Theodorus
mensen-meningen-memories
Over mijzelf
Ik ben Theo Balvers
Ik ben een man en woon in Midden- (Nederland) en mijn beroep is vroeger leraar, tegenwoordig gepensioneerd.
Ik ben geboren op 21/11/1944 en ben nu dus 72 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: omnivoor, maar speciaal biografieën, andere landen-streken-volkeren, eilanden, geschiedenis, kunst & cultuur, sport.
Als gepensioneerde beschik ik over veel vrijetijd. Ik besteed die aan liefhebberijen, maar vind het ook plezierig om andere mensen te leren kennen of te lezen over allerlei onderwerpen.
Inhoud blog
  • week-32 2017
  • week-31 2017
  • week-30 2017
  • week-29 2017
  • week-28 2017
    12-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.week-10 2017
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Reizen blijft iets aparts, iets aantrekkelijks. En toch ben ik blijer om op de plaats van de bestemming te zijn ipv te reizen met vliegtuig. Ik ga er ook minder onbevangen in als in vroegere jaren. Bij het vertrek uit Fuerteventura meldde de cockpit toen alle passagiers zaten dat vanwege stakingen in Frankrijk het luchtruim bij Parijs maar geselecteerd toegankelijk zou zijn en wij maar liefst anderhalf uur in het vliegtuig zouden moeten wachten voor te kunnen vertrekken. Het was buiten al 25C en binnen niet veel minder. Ik dacht dat ik gek zou worden. Ooit een keer eerder meegemaakt in 1976 op weg naar Gran Canaria. De stewardess heeft me toen een kalmeringstablet gegeven.

Maar zie: na vijf minuten meldde de gezagvoerder dat we toch zouden vertrekken en een kleine omweg maken. Ik was al lang blij. In zo'n kleine ruimte opgesloten zitten, is vreselijk. De laatste jaren zit ik bij het raampje om twee redenen: ik kan hopelijk beneden wat zien en met m'n hoofd tegen het venster leunen om wat weg te dutten, zodat de reis naar mijn gevoel korter duurt. Ik heb daarbij altijd wel goed leesmateriaal om de tijd te doden. Het vliegtuig, het hele gedoe op luchthavens vind ik noodzakelijk kwaad. Je doet het omdat je er anders niet komt of er te lang over doet. In het vliegtuig is er een constant gedreun. Alles is even krap en ongemakkelijk. Mensen nemen steeds meer handbagage mee. Belachelijk dat daar niet tegen opgetreden wordt.

Al-met-al waren we van 7 uur tot 15 uur onderweg. Heerlijk om weer thuis te zijn en dat bij beginnend lenteweer. Familie weer gezien, kleinkind weer geknuffeld en meteen een paar keer opgepast. Voor mij is het wonen nu pas  echtbegonnen, nu we de wijk en omgeving kunnen gaan verkennen, wandelend of met de fiets. F&F hadden tgv hun aanstaand huwelijk een bijeenkomst georganiseerd met de getuigen en naaste familie. Was gisterenmiddag heel gezellig. Het nieuwe seizoen gaat beginnen..

12-03-2017, 00:00 geschreven door Balvers
    04-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.week-9 2017
    lees https://www.facebook.com/theo.balvers
    (voor vakantieverslag: neem de link over in de browser)

Tien dagen vakantie op Fuerteventura. Een break in het winterseizoen dat vaak grauw, grijs, kil en regenachtig is. En dat veel te lang duurt. De Canarische Eilanden zijn erg in trek. Vanuit het oosten willen we steeds een eiland opschuiven. Vorig jaar het zwarte, vulkanische Lanzarote en dit jaar Fuerteventura. (Gran Canaria heb ik in de 70's bezocht) Uiteindelijk komen we bij leven en welzijn op La Palma terecht.

Fuerteventura is een groot eiland. Het is droog en kaal. Er staat altijd een noordoostelijke passaatwind. Geofysisch best wel interessant met zijn heuvels (tot 800m), oude vulkanen, grote stenige vlaktes, talloze gleuven waar beken en riviertjes zouden kunnen stromen en vooral een gevarieerde kust. In het westen met zwarte stranden en geerodeerde rotsen waar de oceaan hevig tekeer gaat, in het oosten enorme zandstranden en duinen van het Saharazand.

We huurden een auto en maakten diverse tochten. Op zondag door het binnenland, dat oases kent bij de oude hoofdstad Betancuria en om Antigua. We hadden een panoramaview vanaf Mirador Velosa op zo'n 600m. Ondanks de mist hadden we overzicht over het grote eiland. De westkust bij Ajuy en LaPared was imposant, de oostkust bij Costa Calme en verder rustiger met stranden.

Het eiland is ons erg bevallen, al zullen we er maar een keer komen. Er is nog zoveel meer te zien. De omgeving van het hotel en met name het oude vissersdorp Corralejo was minder interessant. Toeristisch verknald. Maar er viel nog genoeg te genieten.

Bijlagen:
    2017Fuerteventura00.jpg (38.9 KB)

04-03-2017, 00:00 geschreven door Balvers
    23-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.week-42 Vigo & Compostela
    Ongeveer een maand geleden vroeg zoon of ik zin had om naar de uitwedstrijd van Ajax te gaan in het spaanse Vigo. Na enig aarzelen -vliegen is niet mijn ding- ging ik accoord als we ook naar Santiago de Compostela zouden gaan. Geen punt. Hij had wel zin in een kleine bedevaart.

Op woensdag vertrokken we al om zes uur in de ochtend. Miezerig weer en al meteen erg druk met werk- en vrachtverkeer op de A27. Ruim voor Antwerpen begon de file die een uur vertraging opleverde. Dan naar Quick Parking om de auto te parkeren en met transfer naar vliegveld Zaventem. In december nog decor van een bloedige terreurdaad. De buitenzijde van het vliegveld kon niet lelijker. Veel veiligheidsmensen. Binnen werkelijk prachtig. We vlogen om 11.05 uur eerst naar Madrid en na een pauze naar Vigo waar we laat in de middag aankwamen bij 20ºC. De AirBnB-accommodatie was voortreffelijk. Beter dan een hotelsuite. Om 19 uur in het stadion naar de training gaan kijken met 1100 meegereisde supporters. Apart sfeertje om daar tussen te staan.

Donderdag was een prachtige, haast zomerse dag. Vigo is een haven- en industrieplaats met vreselijk lelijke bebouwing op wat fraaie groenvoorzieningen in de havenwijk na. De stad ligt aan een ria en is erg heuvelachtig. De vier dagen geen fietser of scooter gezien. We nestelden ons in het zonnetje op een terras. En om ons heen kwamen steeds meer supporters. Na cappucino's en biertjes de stad in gegaan en geluncht tussen de ajax-fans. Al om vijf uur naar het stadion gegaan. Voor het eerst Celta-supporters gezien in hun mooie lichtblauwe tenues. We zaten op de hoofdtribune tussen de officials en genoten erg van de wedstrijd met Ajax 2x op voorsprong. Celta speelde erg sportief en Ajax was op momenten onnodig fysiek. Beide ploegen hadden niet veel kansen en konden winnen. Na afloop een tamelijke rustige stad in gegaan en een lokaal gerecht gegeten.

De volgende dag was een toegift. Opnieuw prachtig weer. Met bus en trein naar Santiago gegaan. We troffen het niet met de verbinding, maar om 14 uur waren we in de bedevaartplaats die er heel wat beter uitzag dan Vigo. Het centrum is autovrij en geheel ingericht op het toerisme en de pelgrims. De kathedraal en omliggende gebouwen zijn majestueus, b.v. de Parador. In de kathedraal was het opmerkelijk rustig. Niet verwacht. We konden al snel via het smalle trappetje achter het Jacobus-beeld komen en ook zijn graftome in de crypte gezien. Op het grote plein kwamen de pelgrims, waarvan we er fotografeerden. Met zoon heel lang op terras gezeten met uitzicht op de kathedraal in de steigers en het plein met bezoekers. Om half acht waren we weer in Vigo. We liepen over lange boulevards maar nergens een restaurant, wel veel cafetaria's maar daar hadden we letterlijk de buik van vol. Uiteindelijk bij de AirBnB een paar pizza's gehaald. Niet meer de stad in gegaan.

Reizen met een vliegtuig heeft altijd nadelen. Duurt heel lang voor je eindelijk de lucht in gaat, vaak met vertragingen. ook nu weer. En hinderlijke tussenstops. Maar gezien de afstand is €140 niet veel. Uiteindelijk waren we om 18.15 uur in Brussel en om 20 uur weer thuis. Het was met de zoon een perfecte vierdaagse.

23-10-2016, 12:23 geschreven door Balvers
    03-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.week-35 2016
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Mijn openhartigheid in dit seniorenblog komt voort uit de behoefte gekend te worden. Van nature ben ik gericht op openheid. Het heeft me een enkele maal opgebroken waar ik kritiek uitte op personen in organisaties die er niets van bakten en knulligheden in uitvoeringen. Ik zag een FB-pagina met 80 fotoos van een tennistoernooi die zonder enige selectie of kwaliteit op het www worden gesmeten. En ik weet dat dat zonder verkeerde intenties gebeurt, maar ook zonder enige kritische zin. Ik ben dan ook blij me niet meer bestuurlijk te hoeven ergeren. Bij amateurclubs is het vaak roeien met de riemen die men heeft.

Vanaf dinsdag vertoefden we een kleine week in Friesland. Heerlijk na de huizenachtbaan van de afgelopen tijd. Friesland moet het hebben van mooie weken en een vorstperiode met schaatsen, want verder is er niet veel. Kom er eens in november of maart. Troosteloos. Het lijkt in watersportgebieden wel of de horeca het moet hebben van drie maanden. Wat anders? Eindeloos veel groen en vlak, alsmaar water in alle vormen, saaie wegen, wel veel vogels en overal koeien, paarden en schapen. De boerderijen worden wel steeds verzorgder -in het bijzonder de directe omgeving-, want ik heb ze anders gezien. In de naamgeving valt het fries op. Op zich wel leuk. En in geen provincie is de eigen vlag zo markant aanwezig. Het is een aparte provincie.

We maakten elke dag fietstochten en bezochten dorpen en stadjes. Sneek is wel het alleraardigst. Gaasterland blijft apart met zijn glooiingen en bossen. En ons onderkomen was een oase van stilte. Niet te bereiken door auto of motor. Met een ver uitzicht over de weiden naar de horizon met lage bebouwing. We zijn er even bijgekomen voordat de hektiek gaat toeslaan.

03-09-2016, 23:21 geschreven door Balvers
    17-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nationale Feestdag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Na de terreurdaad in Nice was mij alle lust ontnomen om ook nog maar iets over een heerlijke vakantie te melden. Ik dacht er zelfs over om helemaal te stoppen met bloggen. Wat is mijn gedoe relatief vergeleken met wat er in de wereld gebeurt. Tot ik een dag later een franse krant las, waarin werd gezegd door ooggetuigen om vooral door te gaan, CONTINU VIVRE. Na bezinking ga ik dat doen. Er is nog genoeg goeds en moois om voor te leven.

Op de franse nationale feestdag 14 juillet bleven we 's morgens in Vendôme om te zien hoe de fransen die dag vieren. Niet te vergelijken met een oranje-feestdag in eigen land. Veel formeler. Uiterlijk vertoon: veel vlaggen. Verder niets. Op een rotonde hadden de lokale autoriteiten zich verzameld, waarna ze langs alle hulpdiensten (politie, brandweer, EHBO) wandelden en langs de personen die een vaandel omhoog hielden. Oud-strijders. Daar zijn ze trots op. Aan het einde het volkslied en daarna achter een muziekcorps aan naar het gemeenschapsgebouw waar voor hen gratis drank en lekkernijen waren. Het gewone volk -en wij dus ook- verspreidden ons.

We maakten daarna een tocht westwaarts. Je rijdt op zo'n dag al gauw ruim 100 km. Lichtglooiend agrarisch landschap, zodat we nu voor altijd weten waar de franse stokbroden en de franse kazen vandaan komen. Wat een ruimte nog in dit land van 66 miljoen mensen. Doodse dorpen zonder enige feestelijke uitstraling.

We kregen een flinke plensbui onderweg en moesten in de auto wachten bij kasteeltje Courtanveaux. Heel fotogeniek, maar nog niet goed genoeg om in de gids opgenomen te worden. In deze streek barst het van de kastelen en landhuizen. Vervolgens bij heerlijk helder zomerweer naar La Possoniere waar de franse Vondel namelijk Pierre de Ronsard z'n buitenverblijf had. Weinig bezienswaardigheden, wel een aardige tuin. Na alle fraaie tuinen raken we wat blassé.

Na de maaltijd het stadje 's avonds ingegaan, waar op het centrale plein het volk zich vermaakte op beschaafde wijze. Heel weinig mensen met eten en drank zien lopen. Kom daar maar eens om in mijn geliefd Amsterdam... Tegen 22 uur gingen er duizenden mensen naar de Grands Prés voor het vuurwerk, dat om 23 uur begon. Zelden zoiets schitterends gezien. Er ging geen gezoem door de menigte over de aanslag die toen al in Nice moest hebben plaatsgevonden. Om half twaalf was het afgelopen en ging iedereen zijn weegs. Wij ook...en vernamen het drama in Nice....

17-07-2016, 12:53 geschreven door Balvers
    12-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kastelentocht
    Maandag en dinsdag goed vakantieweer: zonnige perioden, temp rond de 21ºC en alleen vanmiddag wat korte buitjes. Prima weer om de omstreken te verkennen. En dat sinds 1977, 39 jaar geleden!

Het plaatsje Vendôme is al charmant aantrekkelijk, al heeft elk frans stadje z'n vergane glore, verwaarloosde panden en vreselijke straten waar het verkeer doorheen jaagt. Westelijk kwamen we via agrarisch korenlandschap met bospercelen in Lavardin, waar de resten van een burcht boven het plaatsje torenen. De ligging aan de Loir is al fraai en de vele bloemen maken het fleurig en geurig. Dichtbij ligt Montoire, waar we langs het helaas autorijke plein in een cafe heerlijke cappuccino genoten (heb er een foto van gemaakt).

Omstreeks 12 uur waren we in Chaumont, waar we dus lang geleden ook een bezoek hebben gebracht. Veel opgeknapt, maar de steigers ontbraken weer niet. Het interieur had niet alleen interessante gemeubileerde ruimtes en curiosa, maar liet ook de opslagruimtes zien en onvermijdelijk in Frankrijk: kunstenaars hebben er hun werken tentoongesteld. Dit keer fotografische.

De tocht naar Cheverny lukte niet door een deviation en we kwamen bij Beauregard -waar er tientallen van zijn- maar de lucht betrok te zeer om er de tuinen te willen bezoeken. En dus naar het overbekende Chambord, dat kort geleden nog aan de rivierzijde onderwater stond. Het interieur hoefden we niet (meer) te zien. Is vaak veel van hetzelfde en dat voor prijzig entreegeld. Het onderhoud moet betaald worden. Het immense park wel betreden en even gekeken naar een valkenshow. Helaas waren de fransen weer zo onattent om ons langs een kapotte parkeermeter te leiden/lijden, waarna we weer een eind terug moesten om de uitrijticket operationeel te krijgen. Het blijven horken (voor buitenlanders).

Aan het einde van de middag in Blois aangekomen. Een centrum met monumentale gebouwen in een onduidelijke planologie. Koningen hebben er nogal huisgehouden in het kastelencomplex met hun tegenstanders en minnaressen. De zoveelste blik op een slaapkamer van Catharina de Medici of Louis XIV hebben we aan ons voorbij laten gaan. De architectuur boeit me meer. Feest der herinneringen!

Thuis waren we bekaf en Anita die reed des te meer -ongeveer 50 rotondes afgewerkt- en ik die navigeer wat minder. Last van knieholte. Maar na een uurtje en een maaltijd toch weer bij de mensen gekomen...Morgen maar een rustdag, hoewel....

Chaumont

12-07-2016, 00:00 geschreven door Balvers
    10-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In Vendome e.o
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

Eindelijk zomer. Hoe naar verlangd, na al die regenweken. Na veel zoeken toch nog een camping gevonden met huisjes die tegen eurocheques te voldoen zijn. Met de caravan op reis was geen optie, ook omdat de campingweide nog te drassig is om te mogen vertrekken (stond in de voorwaarden....).

Reizen is toch vaak een noodzakelijk kwaad en bestaat uit kilometers maken. Dus al om 4 uur vertrokken wat een goede zet was, want om 6 uur was het bij de belgisch-franse grens al druk en voorbij Parijs weken we af van de A10 (Nantes-Bordeaux), omdat de navigatie file meldde. Via ouderwets kaartwerk wat omgereden, maar kunnen doorrijden en om 12 uur waren we in Vendôme, in het Loiregebied. Het ligt aan de Loir, een zijrivier van de Loire.

We kregen een apart bungalowtje: 20m2, maar wel voor 5 personen. Lachen. Het bestaat uit drie ruimtes: een houten deel met de twee slaapkamertjes, veel bergruimte, een toilet. In het platform deel, dat met zeiltent afgesloten kan worden, staat een keukenblok en een grote tafel met zes stoelen. En een parasol!

We installeerden ons, gebruikten de lunch en verkenden het stadje. 18.000 inwoners, zoals Vianen. Een vriendelijk, oud plaatsje met veel charme en sfeer. Echt een van de leukste die ik gezien heb: historische gebouwen, cultuurerfgoed, winkelstraten, terrasjes en horeca. Maar mooi gelegen tussen twee armen van het ondiepe riviertje. En vanaf de camping op 10 minuten loopafstand. Iets wat ik altijd graag wil ipv ergens in de middle of nowhere en dan maar steeds met een auto moeten rijden.

Aan het einde van de middag zijn we twee uur naar het zwembad (drie baden) gegaan voor een frisse duik en verder zonnen. Ik heb een interessant reisboek gekocht over zes britse eilandjes, waar het altijd regent…..

’s Avonds was er in het nabije plantsoen een evenement van triatlon-atleten, helaas met rotmuziek tot half een. Een dag is nooit helemaal ideaal… Met NL enige contacten gehad. Ook daar een redelijke dag, zij het met veel wind. Er kon geb. worden. De komende dagen blijft het hier mooi. Het is even rijden, maar dan heb je ook wat!

10-07-2016, 00:00 geschreven door Balvers
    Reacties (2)
    08-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.week-27 2016
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Het was even zomer, Nederlandse zomer: temperatuur tussen 20 en 23ºC. We troffen het want vanaf zaterdag 2 juli waren we in Amsterdam, zoals we zeggen: in de Schimmel. We hebben 10 zakken met groen uit de tuin gehaald. Ziet er nu weer netjes uit. Anita was er niet alle dagen. En we trekken vaak ons eigen activiteitenplan.

Ik ben van aard meer een stadsmens. Ik houd van de dynamiek, de variatie, het veelzijdige aanbod en de anonimiteit. Zo werden de EK Atletiek deels gehouden op het Museumplein (onderdelen discuswerpen en speerwerpen), waar gratis naar gekeken kon worden. In Zuid merkte je het evenement: geen straat was meer normaal toegankelijk. In het stadion ben ik niet geweest, alhoewel het goed weer was en druk bezocht. Atletiek is één van de mooiste sporten, voor mij de Olympische.

Ik heb enige musea bezocht: Rijksmuseum met de nieuwe Rembrandt-aanwinsten, Hermitage over Catharina de Grote, Allard Pierson, Nieuwe Kerk. De Museumkaart stimuleert dat ook. Het was er druk, maar niet storend. Ben ook zeker tien boekhandels in geweest en ontdekte op de Overtoom de beste op het gebied van reizen (boeken, kaarten, atlassen, accessoires). Op vrijdag maakte ik 's middags een literaire wandeling door Oud-Zuid.

Ik houd van de grachten, de weerspiegeling van de veelsoortige panden in het water, ik geniet van de terrasjes, en altijd ontdek ik wel weer een nieuw winkeltje met curiosa.

En voorts had ik ontmoetingen met broer C. en vriend Leo, bij wie ik naar EK-voetbal heb gekeken. Helaas wonnen de fransen van de duitsers, want ik heb een hekel aan dat franse volk en vind de duitsers atleten, technisch uitstekend, doorgaans sportief. Maar ze hadden geen geluk dit keer.

08-07-2016, 14:28 geschreven door Balvers
    19-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Auvergne, juni 2016 B
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

De dinsdag zag er wat beter uit. Al om 10 uur vertrokken we via Manzat naar Volvic, waar we rondwandelden en een heerlijke cappucino dronken. Een leuk plaatsje met fraaie panorama’s over de omgeving. Om 2 uur waren we bij de stopplaats naar de Puy de Dome. Sinds maart 2010 is de vulkaan afgesloten voor verkeer (fiets, auto, bus) en is de top enkel bereikbaar te voet of met een tandradbaan. De trein gaat dagelijks om het uur, in het hoogseizoen om het half uur. Het was een pittige klim van 50 minuten, die we het laatste stuk in de miezer moesten volbrengen. De Puy de Dôme is een grote lavakoepel en een van de jongste vulkanen in het Centraal Massiefmet een hoogte van 1464 meter. De laatste uitbarsting was ca 4500 v C, dus niet actief en geen gevaar meer. De weg naar de top cirkelt om de berg heen. De vijf kilometer lange klim kent een zeer gelijkmatig stijgingspercentage, tussen de 10 en 13%.

In het restaurant kwamen we bij en in het toilet droogden we onze natte t-shirts. Ik ben toch al maanden aan het hoesten. Na een regenbui waagden we de steile afdaling en bereikten na 35 minuten de auto. Via een lange omweg van anderhalf uur door een heuvelachtig en zeer groen landschap waren we om half zes weer bij de gite. Na de rijst-met-ananas van Anita en mijn afwas gingen we lezen en afentoe wat wegdommelen. Een vakantie is het wel, maar het weer valt bar tegen.

De woensdag gebruikten we om bij te komen. Het weer was matig, maar in Nederland nog slechter, altijd een welkome troost voor vakantiegangers. We zaten veel op internet, waar bij de programma’s-Gemist veel in te halen was, vooral van de EK. Zelf las ik veel in Pietro Redondi’s boek over Galileo Galilei, waarin vooral de praktijken van de RK Kerk mij intrigeerden. Ik verweefde dat met de invloed van de jezuieten in Ilhador. Tussen de buien door waren opklaringen en konden we in de zon zitten. Anita haalde boodschappen bij de Carrefour, een prachtzaak voor zo’n kleine plaats. En we hadden via Face Time weer even ons dagelijks contact met Diane-Milou; ze herkent ons meteen, lacht en zwaait. De komende dagen is ze bij Corrie Koene en zullen we haar visueel even moeten missen.

Het was tussen de 13 en 20 graden op donderdag. We besloten nog voor de lunch naar Montlucon te rijden, ongeveer 45km naar het noordwesten. Over de N2144. Frankrijk heeft opmerkelijk goede binnenwegen. Het landschap was al vertrouwd, maar de plaatsjes op deze weg een stuk levendiger en gezelliger: St.Eloy en het kuuroordje Neris-les-Bains.

Muntlucon in de Allier telt 45000 inwoners en dateert uit de 10e eeuw. De Bourbons hebben er geheerst, waarvan het kasteel op het hoogste punt van de stad nog getuigt. We wandelden in het historische deel met smalle, kronkelige en steile straatjes, waarlangs vakwerkhuizen gebouwd zijn. Twee oude donkere kerken: Notre Dame en St.Pierre. Rond lunchtijd in een pizzeria wat gegeten. De fransen gebruiken gerust voor €20,- een lunch. Hoort bij hun eetcultuur. We gingen even een uurtje apart en keerden via een andere binnenweg (Marcillat-Pionsat) terug naar 3 Etangs. Spoedig daarna begon het flink te regenen en konden we niet meer buiten zitten. ’s Avonds vergeefs een lokaliteit met tv voor de wedstrijd Duitsland-Polen gezocht. Niet gevonden. Achteraf bleek het een saaie wedstrijd te zijn geweest. Mijn meegenomen boeken waren uitgelezen en ik vond in de kast van Maarten ’t Hart Lotte Weeda, een zeldzaam humoristisch boek in de NL-literatuur, waar ik eigenlijk alleen afentoe om Wolkers kon (glim)lachen.

De vrijdag begon veelbelovend met zonnige perioden. Dus buiten in de ligstoelen genieten van het prachtige decor. En verder gelezen in Lotte Weeda met z’n aparte thema en hilarische beschrijvingen. De lunch met verse waren in de gite gebruikt en ’s middags naar een boeddhistische tempel in het dorpje Boillot gereden. Zaterdags zijn we in de directe omgeving gebleven bij wisselend weer. Er was kermis in het dorp St.Gervais. Voor de allochtonen misschien leuk, maar wij waren snel uitgekeken. De rest lezend en internettend doorgebracht en tijdig naar bed gegaan.

Zondag hadden we een zeer voorspoedige reis. Bij droog en zonnig weer! Om zeven uur vertrokken voor een rit van 900km. Alles zat mee. Geen files, geen wegomleidingen. Parijs om 11 uur "gerond". Daarna werd het traject alsmaar saaier, vooral Belgie is een doorrijland. Om 16 uur waren we thuis, na precies negen uur met de pauzes meegeteld. We laadden alles uit en konden in de tuin zitten....

19-06-2016, 00:00 geschreven door Balvers
    11-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.week-23 2016
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Voor begin-juni een goede zomerweek. Goede temperaturen. In het zuiden soms noodweer. Hadden wij op maandag. Op BNI liep het grasveld onder. Gelukkig het grondzeil al weggehaald. Met planken de caravan bereikbaar gemaakt. We waren er overigens maar weinig, alleen om te slapen.

Hectische tijd achter de rug. Veel opgepast op kleinkind van 17 maanden die steeds leuker gaat worden. Hele melodieen komen uit haar mondje, noch zonder NL-tekst, maar grappig. En ze probeert van alles met driewielertje.

Een week met veel bezigheden. Einde bridgeseizoen. Vooral Anita in de verzorgende rol. Op de slotdrive voor het kampioenschap werd ze 8e, en ik eindigde met gelegenheidspartner Dries in de bijlijn op de 3e plaats. Mooie afsluiting. Op woensdagavond was er de ALV. Goede opkomst en een uitstekende vergadervoorzitter, die met humor en understatements door de agendapunten heenging. Diverse functionarissen werden gehuldigd, w.o. mijn persoon voor het wedstrijdleiderschap. De enige functie die ik nog bekleed is die van webmaster, waar ik me kan uitleven met berichten en foto's. Inmiddels 5300 clicks in een jaar.

Op donderdag met de auto zonder caravan vertrokken in zuidelijke richting: Maastricht-Luik-Luxemburg-Metz-Nancy-Dijon. Voorspoedige reis bij zomerse temperaturen en nauwelijks oponthoud. Een airco op halve kracht. In Dijon in een snikheet F1-hotel overnacht, nadat we in een gezellig centrum van Dijon op terras gedronken en gegeten hebben. Helemaal vakantiesfeer.

Op vrijdag de oost-west-route gereden. Frankrijk heeft niet echt snelwegen die oost-west lopen, dus de reistijd is langer. Het was opnieuw warm. Na Chalons via Moulins in de Auvergne terecht gekomen. Prachtig, oud-vulkanisch gebied. Langs de Sioule veel kanokampeerders. Om 16 uur waren we in St.Gervais d' Auvergne bij Basten en Christine. Leuk ontvangen met eigengemaakte appeltaart. Gite La Faine is prima. De omgeving werkelijk prachtig. Beboste heuvels en drie meertjes in de vallei. We genieten. Prima voor een langer verblijf.

11-06-2016, 00:00 geschreven door Balvers
    29-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.week-8 2016
    Winterdagen met zon en bewolking en nauwelijks neerslag. Vervelende snijdende wind. Veel binnenshuis activiteiten, al ben ik nog een dag in Utrecht geweest, waar ik boeken en CD's heb aangeboden. Dinsdag vertrok ik na drie jaar als voorzitter van de lokale ANBO. Een goed gevulde zaal. De vergadering was in één uur voorbij en van mij is op een aardige manier afscheid genomen. ANBO-centraal is vanaf de nazomer bezig geweest om de afdelingen te frustreren. Zo'n 70 afdelingen zijn opgeheven en functies werden gefrustreerd. Geen toegang meer tot ledenadministratie, financiën, website. Tja, dan houdt het op. Dan wordt een functie inhoudsloos. Ik had dit jaar nog graag het 60-jarig bestaan willen organiseren, maar dat is feitelijk onmogelijk gemaakt. Een coördinator en administrateur gaan op de winkel passen.

In klein familieverband hebben we een lang weekend in Willingen/Usseln in Hochsauerland doorgebracht. Ongeveer 30km van het bekende Winterberg. De autorit duurt 3 1/2 uur (350km) over autobahn en bergwegen die sneeuwvrij waren. In de ruime vakantiewoning van landgenoten hadden we een prima onderkomen met uitzicht op de besneeuwde hellingen. Alle dagen was het zonnig en rond het vriespunt en vanwege vakanties was het nog goed druk. We hebben gewandeld in de omgeving en naar de pistes die nog best steil zijn (tot 850m). Willingen  is een echt toeristenplaatsje met veel hotels, restaurants en winkels. Ook uitstekende voorzieningen en attracties. Het WK Skispringen is er in januari gehouden.

Het was heerlijk om er met Milou Sophie te zijn (en de anderen natuurlijk ook). We hebben ons prima vermaakt met lezen en televisie-kijken en naar haar kijken en met haar spelen. Ze begint haar evenwicht te bewaren en over te steken naar vaste kamerobjecten. Altijd goed gehumeurd en blij in uitingen. Het waren heerlijke dagen. Op maandag in de middag teruggekeerd.

29-02-2016, 17:57 geschreven door Balvers
    20-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lijstje 1: favoriete wereldsteden
    De komende tijd wat (eindejaars)lijstjes, gewoon omdat dat leuk is om te maken. Na zoveel jaren reizen en bezoeken heb ik een bijna onveranderlijk lijstje gemaakt van favoriete wereldsteden met het jaartal van het eerste bezoek.

01 Venetië (2013)
    10 Wenen (2005)

20-12-2015, 23:29 geschreven door Balvers
    13-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantieweek Lanzarote
    De enige keer dat ik op een Canarisch Eiland was, is in 1976 geweest op Gran Canaria. Een aantal keren was ik dichtbij een boeking voor Tenerife vanwege de Teide, maar het kwam er niet van. In deze decemberweek werd het dus Lanzarote. De vlucht met Ryanair duurde 4 1/2 uur, dat ik met lezen goed doorkwam. Ergerlijk blijft de duur van de transfer naar de accommodatie, die op 40km van het vliegveld lag. Op de terugweg bijna twee uur.

De eerste dagen viel het weer tegen: wel goede temperatuur, maar harde wind en bewolkt. Vrijwel direct een Panda gehuurd, waarmee we dwars over het eiland (845km2) van zuid naar noord (70km) een eerste verkenning deden. De wegen met vele (grote) rotondes zijn uitstekend en erg overzichtelijk.

Landschappen die ik nooit eerder heb gezien. Lavavlaktes van La Geria met bizarre vormen, een heel aparte vorm van lage wijnbouw (malvasia) met beschermende muurtjes. Door de invloed van kunstenaar Cesar Manrique is het een gecultiveerd toeristeneiland geworden: alle wanden en gevels en muurtjes zijn wit, nergens hoogbouw en zeer beperkte reclames, graffiti al helemaal niet gezien.

In het noordelijke Haria dronken we koffie op het langgerekte plein. Hoogtepunt was de Mirador del Rio met zicht op een hoge grillige kust, eilandjes La Graciosa, Sa. Clara, Algranza. Daarna via de oostzijde naar een grottenstelsel Jameos del Agua gegaan en bezichtigd met auditorium over het vulkanisme. De laatste uitbarstingen waren in 1730-36 en 1824. De terugweg via binnenwegen en door woeste vlaktes waar geen boom groeit maar wel ontelbare stenen liggen. Veel agrarische activiteiten vielen er niet waar te nemen.

De toeristenaccommodaties zijn er vooral in Costa Teguise, Puerte del Carmen en Playa Blanca, waar wij in een ****accommodatie verbleven. Goede service, gevarieerde buffetten en ruime bungalow. De witte vakantieverblijven liggen in parkachtige situeringen met veel palmen en kleurrijke bloemstruiken. En altijd is er de dominantie van lava-zwart en wit.

Een andere dag bezochten we de zuidwestkust waar de branding het hevigst is. Een gebied van zoutpannen en grillige lavaformaties. El Golfo is een opkomend kustdorp met visrestaurantjes. De derde autodag reden we naar het Nationaal Park Timanfaja waar nog altijd rook en vuur uit de aarde komen.

De laatste dagen brachten we door rond de zwembaden van het hotel, heerlijk relaxed in de zon met temp tot 25ºC en altijd wel met een boek of puzzel. De wandeling naar het dorpscentrum was 20 minuten. De bekende winkels en boetieks, horecagelegenheden. Er wordt veel rookwaar en alcohol verkocht. Een fraaie, lange promenade Avenida Maritima langs de kust. En zowaar naast de lavablokken ook zandstranden. In veel opzichten in Lanzarote sterk in opkomst. Maar niet op de lelijke manier zoals in het mediterrane gebied wel is gebeurd.

Op zondag moesten we al om half drie opstaan en opnieuw de vervelende transfer langs hotels naar het vliegveld meemaken. In Eindhoven was het 8ºC, niet koud en miezerig. We werden opgehaald en kwamen thuis alweer snel in een vertrouwd ritme.

13-12-2015, 18:23 geschreven door Balvers
    15-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomervakantie (7)
    De laatste vakantieweek was in Girod, in de omgeving van Montabaur en Limburg. Het was meer een mooie herfstweek dan een prachtige nazomerweek. Speciaal de foto geplaatst op maandag met een schitterende blauwe lucht. We zullen zeker nog eens op camping Eisenbachtal terugkeren, op 350 km van de woonplaats. Een gezellig rommelige camping beheerd door de charmante Siegfried Wolf, die met een medewerker alle dagen bezig was om met veel toewijzing en kunde biotopen verder aan te leggen.

We bleven wat meer bij de caravan, omdat het in duitse steden na 13 uur saai wordt, behalve op terrasjes. Wel zijn we gaan wandelen naar de vulkaanheuvel (351m). Via de laaggelegen Studentenmuehle een behoorlijke maar niet lange klim door een licht bos naar de top. Bijna boven kwamen we basaltvorming tegen zoals ik nog niet eerder heb gezien in werkelijkheid. Op de top een verzorgde St.Annakapel. Mooie panorama’s over de omgeving. We zagen dat de camping niet zo groot is en maar zo’n 30 toerplaatsen heeft.

Terug naar Freimuehle gegaan en daar anderhalf uur op een pilsje kunnen internetten. Er was verder niemand. Voor de BCV het barrooster op de site en log kunnen zetten. Verder gaan lezen in De Grens met veel wetenswaardigheden over grensplaatsen. En in Goethe vorder ik langzaam, maar het geeft veel informatie.  Van Frank k..berichten gekregen over Twente-Ajax, uiteindelijk nog 2-2. Het bleef warm in de caravan.

Het was bekend dat er regenachtige dagen zouden volgen. Het kamp stroomde zondag dan ook leeg, behoudens wij en een stel uit Ter Aar dat voor drie weken geboekt had. Om het middaguur reden we over de slingerende, heuvelachtige tweebaanswegen van het Westerwald. Erg groen. Bospercelen, weiden en akkers. Soms vergezichten. In Westerburg was er niets te doen en kwamen we bij de Burg dat ook al een luxueus hotel-restaurant is geworden. Vervolgens naar Hachenburg dat een feestweekend had. Het miezerde en dan is de lol van het door zo’n schilderachtig stadje wandelen er ook gauw van af. Bovendien werd de bestrating vernieuwd. Geen goede planning en dat voor duitsers. Een frietje genomen en toen weer campingwaarts, waar we om 15 uur aankwamen en het middag- en avondprogramma in de caravan moesten doorbrengen.

Maandag was de laatste hele vakantiedag in Duitsland. Gezien de weersverwachting vanmorgen aan de kids gemeld dat we dinsdagmiddag terugzijn in Vianen. Er was voor vandaag 90% regenkans voorspeld en dat kwam wel uit, zeker tussen 16 en 17 uur, maar we hadden ook tijden een staalblauwe lucht.

Tegen het middaguur reden we door het Westerwald naar Hadamar. Zoals meer plaatsen in Duitsland een duidelijk door oorlogsschade getroffen stadje. Een paar monumentale gebouwen, zoals het Rathaus, een hoekcafé en groot kloostercomplex zijn herbouwd. En op de top van een heuvel waar ooit een grijs massieve burcht heeft gestaan, is nu een internaat-college geworden. We waren in het stille stadje gauw uitgekeken.

Via de Lidl in Elz nog een keer een landelijk heuvelachtige route gekozen en om half drie voor de ketting van de camping gearriveerd. Een goede gelegenheid om naar biotoop I en II van Siegfried Wolf te kijken. Hij is er druk mee. Een laag, moerassig gebied met beek en meertje en drassige paden. Hij heeft zitjes gemaakt en vele vogelnestkastjes geplaatst. Wel bijzonder.

Evaluatie.

Een Duitslandvakantie. Anders dan gepland. Door het mooie, warme weer in de begindagen zijn we langer in Wertheim gebleven. Daarna sloeg het weer in temperatuur om en kozen we voor Fürth in het Odenwald. Van daaruit streken en stadjes verkend. De laatste zes dagen in Montabaur zal ik me beter herinneren. Wisselvallig weer. Maar toch ook met vakantiegevoel doorgebracht. Na 19 dagen is de slotbalans heel positief.

15-09-2015, 23:13 geschreven door Balvers
    12-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomervakantie (6)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Ik las dat 9 van de 10 kampeerders niet echt zonder internet kunnen. En dat is met mij zeker het geval. Hoewel ik me prima kan bezighouden met lezen, fietsen, wandelen, sightseeing is dagelijks favoriete sites bezoeken een must.

Camping Montabaur is gezellig, sfeervol, maar de beheerder is op leeftijd en heeft geen zin meer in nieuwigheden. Het zij zo. De omgeving maakt meer dan goed.

Steeds mooi nazomerweer is een succesfactor. Ook vandaag weer. Een wandeling gemaakt naar de aloude vulkaantop, waar we basaltgesteente waarnamen, zoals ik in werkelijkheid nog nooit gezien had. In het nabije hotel-restaurant Freimuehle heb ik internetverbinding, uiteraard bij een Bitburgerpilsje. Voor niets gaat ook hier de zon op.

Donderdag is Anita 63 jaar geworden en daar ben ik toch al 37 jaar getuige van. Ze is in goede gezondheid –wat enkelprobleem – actief en liefdevol. Er zijn niet zoveel van haar verjaardagen samen doorgebracht. De dag afgesloten met een diner à deux in restaurant Freimuehle, dicht bij de camping, waar het gelukkig goed bezet was voor de sfeer.

Op deze zonnige dag ’s middags naar het nabije Montabaur geweest. Aardig stadje. Typische duitse binnenstad, dus met herbouw in oude stijl en nieuwbouw die vaak minder geslaagd is, wel veel open ruimtes, en brede straten, de winkelstraten zijn inwisselbaar met de onze. We hebben op het marktplein een frietje verorberd en zijn naar het gerenoveerdemultifunctionele Schloss-complex gelopen. In de verdere middag in de zon wat gesiëstaat en gelezen in De Grens en biografie van Safranski over J.W. von Goethe, in het Duits. Zo brengen we de dagen door.

Vrijdag verdient een 10 in het weerrapport. Een betere nazomerdag kun je je niet wensen. Met de zon opgestaan en hij heeft ons tot 16 uur vergezelgd, daarna kwamen er wolkenvelden maar het bleeg aangenaam. Limburg an der Lahn zie je altijd na een scherpe daling of klim vanaf de autobahn. Nu waren we vier in het charmante stadje tussen Taunus en Westerwald, een schilderachtige omgeving. Die vakwerkhuizen vervelen nooit. We zagen er scheef en kromgetrokken die uit de Middeleeuwen dateren. En dan die heerlijke kei-bestrating…

Het was altijd al een handelsstadje tussen Antwerpen en Byzantium/Istanbul, inmiddels een regionaal centrum met 35.000 inwoners en vele forenzen uit de omgeving. Leuke straatjes en pleintjes. Heel veel horeca. De duitsers zijn gek van ijs en apotheken. En natuurlijk bratwurst met allerlei sauzen. Voor Anita een verjaardagskado gekocht. En huiswaarts gegaan waar het kamp volliep met pensionadoos die nu pas goed op zuidelijke drift zijn.

12-09-2015, 16:13 geschreven door Balvers
    08-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomervakantie (5)
    Als geschiedenisliefhebber weet ik van de stad Worms. Paus en keizer sloten er een akkoord. In 1521 stond hier Luther tegenover keizer Karel V. In 1698 werd de stad verwoest door Lodewijk XIV. In de 19e eeuw was het een voorname hofstad. In de 2e WO werd het praktisch geheel verwoest. Nu telt het ca 85.000 inwoners.

Aan de planologie is te zien wat er gebeurd is. Vele open ruimtes zijn pleinen en parken geworden. Brede straten en rotondes. Lelijke wiederafbau. De monumenten zijn grotendeels herbouwd in de roze steensoort. De Dom is indrukwekkend met hoofdaltaar en de krypte met de Salische vorsten uit de 10-11e eeuw. Lang was het een reformatorische stad. Het Luthermonument met zijn medestanders is uit 1886. De stad heeft veel kerken: St.Martin, St.Paul, Friedrichskirche, Drievuldigheidskerk, Magnuskirche. We konden ze bezichtigen, waarbij de gebrandschilderde ramen en arabische kunst in de Drievuldigheidskerk bijzonder waren. In het stadsmuseum waren rond de kloostergang stenen overblijfselen uit de 1-3e eeuw geplaatst.

Maar wat ik voral onthouden zal: de joodse gedenkplaatsen. De begraafplaats met zijn schots-en-scheef staande graven. Dat die 1933-1945 overleefd hebben. De synagoge en het joodsmuseum herinneren aan de joodse gemeenschap.

Een cultureel middagje dat de moeite waard was. En bij goede temperaturen van 20-21 C.

08-09-2015, 21:12 geschreven door Balvers
    05-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomervakantie (4)
    Op vrijdag was het wisselend zonnig en bewolkt, wel fris. Maar in alle rust kunnen slapen, wel drie keer moeten plassen en deurvergrendeling kapot gerukt. Wat gedoe met internetverbinding en een weekkaart voor €15,- gekocht. Teveel apparaten op de ticket en naar Hamburg moeten bellen voor herstel.

Na de lunch met auto via Lindenfels naar Felsenmeer gereden. Mooie bergweg door plaatsjes en na afslag waren we er in een half uur. Begonnen aan een klim. Enorme granieten rotsblokken waar veel  duitse gezinnetjes op bezig waren. Het was een klein uur over steile paden met trappen naar boven klimmen. Bij een kiosk wat drinken gekocht. We vergeten nogal eens mee te nemen. Het hoogste punt lag op 514m bood wel een panorama maar viel verder tegen.

Terug was lastig en ledematen gingen gevoelig worden. Dagje ouder nietwaar. Om 16 uur waren we terug en na bezoek DM en Nettomarkt verder bij de camping verbleven. ’s Avonds naar Furth gegaan om in cafe naar EK-kwalificatie Duitsland-Polen te kijken. Prachtwedstrijd.

Op zaterdag gingen de temperaturen verder naar beneden, naar de 15-16°C. Onze buren met een meisje van elf maanden hadden het zo koud dat ze de vouwwagen gingen inpakken om terug te gaan naar Limburg. Wij hebben gisterenavond de gaskachel enige uren aan gehad. Maar in tegenstelling tot Nederland waar het dramatisch slecht weer is met veel regen blijft het hier –op wat miezers na- droog.

Om 11 uur waren we in Heppenheim. De Bergstrasse is een wijngebied en juist komende week zijn er Winzerfesten. De Altstadt van Heppenheim was weer vakkundig fraai maar uitgestorven. Op de Marktplatz waren we getuigen van twee trouwende bruidsparen. We liepen een uur door het stadje en aten wat in een konditorei. Bij het toilet liet ik m’n camera liggen, we wandelden verder en pas na een half uur ontdekte ik het omdat ik het standbeeld van Martin Buber wilde fotograferen, anders waren we in de auto al verder gereden en om 14 uur sloot de konditorei. Het toestel lag nog in de vensterbank. Ich liebe Deutsche Leute!

Langs de wijngaarden op de berghellingen arriveerden we in Bensheim dat een regional centrum is. Daar wel wat drukte, maar door de kilte niet echt gezellig, zoals vorig week nog in subtropisch Tauberbisschofsheim. Genoeg kledingzaken voor Anita om er volgende week nog terug te keren. Ik kon haar ervan weerhouden de achtste korte broek voor me te kopen. Via de heuvel- en slingerweg de 47 keerden we om 15.30 uur al terug naar de camping. De buren waren vertrokken.