Jeff Ascough Het ambassadeursprogramma van Canon Europa is een samenwerkingsverband met een aantal van de beste fotografen ter wereld. Deze fotografen zijn toonaangevend op hun vakgebied en willen net als Canon hun passie voor indrukwekkende foto's op anderen overbrengen.
Jeff Ascough is sinds augustus 1989 professioneel trouwfotograaf. Bij het runnen van de fotostudio van zijn vader werd hij meteen in het diepe gegooid, en daarbij ontdekte hij een talent voor portretfotografie. Op school leerde hij vervolgens de technische kant van de zaak. Geïnspireerd door de passie voor Cartier-Bresson van zijn docent ontwikkelde hij zijn eigen stijl. Nu is hij een van de bekendste trouwfotografen ter wereld. De zomer is zijn drukste periode, maar wij konden tussen de foto's door toch even met hem praten.
Kun je ons iets vertellen over deze foto? Het bruidsmeisje zorgt ervoor dat de sluier mooi valt. Ik nam deze foto over haar rechterschouder en door de sluier heen in het zachte daglicht dat door een open deur in de kerk kwam. De zoom van de sluier geeft de compositie van de foto net dat beetje extra. Dat was een onverwachte bonus. Ik heb de foto op de computer iets bijgesneden om de lijn van de sluier in het midden van de afbeelding te zetten. Hij bevond zich eerst net wat rechts van het midden, wat ik vervelend vond.
Hoe gaat het fotograferen bij daglicht in zijn werk als er weinig licht is? Ik vind het makkelijker om te werken met weinig licht, want het licht heeft meestal meer kwaliteit en richting dan bij open schaduw of fel zonlicht. Kleinere lichtbronnen hebben meer effect in omgevingen met minder licht. Dat kun je gebruiken voor randverlichting of zijverlichting van je onderwerp. In fel zonlicht heb je die creatieve luxe niet. Fotograferen bij minder licht is moeilijker, maar dat heeft vooral te maken met de sluitertijd. Hoge ISO, lagere sluitertijden en goede autofocusobjectieven zijn daarvoor het beste.
Weet je van tevoren al welke foto's je per se wilt maken, of ga je spontaner te werk? Ik heb van tevoren geen idee wie, wat of hoe ik ga fotograferen op een bruiloft. Ik ga er liever gewoon heen en fotografeer wat ik denk dat er goed uitziet. Ik neem het liefst zo weinig mogelijk mee: twee camera's met op allebei een objectief, en misschien ook een reserveobjectief. In de zomer gebruik ik vaak een Canon EOS 5D Mark II en in de winter schakel ik over op de Canon EOS-1D Mark IV vanwege de mogelijkheden voor weinig licht. Je kunt de ISO instellen op 102.400 in de H3-uitbreidingsinstelling.
Maak je enkele foto's (one shots) of gebruik je voor moeilijkere foto's ook continuopnamen? Ik doe alles met enkele foto's. Ik houd niet van continuopnamen, omdat je geen invloed hebt op wat de camera vastlegt.
Hoe heb je deze foto gemaakt? Dit deel van de receptie was erg high-key*. Ik gebruikte een objectief met een grotere brandpuntsafstand om de twee bloemenmeisjes vast te leggen in het beschikbare licht. De belichting werd bepaald door het objectief op de gezichten te richten en te compenseren voor de achtergrond. Als de achtergrond high-key is (veel lichte partijen heeft), voeg ik meestal +1 stop compensatie op de camera toe.
* Dit deel van de receptie heeft veel lichte stukken waarbij donkere details het beeld bepalen. Alle tinten gaan richting de accentueringskant van de schaal. Dat maakt de omgeving high-key.
Maak je ook video's nu de EOS-camera's een filmmodus hebben? Ik heb wel wat gedaan voor mijn eigen persoonlijke projecten, maar niet voor bruiloften. Het is iets heel anders dan foto's en dat leidt alleen maar tot verwarring. Ik zou ook nooit foto's maken van het videomateriaal. Ik zie niet in welk voordeel dat heeft boven het maken van RAW-foto's.
Wat ga je de rest van het jaar zoal doen? Ik heb een druk bruiloftenseizoen voor de boeg. De laatste bruiloft is op 29 december. Ik ga enkele seminars presenteren op het Canon ProPhoto Solutions-evenement in Londen in oktober. Ik wil dit jaar ook een boek en een tentoonstelling samenstellen over mijn landschapfotografie. Dat is mijn andere passie.
Door de gevlekte, bruine rug is de boomkruiper uitstekend gecamoufleerd
BOOMKRUIPER
Door de gevlekte, bruine rug is de boomkruiper uitstekend gecamoufleerd op de meeste boomstammen. De vogel wordt in het broedseizoen dan ook niet veel gezien. Buiten de broedtijd laat de vogel zich meer zien en is dan onder meer door de lichtere buik en de gekromde snavel goed te herkennen.
Het voedsel van de boomkruiper bestaat uit insecten die met de gekromde snavel uit de spleten in boomschors gehaald worden. Tijdens het zoeken naar voedsel kruipt de boomkruiper in een spiraal van onder naar boven langs boomstammen. De staart bestaat uit stijve pennen en wordt door de vogel als ondersteuning tijdens het klimmen gebruikt.
Het resultaat na een paar dagen "geduld" leverde deze fotos op.
De grote bonte specht is met een lengte van 20 tot 26 centimeter een vrij grote vogel, die bovenop zwart is en wit van onder. Hij heeft grote, ovale witte schoudervlekken en een rode anaalstreek. De ogen zijn bruinrood, de snavel en de poten zijn grijs. Het mannetje heeft een rode vlek op het achterhoofd, het vrouwtje heeft een geheel zwarte kruin. Vaak hebben jonge vogels nog gebandeerde schoudervlekken.