Nog geen extra geld leerkrachten
Den Haag
Dat hebben minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker (beiden Onderwijs) maandag aan de Tweede Kamer geschreven. Volgens hen kunnen meer leerkrachten in een hogere functieschaal terechtkomen, maar gebeurt dat nog te weinig. De afspraak was dat in 2014 40 procent van de leraren in het basisonderwijs in een hogere schaal (de LB-schaal, red.) zou zitten, maar dat is op dit moment maar 26 procent. Al eerder is extra geld hiervoor uitgetrokken, oplopend tot 250 miljoen euro in 2020.
Vanochtend staken veel leerkrachten in het basisonderwijs één uur, om daarmee te protesteren tegen de toegenomen werkdruk en achterblijvende salarissen. Maar van het zittende, demissionaire kabinet hoeven ze op dit moment weinig te verwachten, blijkt uit de brief. In principe is het toekomstige kabinet aan zet, stellen Bussemaker en Dekker. Ze geven alvast een winstwaarschuwing: door prijsstijgingen en hogere leerlingaantallen zijn er nu al forse tegenvallers voor de onderwijsbegroting.
functiezwaarte
Het steekt veel leerkrachten in het basisonderwijs dat hun collega’s in het voortgezet onderwijs betere salarissen krijgen. De verschillen worden vooral groter tussen de mensen die al langer in het onderwijs werken.
Volgens Bussemaker en Dekker hangt het salaris echter niet alleen af van het opleidingsniveau, maar ook van de functiezwaarte. Als het werk in het basisonderwijs is veranderd, moeten scholen en vakbonden dat samen vaststellen. Dat zou ertoe kunnen leiden dat de laagste salarisschaal in het basisonderwijs (waarin nu bijna drie op de vier meesters en juffen zijn ingeschaald), wordt gewijzigd of afgeschaft.
De bewindslieden erkennen dat voor zo’n ingreep inderdaad extra geld nodig, dat er nu niet is.
Intussen dreigen ook nog grote problemen door een oplopend lerarentekort in het basisonderwijs. Valt het tekort nu nog relatief mee (zo’n vijfhonderd voltijds leerkrachten), bij ongewijzigde omstandigheden zijn er over vijf jaar al zesduizend voltijds leerkrachten te weinig. De regio’s Amsterdam, Rotterdam en Den Haag hebben de grootste problemen, terwijl er ook behoorlijke tekorten dreigen in het noorden van de provincie Gelderland en in het midden van de provincie Groningen. Het ministerie neemt allerlei (regionale) initiatieven om het lerarentekort tegen te gaan. Zo komen er ‘speeddates’ tussen scholen en mensen die in een uitkeringssituatie zitten, terwijl ze bevoegd zijn om voor de klas te mogen staan. Dat zijn er zesduizend. Maar eenvoudige oplossingen, zijn er niet, waarschuwen de bewindslieden.
Het imago van leraar in het basisonderwijs moet ook worden verbeterd, erkennen Bussemaker en Dekker. Volgens het ministerie blijkt uit onderzoek dat het startsalaris voor leraren in het basisonderwijs (2437 euro bruto per maand), door scholieren en mbo-studenten zo’n 500 euro láger wordt geschat. <