Luister naar

'Duitse Audi-werknemers moeten geduld hebben'

Nieuws
Na het dieselschandaal beloofde Volkswagen AG meer elektrische modellen te ontwikkelen. Nu Volkswagen-dochter Audi ook zijn tweede elektrische auto in het Belgische Vorst laat bouwen, zijn Duitse werknemers boos: is de elektrische auto wel hun toekomst?
Ruurd Ubels Ruurd Ubels
zaterdag 24 juni 2017 om 03:00
Koning Philippe en koningin Mathilde van België en de toenmalige Duitse Bondspresident Joachim Gauck en zijn vrouw Daniela Schadt poseren in 2016 bij een prototype van de e-Audi die de Belgen mogen gaan produceren.
Koning Philippe en koningin Mathilde van België en de toenmalige Duitse Bondspresident Joachim Gauck en zijn vrouw Daniela Schadt poseren in 2016 bij een prototype van de e-Audi die de Belgen mogen gaan produceren. epa / Benoit Doppagne

Eindhoven

‘Als de directie geen perspectieven biedt voor productielijnen in Duitsland, maar alleen voor onze buitenlandse fabrieken, dan is het ongenoegen bij de Duitse werknemers meer dan gerechtvaardigd.’

Zo reageert voorzitter Peter Mosch van de ondernemingsraad in Ingolstadt, de thuishaven van Audi, op het nieuws dat ook het tweede volledig elektrische model van Audi in Vorst (België) van de band gaat lopen. ­Mosch en vakbondsvertegenwoordigers eisen dat de elektrische toekomst ook in de fabrieken in Ingolstadt en Neckarsulm zichtbaar wordt.

De Duitse Audi-werknemers voeren eerder blind op de belofte van bestuursvoorzitter Rupert Stadler, dat vanaf 2020 Ingolstadt elektrische auto’s gaat bouwen. Maar na de jongste ontwikkelingen wil Mosch daarover harde toezeggingen. Hierin speelt mee, dat een Audi-woordvoerder zich donderdag in Die Welt niet wilde vastleggen op de belofte dat vanaf 2020 elektrische Audi’s het label Made in Germany krijgen.

‘Audi is een wereldspeler’, erkent Mosch in de Duitse pers. ‘Maar het Audi-hart moet sterk kloppen waar het zich bevindt – in Duitsland.’

Sportback GT

Woensdag maakte de Duitse producent bekend dat in Vorst vanaf 2018 niet alleen de eerste elektrische Audi wordt gebouwd (een SUV), maar – vanaf 2019 – ook het tweede model, de vierdeurs e-tron Sportback GT.

Dit hoeft voor de Duitse werknemers echter geen hard gelag te zijn, zegt Maarten Steinbuch, hoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven. ‘Hun angst is begrijpelijk, maar niet logisch. De verandering in de personenautowereld naar elektrisch is gaande en zal de komende jaren versnellen. Audi zal straks niet meer genoeg hebben aan de productiefaciliteiten in Vorst. Andere Audi-fabrieken, ook die in Duitsland, zullen eveneens omgebouwd moeten worden voor de productie van elektrische auto’s.’

Eind april meldde Volkswagen, het moederbedrijf van Audi, zijn investeringen in het ontwikkelen van elektrische auto’s en andere alternatieven de komende vijf jaar te verdrievoudigen. In 2026 moet een kwart van alle nieuwe Audi’s op stroom rijden.

‘De Duitse werknemers moeten nog even geduld hebben’, zegt Steinbuch.

extra banen

De komst van het tweede elektrische model naar Vorst levert de Belgen vijfhonderd extra banen op. De bouw van de beide e-wagens komt in de plaats van de productie van de ‘fossiele’ A1, die naar Spanje verhuist.

Om de eerste elektrische Audi naar Vorst te halen, stelde de Belgische overheid de autobouwer een steunpakket van 130 miljoen euro in het vooruitzicht. Of de staat ook bijspringt nu de tweede elektrische Audi in de buurt van Brussel wordt gefabriceerd, is niet bekend.

bezettingsgraad

Duidelijk is wel, dat de verbouw van de fabriek in Vorst, om er elektrische wagens te kunnen maken, ingrijpend en kostbaar is.

Volgens Hubert Waltl, directeur productie en logistiek bij Audi, is de keuze om ook de tweede elektrische Audi in België te bouwen, logisch in het licht van de investeringen. De komst van nog een model ‘verbetert de bezettingsgraad in onze fabriek in Brussel’, heet het in een verklaring.

Daar komt bij dat de tweede elektrische auto van Audi gebruikmaakt van hetzelfde platform (‘bodemplaat’) als de eerste.

‘Qua investeringen is de beslissing te begrijpen’, vindt voorzitter Mosch van de ondernemingsraad. ‘Maar in Duitsland moet Audi zijn werknemers snel perspectief bieden.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Het is niet per se moeilijk om zonder makelaar een huis te kopen of verkopen, zegt Hans André de la Porte van de Vereniging Eigen Huis.

Zonder makelaar een huis (ver)kopen: hoe doe je dat? 'Een makelaar is geen tovenaar'

Een huis kopen of verkopen zonder makelaar scheelt kosten. Maar het vraagt ook meer van kopers en verkopers. Hoe pak je dat aan en waar moet je op letten?

Algemeen directeur en medeoprichter van Roetz Tiemen ter Hoeven in de werkplaats in Amsterdam-Noord waar de sociale onderneming op duurzame wijze fietsen een tweede leven biedt.

Roetz bouwt hippe nieuwe fietsen door onderdelen te 'oogsten' van wegroestende wrakken

Waar veel oude of kapotte fietsen een lot op de schroothoop beschoren is, krijgen deze bij Roetz een nieuw leven. Zo repareert de sociale onderneming onder andere ov-fietsen van NS, met ‘geoogste’ onderdelen uit andere rijwielen.

Tjerk 't Lam en zijn vrouw Lydia in Plus-filiaal Bieshof in Dordrecht. Aanstaande maandag krijgt de winkel een nieuwe eigenaar. Zonder koopzondag ziet de ondernemer geen perspectief op lange termijn.

Tjerk stopt met zijn supermarkt, omdat hij niet op zondag open wil. 'Alles jaagt steeds meer door'

De christelijke ondernemer Tjerk ‘t Lam uit Dordrecht ziet geen toekomst meer voor zijn supermarkt zonder open te gaan op koopzondagen. Daarom stopt hij. Principieel was dat geen lastig besluit, zegt hij, maar emotioneel wel.

Gedupeerden met protestborden demonstreren op het terrein van verzekeraar Achmea. ‘Terugkijkend had klanten niet zo veel leed toegebracht mogen worden.’

De woekerpolis was het grootste financiële schandaal ooit. Kan zoiets weer gebeuren?

Met de laatste grote schikkingen in zicht, loopt de woekerpolisaffaire na dertig jaar ten einde. Hoe kon het ‘grootste financiële schandaal uit de Nederlandse geschiedenis’ zo ontsporen? En kan het weer gebeuren?

De architecten van Bureau B+B houden zich bezig met stedenbouw en landschapsarchitectuur.

Het Nederlandse landschap vraagt veel: duurzaam, klimaatbestendig én natuurinclusief

In een land dat worstelt met ruimtegebrek en klimaatverandering zijn de uitdagingen voor landschapsarchitecten veel complexer geworden. Bureau B+B legt de lat extra hoog. 'Als het werk af is, is het nog niet af.'

Bedrijfsterrein van chipmachinefabrikant ASML in Veldhoven.

Kabinet probeert uit alle macht de chipindustrie in Nederland te houden

Het demissionaire kabinet loopt zich het vuur uit de sloffen om de Nederlandse chipindustrie comfort te bieden. ASMI, NXP en paradepaard ASML dreigen namelijk hun koffers te pakken.