Inhoud blog
  • Filmpje
  • Neus breken?
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Bitloos rijden
    Ik ben voor het Natural Horsemanship
    21-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Neus breken?
    Er wordt wel eens beweerd dat je met een bitloos hoofdstel de neus c.q. het neusbot van het paard zou kunnen breken.
    Nu kunnen we hier heel kort en krachtig over zijn door te zeggen dat dit onmogelijk is, maar dit artikel geeft je wellicht meer inzicht hierin.

    Het neusbot van een paard is behoorlijk hard, dik en stevig. Wanneer je daar een neusriem op legt (ongeacht of deze nu van een bitloos hoofdstel of van een regulier stalhalster is), en je zet daar als mens flink veel druk/kracht op, dan kan dit geen enkele schade aanbrengen aan het neusbot.
    Zoals je op de foto's kunt zien, loopt het stevige, harde, dikke neusbot vanaf de inhammen in een puntige vorm naar beneden (de neusvleugels) toe. Hoe verder naar beneden, hoe smaller en hoe dunner het neusbot is. Het uiterste puntje is dan ook kwetsbaar en eventueel - bij veel kracht - ook breekbaar. Het is dus van belang dat je de neusriem van een bitloos hoofdstel - en ook die van een stalhalster - niet op dat kwetsbare gedeelte van de neus legt, maar daarboven. In dit artikel staat uitgelegd waar de neusriem moet liggen: vlak boven de inhammen dus. Net zoals een bit juist ingehangen moet worden, moet een neusriem ook op de juiste plaats liggen.

    Het reguliere, door iedereen gebruikte stalhalster

    Over het algemeen gebruikt iedereen een stalhalster bij zijn paard. Om met het paard te lopen, om het paard vast te houden bij de hoefsmid of dierenarts, om het paard vast te zetten om hem te borstelen of op te zadelen, om het paard te trailerladen en in de trailer te vervoeren, enzovoorts. Kijk eens om je heen hoe de halsters om het hoofd bevestigd zijn. Je zult ontdekken dat de meeste stalhalsters vrij laag hangen; de neusriemen liggen vrijwel allemaal onder de inhammen, op het puntvormige stukje neusbot. In feite dus te laag, vaak veel te laag zelfs. En toch is dit de gangbare gang van zaken en is het nog nooit gebeurd dat een paard z'n neus heeft gebroken tijdens bijvoorbeeld het plotseling wegspurten (schrikken, vluchten, protesteren), aan het halster hangen, losbreken, bij plotseling omhoog komen/steigeren of wat voor situaties dan ook waarbij er enorm veel druk op het halster - en dus op de neus - komt te staan. Iedereen kent (helaas) wel het getrek en gesleur en de harde rukken aan het halster vanaf de grond en niemand is bang dat hij/zij daarbij de neus van het paard zal breken. Waarom zou dit vanaf de rug van het paard anders zijn? Bovendien kun je als mens vanaf de grond meer kracht met je armen en handen zetten, en dus meer druk op het paardenhoofd uitoefenen, dan vanaf de rug van een paard (met je voeten van de grond af).

    Druk met neusriem op de neus versus druk met een stuk metaal in de mond

    Ruiters die met bit rijden, hoor je nooit praten over de schade die het bit in de mond kan aanbrengen. Niemand staat bijvoorbeeld stil bij risico's van het breken van de kaken. En dat terwijl de kaken van een paard veel kwetsbaarder zijn (dunner en smaller) dan de neus. Stel dat een ruiter met enorm veel druk op de teugels rijdt; wat zou deze druk dan aanrichten op de neus en wat zou deze zelfde druk aanrichten in de mond, denk je?
    Een neusriem is veelal van leer of neopreen of wat voor (zacht) buigzaam materiaal dan ook en het neusbot is bedekt met huid en vacht. Een bit is van metaal en het kaakbot is bedekt met dun en geïnnerveerd mondslijmvlies. Het verschil in kracht, druk, inwerking en pijnervaring neus-mond is enorm en wordt vaak niet bij stil gestaan.
    Bekijk het dus eens van beide kanten: wanneer je dermate onhandig of ruw rijdt dat je denkt dat je het neusbeen zou kunnen breken of beschadigen, wat denk je dat dit met de mond doet wanneer je op diezelfde manier met een bit rijdt?



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (2)

    31-12-2014
    vvv
    De Breitling Replica Horloges Jet Team keerde terug naar zijn basis in Dijon, Frankrijk, na een reis in vijf Namaak Horloges nieuwe landen. In totaal zeven vliegtuigen uitgevoerd meer dan 225 vluchten in achttien dagen, observeren Rolex Replica van alle geplande vluchten. Demonstraties nemen plaats langs de kusten of, zoals in Beiroet en Amman, in de nabijheid van de luchthaven tijdelijk gesloten, de omgeving, de daken van de gebouwen en balkons zijn altijd gevuld met publiek gepassioneerd over de show.

    31-12-2014 om 06:48 geschreven door sfkjskdfsd


    03-12-2012
    BUDJ
    $%$Hello there, I should say it is a clever posting. I'll certainly be seeking in on this web site yet again soon.

    03-12-2012 om 11:37 geschreven door Coach Handbags




    Archief per week
  • 19/11-25/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.nl - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jou eigen blog!