Met de tram van Antwerpen naar de kust: een huzarenstukje

© Jan Van der Perre

Neen, als u toevallig een van de voorbije nachten langs een of andere gewestweg een tram hebt zien passeren, dan droomde u niet. Vanuit Antwerpen vertrokken trams richting de kust om daar hun ‘vakantiejob’ te doen. Een waar huzarenstukje.

Dany Van Loo

Het indrukwekkende transport, dat veel bekijks kreeg, heeft alles te maken met het nakende zomerseizoen. Vanuit Antwerpen en Gent vertrekken met de regelmaat van een klok dertien Hermelijntrams ter versterking van de kusttram aan zee. Meer dan nodig, want De Lijn heeft er zich toe verbonden dat er tijdens het hoogseizoen iedere tien minuten een Kusttram een halte aandoet en op het traject Oostende-Westende zelfs om de vijf minuten. En zoiets vereist een versterking.

U mag er zeker van zijn: het transporteren van dergelijke gevaartes is duidelijk geen kattenpis en vereist heel wat voorbereiding en voorzichtigheid. Zo vertrok er donderdagavond vanuit de stelplaats Punt aan de Noorderlaan een transport richting Oostende.

Aanpassingen

Eerst moeten de trams op punt worden gezet. “De Hermelijn is eigenlijk een stadstram, terwijl de kusttram eerder geconcipieerd is als sneltram”, legt Inge Debruyne van De Lijn West-Vlaanderen uit. “Ze is ook twintig centimeter smaller dan een kusttram. Om een Hermelijn aan de kust te laten rijden moeten er heel wat aanpassingen gebeuren en acties ondernomen worden. De belangrijkste zijn het plaatsen van een bredere sleper, die het mogelijk maakt om op de sporen aan de Kust te rijden, het plaatsen van extra opstaptreden, want anders is er een te grote speling tussen tram en perron. Verder wordt het wielprofiel aangepast, de doorgang vergroot, het aanpassen van de radio op de kustfrequenties en het opladen van de specifieke halteaankondigingen aan de Kust.”

En dan is het tijd voor de reis naar zee. De Hermelijn weegt zonder reizigers 39 ton en telt 74 zitplaatsen en 176 staanplaatsen en dat op het transport krijgen blijft een lastig huzarenstukje.

Nadat de bevoegde transporteur toestemming heeft gekregen om te laden, moet hij zijn dieplader perfect positioneren. Er wordt een ramp uitgeklapt en verder opgebouwd, waarna de Hermelijn via een katrol op de dieplader getrokken wordt. Er is uiteraard iemand van De Lijn aanwezig om de remmen van de Hermelijn los te zetten als het stel op de dieplader wordt getrokken en ze weer vast te zetten eenmaal dat secure werk is gebeurd. Daarna legt de transporteur de Hermelijn aan de dieplader vast met grote spanbanden en kan de reis beginnen. Het laden duurt ongeveer een half uur tot een uur.

De spectaculaire, maar uiterst omzichtig gemaakte rit van Antwerpen naar Oostende duurt zo’n drie uur en loopt de hele tijd langs de gewestwegen, omdat dergelijk vervoer niet via de autosnelweg mag gebeuren.

De verhuizing in cijfers

  • Gewicht: 39 ton
  • 74 zitplaatsen
  • 178 staanplaatsen
  • Opladen: half uur tot uur
  • Transport van Antwerpen naar Oostende: drie uur
Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen