Luister naar

‘De leerling centraal’ schiet door

Nieuws
Leerlinggericht onderwijs is een mooi ideaal. Maar dat is wat anders dan dat de individuele leerling de maat van alle dingen wordt.
Kees Boender
vrijdag 18 augustus 2017 om 03:00
Leerlingen (en leerkrachten) zijn dagelijks in een school en vormen een gemeenschap, waarin de samenwerking met elkaar (sociale vaardigheden) onmisbaar is.
Leerlingen (en leerkrachten) zijn dagelijks in een school en vormen een gemeenschap, waarin de samenwerking met elkaar (sociale vaardigheden) onmisbaar is. anp / Koen Suyk

De Onderwijsraad heeft net voordat de zomervakantie begon, aan minister Bussemaker het rapport De leerling centraal aangeboden.

Het onderwijs richt zich op het individuele kind; de leerling moet centraal staan.

Als de Onderwijsraad zich kritisch over die ontwikkeling uitlaat, ga ik als onderwijsgevende nadenken op welke manier wij op onze school leerlingen begeleiden.

Het rapport spreekt zelfs over ongewenste maatschappelijke effecten van de individualisering in het onderwijs. Het individu lijkt de maat voor alle dingen te worden. Elkaar aanspreken om gezamenlijk verantwoordelijk te willen zijn, wordt steeds lastiger.

In de loop van de jaren komt in het onderwijs steeds weer de discussie naar voren, of de leerling of de leerstof centraal moet staan. Ik ben van mening dat een goede leerkracht hierin nooit een keuze zal maken. De juf of meester zal in een goed evenwicht beide elementen in het dagelijkse lesprogramma naar voren laten komen.

De onderwijsgevende zal er altijd voor zorgen dat de leerstof zo aansprekend mogelijk wordt aangeboden. Dit aan de hand van een goede didactiek.

En natuurlijk is het belangrijk dat de leerkracht goed in beeld heeft wie bij hem of haar in de klas zit. Hierdoor ontstaat een interactie tussen leerling en leerkracht, die leerling­gericht is. Maar dat is wat anders dan ‘leerlingcentraal’.

individualisering

Wie leerlinggericht werkt, zoekt aansluiting en verbinding. Dan ontstaat een pedagogisch klimaat waarin de leerstof optimaal kan worden aangeboden.

Wanneer de leerling centraal wordt gesteld, is het risico groot dat het onderwijs doorschiet in individualisering en dat het wordt ‘de leerling vraagt, de leerkracht draait’.

Leerlingen (en leerkrachten) zijn dagelijks in een school en vormen een gemeenschap, waarin de samenwerking met elkaar (sociale vaardigheden) onmisbaar is. Daardoor leren leerlingen hoe zij zich moeten verhouden tot andere groepen.

ongewenste effecten

Wanneer dit in scholen niet meer wordt geleerd, is het risico groot dat er ongewenste maatschappelijke effecten ontstaan.

Wanneer er daarentegen sprake is van een overzichtelijke en duidelijke schoolorganisatie (korte lijnen), zal dit op het functioneren als schoolgemeenschap een positief effect hebben.

Ik ben het dus eens met de Onderwijsraad: waar de leerling centraal komt te staan, mag dit niet ten koste gaan van de sociale samenhang.

Schoolbestuurders en directieleden zullen duidelijke keuzes moeten maken. Keuzes die in het schoolklimaat passen en die binnen het kader van het schoolplan vallen.

Dat houdt dus in, dat hierbij naast een praktische ook een principiële afweging moet worden gemaakt. Zeker van een christelijke school mag worden verwacht dat hierover goed wordt nagedacht.

Als voorbeeld noem ik het gebruik van de computer in de school. Op welke manier en wanneer wordt die ingezet?

Er lijkt een trend te zijn dat iedereen in de klas een tablet moet hebben, zonder dat men zich realiseert welke effecten dat heeft op het samen leren. Het is namelijk mijn overtuiging dat niet alles met de computer aan te leren is.

Wat opvalt in alle gesprekken die ik heb, is dat steeds weer de vraag naar voren komt in hoeverre het kind zich op school prettig voelt. Zich veilig voelen en gehoord weten – een positief pedagogisch klimaat – zijn essentiële voorwaarden om tot leren te komen.

hechte gemeenschap

Vanuit dit gegeven kunnen de juf en de meester de leerlingen instructie geven en verder helpen. Daarbij is het samen leren in groepsverband onmisbaar.

Nog een paar dagen of een enkele week, en de schoolpleinen zijn weer gevuld met leerlingen die het spannend vinden om de school binnen te stappen en het nieuwe schooljaar te starten. Naar ik hoop, werken we ook dit schooljaar weer aan een sociaal hechte gemeenschap, waarin verantwoordelijkheid voor de samenleving als geheel centraal staat. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Het verspillen van talent is voor opiniemaker Rutger Bregman een van de grootste zondes.

Waarom de christelijke visie zo anders is dan het evangelie van Rutger Bregman over morele ambitie

Zijn martelaren en monniken mislukkelingen? Volgens Rutger Bregman, die het populaire boek Morele ambitie schreef, wel. Theoloog en bedrijfskundige Tabitha van Krimpen kijkt er anders naar.

Afbeelding

Geef meer theologen toestemming om te preken. Dat helpt bij het oplossen van het predikantstekort

Er zijn veel academisch geschoolde theologen die geen toestemming hebben om te preken, maar wel voorgaan in erediensten. Volgens de regels mag dit niet, maar die zijn volgens Ruben van Wingerden dan ook te veeleisend.

Waarom kiezen we niet de tamelijk letterlijke vertaling ‘mannen die met mannen het bed delen’?

Nieuwe uitleg van bijbelteksten over homoseksualiteit gaat op de loop met wat er feitelijk staat

'Homoseksualiteit is vertaalfout' (ND 16 april). Het artikel biedt een paar goede inzichten, zegt bijbelwetenschapper Pieter Lalleman, maar het laatste woord is er volgens hem zeker nog niet over gezegd.

CDA-partijleider Henri Bontenbal sprak in de Hannie van Leeuwenlezing voor het CDJA over sociaal-conservatisme.

Het CDA zou - naast sociaal - conservatief zijn, maar wat komt daar eigenlijk van terecht?

Het liberalisme lijkt op Europees niveau leidend te zijn voor het CDA, signaleert Maurits Potappel. Dat ook CDA-politici abortus tot grondrecht uitriepen, was voor veel christendemocraten een onaangename verrassing.

Na duizend pogingen, therapie, één diagnose (gedesorganiseerde hechting) heb ik uiteindelijk de stekker eruit getrokken.

'We geven een beroerd voorbeeld van wat liefde is'. Lezers reageren op de podcast Gebroken Gelofte

De ND-podcastserie Gebroken Gelofte, over scheiden in christelijk Nederland, roept bij luisteraars veel reacties op. ‘Ondanks jarenlange emotionele mishandeling heb ik geprobeerd stabiel te blijven.’

Al snel veranderde de sfeer in de kamer. Er werd een afwijking geconstateerd naast dat ons meisje veel te klein bleek te zijn. De term syndroom viel.

Er ging vorige week van alles door me heen toen ik hoorde dat mijn ongeboren kind ziek is

Ik schaam me dat ik anderen die de zwangerschap afbreken, vóór deze week min of meer automatisch veroordeelde. Maar nu staan mijn man en ik met dezelfde vragen. Theoloog Anne Marije Baars vertelt over een onverwachte diagnose.