s door straten durven te marcheren, ondertussen de meest racistische en ja – godslasterlijke – dingen roepend tegen Joden en alles en iedereen die niet zo wit is als zij. Dat soort lastering van mens- en godheid was toch voorbij? Niet tegen Joden hebben zij gezondigd, niet tegen mensen die niet zo wit zijn als zij, maar tegen de Maker zelf.

Een Duitse docent geschiedenis schreef dat er eigenlijk nooit zwart-witconflicten zijn in de wereld, maar dat die met de swastika en het nationaalsocialisme zo’n conflict is. En ik geloof het niet, dat tweede deel van zijn zin. Er zijn geen zwart-witconflicten tussen mensen. Er is een wit geheel dat God wordt genoemd en de rest is grijs, innerlijk strijdend voor het goede of het kwade, behept door beide.

Het is terecht dat Obama’s tweet na het drama in Charlottesville de hemel in wordt geprezen en Trumps tweet naar de verdoemenis wordt verwenst. En toch. Ik kan het haast niet geloven dat ik Trumps tweet hier nu citeer als een stuk tekst van waarde. De kokhalsreflex moet ik tegenhouden: het feit dat hij hier weigert om nazi-geweld een status aparte te geven, waarschijnlijk uit politieke overwegingen is huiveringwekkend. Maar toch: ‘Alle geweld en haat en nijd van alle kanten, van alle kanten moet in de zwaarst mogelijke termen veroordeeld worden.’

Mogen deze woorden neerdalen op ons. Op Trump. Op zijn eigen huis. Op mij. Op de krantenlezer, de opiniemaker, zelfs op degene die het zwaard oppakt om het goede te realiseren. Want ook die zou erdoor vergaan, was de grimmige belofte ooit.

Er stonden mensen te zingen in de straten van Charlottesville, hand in hand. Zij zijn het voorbeeld. Als er dan de vrees is dat nazisme, vreemdelingenhaat en antisemitisme kansen zien, laten we dan niet ons wapentuig scherpen en de sportschool opzoeken, maar liedjes oefenen en de telefoonnummers hebben van de Joodse gemeenschap, van bevriende homo’s, van de imam en de Zuidasbankier. Want in tijden dat er geen oorlog is, moet er geoefend worden voor vrede, zei de grote theoloog John Howard Yoder, zodat wij in oorlogstijd vredestichters kunnen zijn.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Hilbrand Rozema

In Enschede kun je een houten ezel op wieltjes zien, die Koning Jezus draagt. Normaal gesproken dan

‘Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede.’ ... zo dichtte Willem Wilmink. Ik ging in zijn stad op zoek naar een houten ezel met Koning Jezus.

.

Ik had nooit eerder een man horen zeggen dat hij feminist is

'Ik was zélf in het stereotype getrapt van de brutale meid die haar neus ophaalt voor alles wat mannen in machtsposities zeggen', schrijft Lysanne van de Kamp. En dat terwijl ze zich altijd zo ergerde aan dat stereotype.

Feniks de la Fosse

'Zijn ex regeert ons huishouden, ik kan er niet meer tegen.' Hoe kan dit worden opgelost?

‘Ik heb het nodig dat je me geruststelt’, zegt een vrouw tegen haar partner in de praktijk van relatiecoach Feniks de la Fosse tegen. ‘Ik ben gewoon onzeker en heb het nodig om te horen dat ik nummer één ben.’

Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Het gepest van Wilders mag niet gewoon zijn. Timmermans heeft hulp van andere Kamerleden nodig

Wim Dekker hoopt dat het fatsoenlijke deel van de Kamer niet in debat gaat over wat fatsoen is, maar soeverein afstand neemt van onfatsoen. En hij vraagt om gebed voor Frans Timmermans.

Zo sensationeel is dat boek van David de Vos niet, al suggereert hij het graag

Evangelisch prediker David de Vos prijst zijn verhaal aan als ‘het meest gedurfde en ongefilterde boek over de christelijke wereld dat je gaat lezen’. Verkooppraat, volgens Reina Wiskerke.

Kelly Keasberry is theoloog en pastoraal medewerker bij ziekenhuis AZ Monica in Deurne en Antwerpen.

Ambtenaren, managers, artsen of docenten: grijp eens wat vaker naar de gieter

Voor mij als ziekenhuispastor was het uitsterfbeleid niet om aan te zien, schrijft Kelly Keasberry. Na werktijd besloot ik tot een reddingsoperatie. Gewapend met een gietertje, een schaar en een emmer van de schoonmaker.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Stilte kan confronterend zijn. Als de geluiden van buiten verstommen, gaat je binnenwereld aan de gang

Stilte kan confronterend zijn. Als de geluiden van buiten zijn verstomd, gaat je binnenwereld aan de gang. Het is mij lang gelukt dat uit de weg te gaan, schrijft Anita Zeldenrust. Drukte is een statussymbool.

nd

In Amsterdam zit een witte duif klem. Hoe kan ik de vogel nog redden? Klimmend, via de regenpijp?

Wat doe je als je ziet dat er een vogel verstrikt is geraakt in een net? Op één-hoog? Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren. Maar er is toch hoop.

George Harinck is rector magnificus aan de Theologische Universiteit Utrecht.

Laat kinderen weer sleutelteksten uit de Bijbel, de geschiedenis en de literatuur uit het hoofd leren

Het is ronduit zonde dat we tegenwoordig bijna niets meer uit ons hoofd leren. Want wat je niet bezit, kun je jezelf niet herinneren. Zorg daarom voor een goed gevulde binnenkamer, stelt George Harinck.