Luister naar

Banen terug naar de VS; Trump staat niet alleen

Nieuws
Deze week zijn de heronderhandelingen begonnen over het vrijhandelsakkoord Nafta. Donald Trump wil banen terughalen naar de VS. Daarmee gaat hij voort op de weg die Barack Obama al insloeg.
Ruurd Ubels Ruurd Ubels
vrijdag 18 augustus 2017 om 03:00
Ondernemer Harry Moser nam in 2010 het initiatief om productie terug te halen naar de VS.
Ondernemer Harry Moser nam in 2010 het initiatief om productie terug te halen naar de VS. ap / Susan Walsh

Washington

Wat is Nafta?

Een vrijhandelsakkoord tussen de Verenigde Staten, Canada en Mexico. Het kwam tot stand tijdens het presidentschap van de Republikeinse George Bush sr. Vrijhandel werd gezien als dé middelen tot meer welvaart: het ene land meer banen, het andere goedkopere producten.

Wat heeft president Trump tegen Nafta?

Volgens de Amerikaanse president heeft Nafta miljoenen banen in de VS vernietigd. De internationale Organisatie voor Economische Ontwikkeling en Samenwerking (OESO) bevestigt dat het vrijhandelsakkoord de VS veel banen heeft gekost, onder meer in de auto- en textielindustrie. Bedrijven zijn vooral verhuisd naar Mexico, waar de loonkosten lager zijn. Maar de medaille heeft ook een keerzijde, aldus de OESO: talloze bedrijven konden door Nafta meer exporteren naar Mexico en Canada; zij namen extra personeel aan.

Wat wil Trump?

Trump wil dat Amerikaanse bedrijven hun fabrieken en dus banen naar de VS terughalen, ook wel reshoring genoemd. Hij zet in op het vergroten van de kosten die bedrijven in Mexico maken, bijvoorbeeld door het verhogen van invoerrechten en het verplicht gebruiken van onderdelen die in de VS zijn geproduceerd. Trump verslechtert dus de concurrentiepositie van bedrijven die vanuit Mexico naar de VS exporteren.

Is Trump de grote aanjager van reshoring?

Nee. In 2010 werd het zogenoemde Reshoring Initiative gelanceerd door de gepensioneerde ondernemer Harry Moser. Deze organisatie bestaat nog steeds en adviseert Amerikaanse bedrijven die productie vanuit lagelonenlanden naar de VS willen terughalen. In 2012 richtte president Barack Obama het White House Insourcing Forum op. Dit initiatief om reshoring verder aan te wakkeren, werd in 2014 gevolgd door de Bring Jobs Home Act; deze wet geeft belastingvoordelen aan bedrijven die werkgelegenheid naar de VS terughalen.

Willen Amerikaanse bedrijven wel productie terughalen?

Al een jaar of tien zijn er berichten over ondernemingen die de fabricage van hun spullen zouden willen terughalen. Volgens AME, een Amerikaanse koepelorganisatie van industriële producenten, komt sinds een jaar of vier reshoring steeds vaker voor. AME wijst erop dat in een lagelonenland als China de salariskosten stijgen. Tegelijk lopen bedrijven aan tegen de grote afstand tussen een fabriek in een ontwikkelingsland en het management in eigen land. Ook klagen ondernemingen over cultuurverschillen en groeiende vervoerskosten. De voordelen om elders te produceren, worden kleiner, concludeert AME.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.