‘Lufthansa wil vloot Air Berlin’

Nieuws
Luchtvaartmaatschappij Lufthansa wil circa 90 van de in totaal 140 vliegtuigen van zijn failliete branchegenoot Air Berlin overnemen.
anp
vrijdag 18 augustus 2017 om 03:00

Berlijn

De onderhandelingen daarover beginnen nog deze week, meldt het dagblad Süddeutsche Zeitung. Air Berlin vroeg eerder deze week faillissement aan, nadat de Arabische grootaandeelhouder Etihad had laten weten niet langer geld te willen steken in het structureel verlieslatende bedrijf. Dankzij een overbruggingskrediet van 150 miljoen euro van de Duitse overheid kunnen alle vluchten voorlopig nog doorgaan. Lufthansa zou op de achtergrond al langer werken aan een overname van een groot deel van de routes, vliegtuigen en werknemers. De Duitse marktleider, die zich daarbij naar verluidt gesteund weet door de overheid, huurt al sinds vorig jaar een groot aantal vliegtuigen plus bemanningen van Air Berlin.

sneller uitbreiden

Met de extra toestellen van Air Berlin erbij kan Lufthansa sneller zijn vluchtaanbod uitbreiden. Bovendien kan het rechtstreekse vluchten naar verre bestemmingen gaan aanbieden vanuit Berlijn en Düsseldorf, naast de al bestaande knooppunten in Frankfurt en München.

Gezien de toch al zeer dominante positie van Lufthansa in Duitsland, waar prijsvechters als Ryanair en easyJet nog relatief ondervertegenwoordigd zijn, is het onwaarschijnlijk dat het tot een volledige overname komt van de failliete boedel van Air Berlin. Dat zou vrijwel zeker stuiten op concurrentiebezwaren.

Ryanair, de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, heeft protest aangetekend tegen wat het een ‘duidelijke samenzwering’ noemt. Volgens de Ierse prijsvechter hebben de Duitsers een staatssteunconstructie opgezet die in strijd is met de Duitse en Europese concurrentieregels. De Europese Commissie heeft de klacht van Ryanair ontvangen. Brussel moet binnen twee maanden beoordelen of sprake is van staatssteun. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.