London 4 a
Day:
Geboekt bij Slangenreizen, via Groupon waardoor met
aanzienlijke korting, de tweede Slangentrip al en nog één 2 come.
Vienna, Wenen, maar daarover later.
Oorspronkelijk vertrek half elf achterzijde NS-station
Heerlen, half elf -s avonds wel te verstaan, maar een paar dagen voor vertrek
wordt dat bijgesteld naar half twaalf. Nog steeds s- avonds. We gaan erheen
met de trein.
Een prachtige bus, van Besseling uit Amersfoort, nadert
keurig op tijd en gaat precies aan de achterzijde van het station staan. Alleen,
daar is dat niet gebruikelijk voor touringcars. Een regelneef uit Kerkrade
vermoedt dat het onze bus is en loopt erheen. Hij blijkt gelijk te hebben en
put daar precedenten gedrag uit. Maar dat
doet hij ook uit het feit dat ook hij ooit het stuur van bussen mocht beroeren
en bovendien diverse chauffeurs van Veolia mag groeten bij het langsrijden.
De chauffeur van Besseling, met naast zich staande de
regelneef, vervoegt zich bij ons en nog zon 20 London gangers, voor de deur
van het vroegere White Hotel langs de Spoorsingel, pal naast de papierhandel
van Smeets, die dan weer pal naast de autoverhuurlocatie van Bastiaans gelegen
is.
We legitimeren ons met een soort zelfuitgeprinte instapkaart
bij de chauffeur en klauteren naar binnen. In de tweede rij rechts is plaats en
we ploffen neer.
De chauffeur heet Ron, is woonachtig in Stein, een geboren
Amsterdammer, die spreekt met een accent waarbij vergeleken Johan Cruyff en
Rinus Michels met een zachte G spreken. Hij legt uit wat de bedoeling is tot
Maastricht, alwaar hij bij de Geusselt nog meer mensen zal oppikken en verdere
uitleg volgt. Dan kruipt hij achter het stuur en vertrekt. Richting onze
hoofdstad.
Ron rijdt rustig, niet te, maar gewoon prettig.
Via de A79 bereiken we Sjengen City.
Bij het MVV stadion
is het voor hem weer ff zoeken waar hier precies mensen opgepikt dienen te
worden, want nergens, in tegenstelling tot Heerlen, staan groepen mensen. Maar
ze komen wel. Aangesneld vanuit de MacD, die als busreisrestauratie schijnt te
dienen.
Hier, maar ook later bij verdere stops, is Ron als eerste
uit de bus in een poging het wereldrecord peuk uit je binnenzak plukken en in
de brand steken te verbeteren.
Zijn tijd gaat er bij iedere poging op vooruit.
Als de Sjengen zijn ingestapt, dooft Ron de peuk en volgt
hun voorbeeld.
Dan komt de informatie:
-van hier met één stop naar de Franse havenstad Calais,
alwaar we de boot naar Dover moeten oprijden. Alle passagiers moeten daarna de
bus verlaten.
-in Dover via de kortste weg naar de Engelse hoofdstad
-aldaar een korte rondrit, voorafgegaan door een entree in
London over de Tower Bridge.
-ruim 9 uur pauze voor de chauffeur omdat hij aan zijn
rijtijdenbesluit moet voldoen=amuseer je daar maar een end weg tot het vertrek,
die gelijk zal zijn aan de dumpplek.
-dezelfde route als vorengaand, maar dan in spiegelbeeld.
Leuk, nemen we aan.
Dan vertrekt Ron een paar minuten over middernacht van de 31ste
mei 2014, in
eerste instantie richting Luik.
Het is hotsenbotsen langs de A2 werkzaamheden en de vering
van de bus lijkt hiervoor oncomfortabel stug.
Maar direct achter het AZM, het wegdek is weer mooi glad,
glijdt de bus werkelijk over de weg. Ron is nog steeds een rustige en prettige
chauffeur en we kunnen ons dan ook helemaal niet voorstellen dat hij ook een
ander kant heeft. Maar daarover later.
De stop is achter Luik richting Brussel-Gent. We weten niet
in hoeverre de rijtijdenwet deze stop heeft ingepland, ze duurt een kleine 3
kwartier. Later vernemen we van mensen naast ons, dat Ron minimaal al onderweg
is vanuit Nederweert. Daar zijn zij namelijk opgestapt.
Voor ons zit een allochtoon stel van rond de dertig. Zij slaapt
voornamelijk en hij zit stuurs en zwijgzaam rechtop. Turks, Armeens, Albanees,
iets in die richting.
Kort voor de Belgisch-Franse grens is zo ongeveer de hele
bus, op Ron na dan, in dromenland. Ik dommel en word weer wakker. Marion slaapt
intenser, maar ook niet constant.
Het stel echter is plots klaarwakker en begint een
conversatie. Zij schel, hij brommend, beide veel te luid.
Ik duw eens tegen de stoel, Marion sist als een slang.
Het helpt een beetje.
De Franse grens wordt
geslecht als ware zij niet bestaand.
Rond drie uur naderen we Calais.
Overal is licht en bedrijvigheid.
Ron waarschuwt ons dat we eerst langs Great Britain Border
Control moeten en dus beter onze passen of ID-kaarten gereed kunnen houden.
Bij de grenscontrole moeten we de bus uit, om achter de
grens, na controle door een verder uiterst vriendelijke juf, weer in te mogen
stappen.
Dan rijdt Ron naar een loket en bevestigt of koopt een
ticket.
Vervolgens sluit hij aan bij het pact van zon 7 bussen,
merendeels opererend in opdracht van Slangenreizen, die in afwachting zijn van
het boarden van en op de veerboot van P&O.
Ron keuvelt en rookt met diverse collegas, waarvan één
begiftigd is met een stem, die megafoongebruik volledig overbodig maakt.
Van links nadert de Spirit of France de laad- en loskade.
Het debarking begint zo ongeveer meteen als de zeereus stil
aan de kade is afgemeerd.
Over diverse banen verlaten trucks, bussen, campers,
caravancombinaties en personenautos het schip.
Dan mogen wij inschepen, nog steeds in de bus zittend. Ron
stuurt zijn bus op deck5 naar links en staat voor aan
bij de achterplecht.
Wij verlaten de bus en kijken goed uit voor eveneens
inschepende en nog bewegende voertuigen.
Met de trap gaan we
naar boven naar de passagengers lounge voor een kop koffie.
Costa, de Engelse keten en concurrent van Starbucks neemt de
verzorging voor zijn rekening.
Maar eerst gaan we wisselen. s voor £-en. Engelse wel te
verstaan.
Met de koffie vouwen we ons ergens in een hoek tegen een
ruit op stoelen en kussens.
Geruime tijd later voelen we dat de Spirit nog niet de geest
heeft gegeven, ze beweegt. Achterwaarts en dan kerend richting havenuitgang.
Dan kiest zij het ruime sop. Niet overdreven snel, want van
links, bakboord zeggen de kenners, haalt een andere Ferry van een andere
maatschappij, haar gestaag in.
De zee is kalm, de Spirit rolt of stampt zo goed als niet,
zeg maar gewoon niet.
Anderhalf uur na vertrek uit Calais gloort Dover aan de
langzaam maar zeker in daglicht badende horizon. Achter ons is de dageraad nog
in gevecht met de schemering, waarbij de laatste nog even het voortouw neemt.
De Spirit moet achteruit aanmeren, want anders moeten alle
vaartuigen achteruit rijdend haar dekken verlaten en dat is niet handig.
Als alle meertouwen en afrijdbanen correct zijn aangebracht
gaan de poorten open en mogen de voertuigen, op aanwijzing van een niet Engels
sprekende, Engelse medewerker, beginnen met debarkeren.
Aangezien de grenscontrole al in Calais had plaatsgevonden,
konden Ron en zijn collegas met de bussen direct de weg naar de M20/26
richting London in slaan.
Na ruim een uur bereiken we de voorsteden van London.
Originele taxis en rode dubbeldekkers passeren ons hongerig uitzichtoog.
Marion fotografeert, ik film en de hij-allochtoon probeert
zoveel mogelijk een houding aan te nemen waardoor hij voor mij vol in beeld is.
Hij slaagt met lof.
Over Tower Bridge, Ron had zich hier aan zijn belofte
gehouden, rijden we na ruim 1 uur en 3 kwartier de City of London binnen.
Kort na de brug stuurt Ron naar links, passeert op snelheid
Victoria Embankment, waar we volgens de info gedropt zouden worden, wijst ons
op de London Eye links van ons aan de overzijde van de Thames, gaat naar
rechts bij Big Ben, wijst op het wederom links gelegen Westminster Abbey en
rijdt weer naar rechts richting de woning van de Queen, Buckingham Palace. Daar
steekt hij binnendoor naar Trafalgar Square en weer binnendoor, langs Downing
St.10, naar Victoria Embankment. Voor zover de in een folder aangekondigde
bescheiden stadsrondrit.
Voor de liefhebber biedt Ron voor 2 en een halve euro nog
een stadsplan, waarvan we gretig gebruik maken.
Dan hangen we tassen en cameras rond het nog niet
overdreven vermoeide lijf en gaan we, in de wetenschap dat de bus hier om 8p.m.
GMT ons hier weer zal oppikken, op pad.
Richting grote Ben en dus langs de Thames klikken en filmen
we het Oog, maar ook diverse hier gesitueerde monumenten en musea. En
activiteit op de rivier, waar diverse bootjes en scheepjes elkaar, nog net niet
zo druk als op de Bosporus in Istanbul, maar dan toch vrij intensief passeren,
inhalen en/of kruisen.
Bij Grote Ben, die, naast het parlement gelegen, op het
moment van ons passeren 9 slaat, 9GMT, dan is het bij ons in Limburg 9GMT+1,
gaan we rechts richting de Abbey van Westminster, ook bekend onder de naam
St.Marys Church. Maar dat is niet bij iedereen zo.
Al jaren loop ik met het plan Westminster Abbey van binnen
te bekijken. Het is nog vroeg, de rij is kort, dus
nee, we zijn niet naar
binnen geweest. £15 voor mij omdat ik 60+ ben en Marion nog 3 pond meer. Das
kortgerekend samen zon 39 ofwel zon kleine 90 oud Hollandse florijnen. Om
een kerk van binnen te mogen bekijken? Hartgrondig, nog niet misschien. Knettergek,
die Limeys.
We fotograferen en filmen van buiten en niet alleen de kerk.
En we lopen ook het hofje van de University of Westminster door, wat zich
achter de kerk bevindt.
Op het plein, waar regelmatig een oude dubbeldekker
passeert, staat het standbeeld van één van de helden des vaderlands, Sir
Winston Churchill.
We houden links aan, achter de kerk en proberen het kantoor
van New Scotland Yard te vinden. Dat met die draaiende reclamezuil voor de
deur.
Maar helaas. Niet gevonden. Maar wel een geinig souvenir
shopje vlakbij Buckingham Palace. Grappige souvenirs voor onze verzameling. De
miniaturen van mij en de magneetjes van Marion, from all over the World.
Bij de residentie van de Queen is alles afgezet met hekken.
En waar geen hekken staan, staan Bobbys. Mannelijk en vrouwelijk, te voet en
te paard. Ik moet direct aan die practical joke over die agent te paard denken:
.bij ons hangt de l*l er onder.
In de verte gaat een regiment met kleurige uniformen en
glanzende puntige gepluimde helmen. Midden op straat gaan staan, inzoomen en
opnemen? Mag niet van de Bobbys. Vinden een zwikkie Yanken en Aziaten niet
leuk.
We lopen verder en nemen op wat mag. En soms ook wat niet
mag, met verdekt gehouden camera. Zien thuis wel wat het is geworden.
We steken weer binnendoor naar Trafalgar Square en passeren
eerst links een losse berenmuts op wacht en dan verder rechts een heel regiment
berenmutsen. Op exercitie.
Het plein met het beeld van Admiraal Horatio Nelson is druk
en bezig. Gezellig. En het stinkt er ongelooflijk naar crematie van goed
rundvlees, in de volksmond BBQ geheten.
Het plein staat vol met een soort partytenten en uit één
komt witte rook. Men heeft een feestje? Schijnbaar. Thuis Googelen biedt geen
uitkomst.
Van Trafalgar lopen we naar Picadilly Circus. Onderweg een
plasje en een teske koffie. Weer bij een lokatie van Costa. Ondanks dat de
concurrent uit de states op iedere straathoek een filiaal heeft, prefereren we
te wachten tot we bij een Costa plaats kunnen nemen. Hij heeft meer, is beslist
niet minder smaakvol, heeft vriendelijker en gezelliger personeel en
..is
stukken goedkoper.
Na onze rotzooi opgeruimd te hebben vervolgen we onze weg
naar het aan het einde van de straat gelegen Piccadilly Circus.
Het plein met de enorme lichtreclames. Alleen het geheel is
minder enorm dan ik had gedacht. Gillend passeert een ambulance, maar daar
staat bewegend London geen seconde voor stil. En de lichtreclames knipperen. Het
verkeer is om deze tijd, iets na 12:00 uur, abnormaal. Maar we zijn snel
uitgekeken.
Achter ons is een metro station, waar wij, met onze
vermoeide voetjes dankbaar gebruik maken van de Tube, de London Underground, de
Metro.
£9 voor 2X 5 haltes met overstap. Hebben die Hollandse OV
exploitanten hier leren calculeren?
Maar goed, onze voeten hadden ff rust en wij hadden weer
eens wat anders om naar te kijken.
Enorm lange roltrappen voeren ons naar het binnenste van
London.
Al jaren identiek gelijnde metrostellen brengen ons ras
onder de miljoenen stad door, waarna ellenlange roltrappen ons weer het
daglicht brengen.
Bij St.Pauls Cathedral.
Een hele mooie kerk. Maar ook weer een dure. Weer ongeveer
40 om binnen te komen en weer heel precies nog niet misschien.
Musea zijn in Engeland gratis toegankelijk, maar wat ze
daarbij aan entree gelden mislopen, compenseren ze ruim bij hun oudheidkundige
gebouwen.
We nemen plaats op een bankje en krijgen vrijwel
onmiddellijk gezelschap van gevarieerd gevleugelte. Nog op originele
temperatuur.
We lunchen wat, voor mij uiteraard glutenvrij en dus
meegenomen en drinken wat Ice-T en water.
Marion wast de gluten van haar handen en lippen met wat
water, geeft mij een zoen en wij vervolgen onze weg. Geen beter leven dan een
goed leven. En genieten kan je alleen met warme handen.
Zoals ik al zei, de entree ook voor deze kerk is hoog.
Oninteressant hoog. We kijken langs wat zuilen naar binnen, maar zien niet interessants.
Marion schiet snel wat plaatjes uit de losse pols. Ik haal de filmcamera nog
niet eens uit.
Buiten passeert een party fiets en de één na de andere Hop
on-Hop-off. Voor de deur is een halte, wat dan ook niet bepaald verwonderlijk
is te noemen. Een gazonnetje met een spetterend fonteintje completeert het
romantisch Angelsaksische plaatje.
Te voet vervolgen we, na veel plaatjes te hebben geschoten
buiten, onze weg richting Tower Bridge. In de verte gloort The Gherkin, de
augurk, een markant stukje architectonisch vernuft, dat door zijn vorm door de
Londonaren van deze bijnaam is voorzien.
Onderweg passeren we ook een retro Nissan, type Figaro.
Gewoon langs de kant van de weg. Geheel onbekend, maar Google biedt thuis
uitkomst
Rechts van de Tower of London, in de gelijknamige
parkeergarage, legen we onze blazen. Hoognodig. En tegen betaling. Dat is ook
voor het eerst.
Tussen de Tower en de gelijknamige Bridge, spelen we met de
panorama functie van Marions fototoestel, hetgeen aparte plaatjes oplevert.
We lopen langs de rivier naar de brug en beklimmen de trap,
teneinde via het wandelgedeelte de overkant van de Thames te bereiken.
Boven midden op de brug staat een doedelzakspeler zijn
longen te verruilen met de zak. Het klinkt, maar niet echt goed.
Een gillende passerende police-car krijgt hem maar
ternauwernood overstemd.
Het drukst is de rijbaan die ons tegemoet komt.
Dubbeldekkers, Hop-on Hop-offs, lorrys, divers gevormde Vauhall en Ford Vans
met kleurige en authentieke opdruk en een enkele personenauto.
Op South Bank, de overkant dus, gaan we met de trap weer
naar onderen. Hier is het druk en gezellig. Om niet te zeggen vol. Terrasjes,
overvolle terrasjes waardoor veel mensen hun drankjes aan Sjtee-tische midden op de weg moeten nuttigen.
Diverse bandjes spelen blues, rock en Folk, links en rechts van de massa.
En daartussendoor slingert zich een eindeloze slang van
slenterende toeristen. Met onrustige kinderen, met onrustige huisdieren en met
onbegrijpelijke en onregelmatige stops.
Ik loop voorop, Marion volgt. Mijn 110Kg vormen voor haar
een prima buffer en voor de stoppers een last. Ik monteer mijn meest
vriendelijke blik, waarop ik alle remmende passanten na een botsing gratis
vergast. Ik hoor geen woord van protest. Zal wel aan mijn gehoorverlies liggen.
J
Langzaam maar zeker raken we een beetje moe. Een beetje
veel, not to say.
Vlak bij Blackfriars Bridge zoeken en vinden we een
restaurantje. Marion kiest voor de Fish & Chips Classic style, wel op een
plate maar ook voorzien van een krant.
Ik neem de steak, maar zonder mushroomsauce want die is
gebonden met bloem. En zonder Chips, want die konden ook wel eens besmet zijn
met gluten door contaminatie met Fish van Fish & Chips. In plaats daarvan
krijg ik gekookte en daarna in een pan gebakken nieuwe aardappeltjes met
peterselie en
echte originele heerlijk gekruide Heinz©® ketchup voor de steak.
Geen mayo, steak & fries eet je met Heinz ketchup in dit verder overigens
van zo goed als elk kooktalent gespeende eiland.
Marion een Lager, ik een Jack Daniels on the rocks, veel
rocks, om weg te spoelen.
En 50 omgerekend voor al dit lekkers valt ook reuze mee.
Toiletbezoek, door het restaurant, langs de keuken, de trap
naar de 1e verdieping, langs de bovenbar. Het was ff zoeken, maar
dan
.heb je nog niets. Smal, ouderwets, rammelend. Maar wel schoon en dat
vergoedt veel.
We lopen verder langs de Thames richting en ook aan de kant
van London Eye. Ff zitten, eten, drinken en toiletteren heeft ons duidelijk
goed gedaan. Het is ongeveer kwart voor 6, London time. Over twee en een half
uur hebben we net de bus naar Heerlen gemist. Denken we.
We snuizen nog wat in het artiestenachtige wijkje achter het
restaurant en bij de boekenmarkt onder Blackfriars Bridge en dan gaan we via
die laatste naar de andere oever.
Van daaruit slenteren we naar Victoria Embankment, alwaar de
bus van Ron ons weer komt oppikken.
Een bankje langs de Thames, met uitzicht op het Oog, schuin
rechts en grote Ben, geheel rechts, biedt genoeg om de komende tijd tot
aankomst van de bus te doden.
Al snel neemt een ander (echt)paar naast ons plaats, welk we
herkennen als onze linker buren in de bus.
Ze zijn uit Echt. Echt?
We wisselen ons wedervaren uit, zij zijn meer nabij Soho
rond gaan hangen.
Om acht uur
..geen bus. Om kwart over acht
..ook nog
niet.
Even voor half negen scheurt een Besseling bus achter ons
langs.
Wil die op Embankment stoppen en ons oppikken, moet hij bij
Westminster nog keren en dan via de nodige verkeerslichten aan de overzijde
parkeren.
We trampelen eens rustig naar de opstapplaats. Iets te
rustig? Want als we bij die lokatie aankomen staat Ron, want dat was het
scheurijzer, met eeuwige peuk vol ongeduld naast de bus te wachten.
Wij stappen als voorlaatste in. Voor de Echtenaren? Nee, die
waren, toen de bus voorbij raasde, rennend naar de opstapplaats gegaan en zaten
dus al op hun plaats. Hijgend en piepend.
Ik probeer de boot van kwart over 10 te halen, zegt Ron en
hij scheurt weg.
Rekening houdend met een verplicht aanwezig zijn voor
inscheping van 20 minuten voor vertrek, had hij dus anderhalf uur gepland voor
de tocht naar Dover. Volgens Google staat daar 1 uur en 3 kwartier voor,
without traffic. Dat wordt records verbeteren en niet met een paar seconden.
Ron rukte en trok aan de bus, nam menig rotonde op twee
wielen, lapte voorrang en snelheidsbeperkingen ruim aan zijn laars, godverde
luidkeels bij een file bij de laatste rotonde van London, maar kwam
..5 minuten te laat in Dover. Hij mocht
niet meer inschepen, terwijl dat wel nog bezig was.
Gezegend met peuk wachtte hij buiten
de bus, grommelend en grommend zijn leed klagend op en bij zijn collegas die
niet op de Formule 1 manier gereden hadden en toch in Dover waren aangekomen .
Ondertussen namen diverse medepassagiers de gelegenheid te
baat om bij de schuin links gelegen Burger King een natje en een droogje te
verwerven en een plasje te lozen.
Na 3 kwartier mocht Ron inschepen, echter
.hij miste één
passagier. Hij van het allochtone stel wat voor ons zat, ontbrak. Zij
raakte helemaal in de stress toen Ron desondanks de bus in beweging zette. En
toen hij ook nog richting loading ramp koerste, omdat hij in eerste instantie
niet in de gaten bleek te hebben dat iemand ontbrak, ging het kuikentje na een
gilletje bijna letterlijk van haar stokje.
Twee dametjes direct achter Ron reageerden allert en brachten
hem ervan in kennis dat hij nog niet kon inschepen en net voor de ramp maakte
hij een grote bocht, weer terug het inscheepplatform op. In die bocht, richting
BK, zag hij, maar ook wij, hij
van het stel aan komen slenteren. Toen hij echter ontwaarde dat de bussen
begonnen in te schepen, hij had schijnbaar niet gezien dat
onze bus iets meer links van hem apart stond opgesteld, begon hij
daar op een koddige manier naar toe te rennen, ondertussen met zijn armen
zwaaiend, hierdoor zijn telefoon verliezend en hoe dan ook geen snelheid
ontwikkelend.
Ron trok voorzichtig op en sneed hem de pas af. Hijgend
stapte hij in en nam zwijgend plaats. Geen boe of bah, om maar te zwijgen
van een gesproken sorry, kwam over zijn lippen. Schijnbaar kreeg
hij dat niet voor elkaar.
Ondertussen had Ron zijn plaats in de inscheeprij weer
ingenomen en konden we aan boord bij, dit keer, de Spirit of Britain, een ouder
zusterschip van ons vervoer van hedenochtend, allebei varend onder de vlag van
P&O.
Onze eerste weg, nadat de bus wederom op dek 5 op zijn
plaats stond, was weer naar de koffie
parlor en vervolgens naar een plaats op de kussens bij de ruiten. Het laatste
wordt weggestopt in een hoekje achter een pilaar. Na ruim een uurtje stijf
gelegen en gehangen te hebben verlaten we onze stek. We gaan een poging doen om tax-free te shoppen. Het blijft bij een
poging. Dolce&Gabane of Chanel zijn voor Marion niet weggelegd. Geen
interesse. En te duur. En ik ben ruim blij met Axe. De enige whiskey die mij
zou kunnen bevallen vind ik veel te prijzig. Ruim over de £30 voor een fles.
Das meer tax-added dan tax-free.
En ook voor ons kleinzoontje of ons aanstaand kleinkind
kunnen we ook niet slagen.
Terwijl de ferry langzaam de haven van Calais binnenstoomt, doen
wij nog een laatste toiletbezoek en dan sluiten we aan bij de rij die richting bussendek
gaat. Maar pas als het schip definitief heeft aangelegd, mogen we het
trappenhuis in.
Zodra alle procedures zijn afgehandeld kan Ron de bus over
de ramp de kade op sturen.
Hij bereidt ons voor op één stop i.v.m. de rijtijdenwet en
een vermoedelijke aankomst in onze provinciehoofdstad van rond de 6 uur in de
ochtend.
Dan gaat hij op weg.
Marion en ik dommelen wat weg, Marion wat meer dan ik. Ik
zie ons de Franse grens nog passeren en dan schrik ik weer wakker rond
Genk/Zolder/Heusden.
Hè? Daar zijn we op de heenweg toch helemaal niet
langsgekomen. En de stop dan?
Kort achter de grens bij Maasmechelen buigt Ron af richting
Maastricht en hij snelt verder door over een overigens volledig verlaten A2.
Creepy, zon normaal drukke snelweg, die er geheel verlaten
bijligt in de ochtendschemering van zondag. Het is half 6 en zes uur Maastricht
gaat hij dik halen.
Op de parking voor de Geusselt vraag ik een wederom rokende Ron
of hij bereid is bij Voerendaal even de A-79 te verlaten, om ons bij de Pintelier
er uit te gooien, om dan zijn weg naar Heerlen te vervolgen.
Ik beargumenteer e.e.a. met het feit dat rond deze tijd in
Heerlen geen vervolgvervoer naar ons dorp te vinden is.
Maar hij weigert. Niet bot, maar wel direct. En hij
beargumenteert e.e.a. met een wazig verhaal over rijtijden en het halen van
Nedeweert.
Ik geef hem een hand en stap weer in.
Nog voor ik op mijn plaats zit, heeft de direct achter mij
ingestapte Ron de bus alweer in beweging gezet.
Hij scheurt
Maastricht weer uit en toont ondertussen aan nog niet bekend te zijn met de
nieuwe afrit richting A-79. Maar alles komt goed, mede ook omdat hij met zijn
capriolen geen medeweggebruikers kan raken, om de simpele reden dat die er niet
zijn.
Hij vliegt langs ons dorp en snelt naar de volgende stop, achter
het station in Heerlen, nu wel op de juiste lokatie.
Het is 5 over 6. We zijn moe. Logisch, want we zijn al zon
ruime 30 uur in touw.
De eerste Veolia trein richting Voerendaal, vertrekt pas
over een uur en 10 minuten.
Marion belt een taxi via 1888. Het daardoor doorgeschakelde
06-nummer beantwoordt echter niet onze oproep. Ik vraag bij 1888 het nummer van
Ruyters, maar laat me niet doorschakelen.
Ruim 10 minuten later verschijnt een Mercedes station en nog
eens 10 minuten later zijn we thuis. We kruipen in bed en
ZZZZZZZZZZZZ.
|