Direct naar artikelinhoud

Met deze 10 maatregelen wil United Airlines nog meer incidenten voorkomen

Luchtvaartmaatschappij United Airlines gaat minder tickets per vlucht verkopen. Dat is een van de tien maatregelen die het bedrijf vandaag aankondigde nadat een passagier op een overboekte vlucht eerder deze maand hardhandig uit het vliegtuig werd gezet. Met de passagier is donderdag een schikking getroffen.

Met deze 10 maatregelen wil United Airlines nog meer incidenten voorkomen
Beeld epa

Het is gebruikelijk dat luchtvaartmaatschappijen iets meer tickets verkopen voor een vlucht dan dat er daadwerkelijk stoelen zijn. Bij United gaat dat van 0 tot 3 procent van de zetelcapaciteit. Dat komt omdat er vrijwel altijd een of meer passagiers uiteindelijk niet meevliegen. Mocht iedereen toch komen opdagen, dan bieden vliegmaatschappijen meestal een financiële vergoeding voor mensen die vrijwillig uitstappen.

United maakte vandaag bekend die vergoeding voor vrijwillige uitstappers te verhogen tot maximaal 10.000 dollar (9.170 euro). Dat nadat grote concurrent Delta Air Lines plannen bekendmaakte om passagiers in zulke gevallen 9.950 dollar aan te bieden.

Op de overboekte vlucht waarop het incident gebeurde, weigerde iedereen vrijwillig van boord te gaan. Uiteindelijk werd een arts van Aziatische afkomst hardhandig uit het vliegtuig gezet. Hij verloor daarbij twee tanden, brak zijn neus en liep een hersenschudding op. Het incident, dat door een andere passagier werd gefilmd, kwam United wereldwijd op een storm van kritiek te staan.

Twitter bericht wordt geladen...

United Airlines heeft een schikking getroffen met de passagier die op 9 april uit een overboekt vliegtuig van de maatschappij werd gesleurd en daardoor gewond raakte. Dat heeft de advocaat van het slachtoffer, de 69-jarige Vietnamees-Amerikaanse arts David Dao, donderdag bekendgemaakt. De hoogte van de vergoedingssom bleef op verzoek van beide partijen geheim.

10 maatregelen

'Ons doel is incidenten waarbij mensen onvrijwillig het vliegtuig moeten verlaten te herleiden tot zo goed als nul', klinkt het vandaag in een mededeling.

Daarom worden de volgende maatregelen ingevoerd:

1. United zal niet langer politiemensen inzetten om passagiers de toegang tot het vliegtuig te ontzeggen. Deze maatregel ging in op 12 april.

2. Passagiers die hun stoel al hebben ingenomen, zullen niet meer gevraagd worden om een overboekt vliegtuig te verlaten. Deze regel is vanaf vandaag van kracht.

3. Vanaf morgen wordt de compensatie voor vrijwillige uitstappers verhoogd tot maximaal 10.000 dollar.

Protest bij de terminal van United Airlines op het O'Hare International Airport op 12 April 2017 in Chicago.Beeld afp

4. Er wordt een team opgericht dat zich specifiek bezighoudt met het zoeken naar creatieve oplossingen, zoals vluchten vanuit nabije luchthavens of bij andere luchtvaartmaatschappijen. Het team zal vanaf juni operationeel zijn.

5. Sinds 14 april moeten alle bemanningsleden minstens 60 minuten voor vertrek ingecheckt zijn.

6. Vanaf augustus krijgen alle werknemers een bijkomende jaarlijkse opleiding om te leren omgaan met moeilijke situaties.

7. Later dit jaar wordt een geautomatiseerd systeem ontwikkeld om vrijwilligers te vragen hun reisplannen te wijzigen.

8. Het aantal overboekingen wordt beperkt. Deze maatregel is nu al van kracht en wordt vooral toegepast voor kleinere vliegtuigen, de laatste vlucht van de dag, en vluchten waarop doorgaans minder vrijwillige afstappers zijn.

9. Vermoedelijk in juli lanceert United een nieuwe app die het de bemanningsleden mogelijk maakt vrijwillige afstappers onmiddellijk te compenseren.

10. Vanaf juni voert United een 'no questions asked'-beleid in voor verloren bagage. Als een reiskoffer 'definitief verloren' is, krijgt de passagier voortaan een compensatie van 1.500 dollar zonder de waarde van de inhoud te moeten bewijzen.