Direct naar artikelinhoud

De Volkskrant tv-selectie voor zondag 20 augustus

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Scarlett Johansson in Lost in Translation.

Van DNA tot Z
NPO 2, 19.30 uur

Nieuwe serie waarin Ajouad El Miloudi de ontwikkelingen op het gebied van dna-onderzoek uitpluist. Aflevering één gaat over de 'designerbaby': krijgen we in de toekomst een baby op bestelling, met alleen maar de kenmerken die we zelf kiezen?

Tekst gaat verder onder de video.

Zomergasten
NPO 2, 20.15 uur

Janine Abbring ontvangt primatoloog Frans de Waal (68). Hij laat onder meer fragmenten zien over lichaamstaal van politici, de Bert Haanstra-film Chimps onder elkaar en de documentaire Burning Out over een Parijs' ziekenhuis.

Tekst gaat verder onder de video.

The art of Spain
Canvas, 20.15 uur

De Britse kunsthistoricus Andrew Graham-Dixon verdiept zich in de Spaanse kunst van de 16de en 17de eeuw. In aflevering twee is hij in Toledo en Madrid. Hij dompelt zich onder in de mystieke wereld van El Greco en verbaast zich over het genie Velázquez.

Lowlands 2017
NPO 3, 21.50 uur

Op de slotdag van Lowlands veel muzikale hoogtepunten in Biddinghuizen. In de Alpha-tent is de Britse folkrockband Mumford & Sons de hoofdact. Zangeres Solange (de zus van Beyoncé) en punkheld Iggy Pop zorgen voor opwinding in de Bravo-tent.

Astronauts: do You have what it takes?
BBC 2, 22.00 uur

Die hadden nog niet gehad: een talentenwedstrijd voor astronauten. Experts onder leiding van astronaut Chris Hadfield zien toe hoe twaalf deelnemers een reeks zware fysieke en psychologische tests uitvoeren.

Tekst gaat verder onder de video.

Le Corbusier's century
Canvas, 23.35 uur

Documentaire over het leven en werk van de Zwitsers-Franse architect en urbanist Charles Édouard Jeanneret-Gris, alias Le Corbusier (1887-1965). Hij was zijn tijd ver vooruit en veroorzaakte een revolutie in de 20ste-eeuwse architectuur.

Knightriders (George A. Romero, 1981)
AMC, 16.05-18.30 uur

Toen vorige maand George A. Romero overleed, besteedden de necrologieën vooral aandacht aan zijn bijzonder invloedrijke zombieklassiekers. Dat maakt het extra leuk dat AMC vanmiddag een Romero-pareltje uitzendt dat met horror niets van doen heeft. In Knightriders gaat het niet om levende doden, maar om ridders op motors.

Ridders op motors   eigenlijk doe je de film met zo'n tagline flink tekort. Inderdaad, het gaat om een circus van rondrijdende bikers die liever in harnas, gepluimde helm en maliënkolder rondlopen dan in een zwart leren jack; tijdens feestelijke toernooien gaan ze elkaar sportief met lansen te lijf, gezeteld op hun stalen strijdros en aangemoedigd door trompetgeschal vanaf tape. Maar dit rollenspel is voor hen geen vrijblijvend verkleedpartijtje. De naar Koning Arthur gemodelleerde vorst Billy (Ed Harris) probeert zijn toerend minikoninkrijk als een alternatieve samenleving te leiden, waar de kortzichtigheid van de burgerlijke Amerikaanse maatschappij niets verloren heeft. Al komen diezelfde burgers graag kijken hoe de motor-ridders elkaar te lijf gaan, het gaat Billy om een leefstijl, niet om oppervlakkig gestunt.

Iets dergelijks geldt ook voor de film zelf. Ondanks de talloze close-ups van gierende banden, op helmen stotende lansen en door de lucht suizende strijders, is Knightriders niet de simplistische bikesploitation die hij vaak voorwendt te zijn. Dat merk je voor het eerst na ongeveer een half uur, tijdens de kampvuurscène. De mannelijke én vrouwelijke motorridders komen al keuvelend uit bij een vraag die hen allen bezig houdt: is Pippin (Warner Shook), die tijdens de toernooien als ceremoniemeester optreedt, homoseksueel? Pippin voelt zich onder druk gezet om uit de kast te komen, terwijl zijn vrienden simpelweg willen dat hij eerlijk is. Subtiel en levensecht, hoe Romero hier de groepsdynamiek van zijn personages schetst, en hiermee ook de film voor zijn ware aard laat uitkomen. Knightriders is een opvallend gevoelig subcultuurdrama waarin de ridders niet de Heilige Graal zoeken, maar hun eigen identiteit.

Tekst gaat verder onder de video.

Far from the Madding Crowd (Thomas Vinterberg, 2015)
BBC 1, 21.05-23.00 uur

Het is een pittige opgave een al goed verfilmde klassieker nieuw leven in te blazen. Regisseur Vinterberg doet een poging met Far from the Madding Crowd, het boek van Thomas Hardy uit 1874 over de zelfstandige Bathsheba Everdene, die een boerderij runt en de keuze heeft uit drie mannen. De verfilming hiervan uit 1967, met Julie Christie in de hoofdrol, is een klassieker. Het moet gezegd: aan Vinterbergs versie kun je je geen buil vallen, van de prachtige landschapsfotografie tot de sterke rollen van Carey Mulligan (Bathsheba), Matthias Schoenaerts (herder Gabriel Oak) en Tom Sturridge (sergeant Troy). Tegelijkertijd verwacht je van Vinterberg (Festen, Jagten) toch een film die dichter op de huid kruipt.

Tekst gaat verder onder de video.

Lost in Translation (Sofia Coppola, 2003)
NPO 2, 23.25-01.05 uur

Bob Harris (Bill Murray), een filmster die zijn beste tijd gehad heeft, is in Japan voor de opnamen van een whiskycommercial. Charlotte (Scarlet Johansson), begin 20 en net afgestudeerd in de filosofie, ontmoet Bob in een hotel in Tokio; ze is meegereisd met haar man, een drukbezet fotograaf. Bob en Charlotte kunnen niet slapen en brengen hun nachten door aan de hotelbar. Allebei voelen ze zich verloren, in een stad zonder gebruiksaanwijzing. Het subtiele, dromerige en humoristische Lost in Translation lijkt zich volledig af te spelen in het schemergebied tussen waken en slapen; ongetwijfeld de mooiste jetlagfilm ooit gemaakt.