Bankpersoneel schrikt van toezicht
Amsterdam
Het gaat om het systeem OccupEye dat in Groot-Brittannië zelf is ontwikkeld. Barclays zegt met de inspraakorganen en de bonden over het aanbrengen van deze apparatuur te hebben gesproken, maar de werknemers waren niet persoonlijk ingelicht. Barclays zegt op deze manier een efficiënter gebruik van kantoorruimte te willen bewerkstelligen. ‘De sensoren zijn niet bedoeld om mensen op hun aanwezigheid of productiviteit te controleren’, aldus de bank. ‘De resultaten zijn bedoeld om de kosten te verlagen, zodat er minder energie hoeft te worden gebruikt, en te kijken of werkplekken flexibel kunnen worden gemaakt.’
Bestuursvoorzitter Jes Staley vindt kostenreductie op de huisvesting essentieel. Onlangs wist Barclays al kantoorruimte in het financiële district van Londen vrij te maken, waardoor 40 miljoen euro wordt bespaard. Maar het gaat niet alleen om besparing van kantoorruimte. Banken gebruiken steeds vaker technologie om te analyseren hoe de personeelsleden hun tijd besteden. Zo heeft Barclays voor de zakenbankiers een systeem in gebruik gesteld dat het mogelijk maakt te berekenen hoeveel geld aan iedere klant wordt verdiend en hoeveel tijd er aan die klanten mag worden besteed.
Een woordvoerder van de bonden zei tegen persbureau Bloomberg dat ‘Barclays heeft verzekerd dat het nieuwe systeem OccupEye niet zal worden misbruikt om de individuele prestaties van werknemers te meten’. Ook andere banken, waaronder Lloyd’s Bank, zouden deze systemen hebben geïnstalleerd. <