Theodorus
mensen-meningen-memories
Foto
Over mijzelf
Ik ben Theo Balvers
Ik ben een man en woon in Midden- (Nederland) en mijn beroep is vroeger leraar, tegenwoordig gepensioneerd.
Ik ben geboren op 21/11/1944 en ben nu dus 72 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: omnivoor, maar speciaal biografieŽn, andere landen-streken-volkeren, eilanden, geschiedenis, kunst & cultuur, sport.
Als gepensioneerde beschik ik over veel vrijetijd. Ik besteed die aan liefhebberijen, maar vind het ook plezierig om andere mensen te leren kennen of te lezen over allerlei onderwerpen.
Inhoud blog
  • Uiteindelijk....
  • I have had a dream
  • Naar het einde van Europa
  • In de Algarve
  • week-41 2017
    30-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.week-30 2017
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Het weer kent een zomerdip. De temperaturen zijn rond de 20ļC, maar het regent veel. Gisterenavond moest er een EK-wedstrijd in Rotterdam voor worden afgelast. Het waren voor ons de laatste dagen in Amsterdam, waar we praktisch de hele maand juli geweest zijn. Op donderdag kwamen F&F vanuit Japan waar het bijna alle dagen rond de 30įC, dus heet en vochtig was, in een ander klimaat terecht. En ze vonden het bij aankomst nog heerlijk. Niet zo uitputtend. Het NL-se klimaat houd je actief, dat wel. 

    Meer dan in vorige vakanties in Amsterdam heb ik (en soms samen) de hele stad doorkruist op een standaardfiets. Met de veerpont over het Y, naar Noord, waar de gebouwen Eye en de Amsterdam Tower staan. Ook die wijk gaat zich nog verder ontwikkelen. Altijd had ik wel een gids en boekje bij me, waarin ik op terras of muurtje kon lezen. Heb De Kleine Geschiedenis van Amsterdam van Geert Mak gelezen. Een fijne schrijver. Toegankelijk proza. Veel wist ik al, maar hij beschrijft de gebeurtenissen vaak vanuit een persoon. En hij heeft veel bladzijden gewijd aan de joodse gemeenschap. Het verzet stelde weinig voor. De meeste NL-ers wilden overleven, keken weg of erger: profiteerden van wat de joden overkwam. Ik ben bewust enige lokaties gaan bekijken, maar er is daar veel nieuwbouw gepleegd. Het joods-historisch museum, de portugese synagoge, de huizen in Oost zijn er nog wel.

    We hebben prima weken gehad in de hoofdstad. Je hebt NL en de stadstaat Amsterdam waar alles anders is. Kosmopolitisch, multi-etnisch, overcrowded en zeer vuil. Maar het is ook weer fijn om terug op de basis te zijn..

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Geschiedenis
    30-07-2017, 08:35 geschreven door Balvers
    Reacties (0)
    20-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sail 2015
    Eens in de vijf jaar is Amsterdam de basis voor Sail. Dit jaar voor de negende keer. Gisteren uren naar tv-beelden gekeken van de entree van de tallships door het Noordzeekanaal naar Amsterdam. Zo indrukwekkend dat ik er tranen van in de ogen kreeg. De zeilschepen werden begeleid en omringd door vele andere vaartuigen, ook sloepen en bootjes. 

    We besloten er vandaag heen te gaan. 's Morgens de auto geparkeerd in het Bosplan en met de fietsen door o.a. Rembrandtpark en Jordaan naar het IJ gefietst. Er waren al tienduizenden bezoekers. Koffie gedronken en naar toilet gegaan bij de OBA.

    En vervolgens over de kades langs de schepen gewandeld. Veel foto's gemaakt. De viermasters zijn indrukwekkend, maar zelf genoot ik het meest van de 16e eeuwse (portugese) schepen, o.a. de replica van Magalh„es de No„ Victoria, die van 1519-1522 een eerste reis om de wereld maakte. 

    We pauzeerden een paar keer. Via de Verbindingsdam liepen we langs de schepen aan de Javakade en Sumatrakade en wilden met de veerboot terug, maar die ging na 15 uur niet meer. Na wat gezoek namen we lijn 26 terug naar het Centraal Station. Al in de tram constateerden dat die keuze wel heel goed was, omdat we nog vele kilometers hadden moeten lopen naar de fietsen.

    Op de terugweg, op de brug van Multatuli op een sfeervol terras in de zon wat gedronken. Om half zes waren we thuis na een topdag.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Geschiedenis
    20-08-2015, 21:54 geschreven door Balvers
    Reacties (0)
    07-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bellamybuurt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    We verblijven voor drie weken in  Amsterdam en wel in Oud-West, nog preciezer de Bellamybuurt, tussen Kostverlorenkade, De Clerqstraat, Kinkerstraat, Bilderdijkstraat. Een buurt met schrijversnamen, waarvoor plaquettes met foto en portret hoog op de straathoeken hangen.

    Ik heb bij de OBA een voortreffelijk documentaireboek gehaald over deze buurt, een van de drukstbevolkte van Amsterdam en erg in opkomst. F&F hebben er in mei voor veel geld een benedenwoning met tuintje gekocht. Het uitgaansleven bloeit, overal tref je horeca aan en op straathoeken terrassen. De oude tramremise is omgebouwd tot De Hallen, een multifunctioneel gebouw. Er dichtbij is een grote bouwplaats waar een hotel gaat verrijzen, waartegen velen in de buurt protesteren. Het is er nu al druk en het parkeren is een probleem.

    De buurt ligt in het westen van het centrum. In 1529 werd het ambacht verkocht aan Amsterdam. In 1613 werd besloten tot een uitleg van de stad. Op oude kaarten zie ik dat de grond in handen was als Godshuispolder, van liefdadigheidsinstellingen en particulieren. Een pesthuis, weeshuis, huis voor leprozen, maar ook stinkende fabriekjes, molens, moestuinen en bleekvelden. Een gebied doorsneden met sloten en greppels.

    In de 18e eeuw kwamen buitenhuizen in zwang, voor de vermogenden aan de Amstel en de Vecht, voor gegoede burgers in de Bellamybuurt. Het statige pand Bellamystraat 80 moet als Loofrijk uit 1730 dateren. In de 19e eeuw volgde verdere verstedelijking. Amsterdam telde in 1850 nog 225.000 inwoners en honderd jaar later al 650.000 mensen. De lange straten kregen dwarsstraten. 

    Op de kaart zie je een driehoekig gebied. De verkaveling is uiteindelijk gerationaliseerd door planologen. Aan de overzijde van de wetering lag de gemeente Sloten en daar waren fabrieken en bedrijven. Aan deze zijde werd de bebouwing heel gevarieerd: ook industrie naast woningen voor arbeiders en middenstand. Bij de Schimmelstraat was een scheepswerf. Er is nog een historisch bedrijf: de smederij Meister & Zn in de Bellamystraat. Tegenwoordig is er economisch gezien vooral horeca gevestigd. 

    Op het terrein van de scheepswerf is een park gekomen met speeltuin, kinderboerderij en buurthuis De Havelaar. Door woningbouwverenigingen Rochdale en AWV is er veel troep neergezet. Er is weinig rekening gehouden met de historiciteit. Mensen moeten wonen, maar waarom in wansmaak. Maar er zijn ook verrassend leuke pandjes. In de Bellamystraat zelfs nog lage woningen met voortuintjes, die helaas meestal voor het opslaan van troep dienen. Het oudste stadsvernieuwingsproject werd er in 1974 gerealiseerd. 

    Daarna stond de stadsvernieuwing in deze buurt praktisch stil en ging de verkrotting voort. Nieuwbouw was er pas weer vanaf 1981. De armoedigste plekken werden aangepakt. Vanaf 2000 gaat het weer wat planmatiger. 

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Geschiedenis
    07-07-2015, 00:00 geschreven door Balvers
    Reacties (0)
    09-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.741e Paardenmarkt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Vanmorgen en vanmiddag enige uren in de kraam van de Historische Vereniging gestaan om publicaties en prenten te verkopen en nieuwe leden in te schrijven. Heel veel mensen gezien en gesproken. Was erg druk en gezellig. Het weer werkte erg mee doordat het tegen de voorspellingen in droog bleef.

    Rond het jaar 1100 na Chr. komt de naam Vianen voor het eerst voor in geschreven boeken. Daarvoor was de nederzetting al letterlijk uit het moeras getrokken door monniken door drooglegging van het drassige moerasgebied aan de rivier. Er wordt een stevige verdedigingsburcht gebouwd met stadsmuren (een deel daarvan is nog overgebleven) en in het jaar 1261 besluit de bisschop van Utrecht Vianen stadsrechten te verlenen. En met die stadsrechten op zak, mocht Vianen tien jaar later (1271) voortaan tweemaal per jaar een markt houden binnen de ommuring van het huidige centrum.

    Eťn van die jaarmarkten was markt voor 'levende have'. Van heinde en verre kwamen paardenhandelaren naar Vianen, met in hun kielzog boeren van buiten, die hun varkens, kippen, schapen e.d. probeerden te verkopen. Zelfs met de trekschuit vanuit Gorinchem kwamen de scharenslieps, de verkopers van benen knopen, de kwakzalvers en potsenmakers om op deze jaarlijkse Paardenmarkt in Vianen een centje te verdienen. En zo is het eigenlijk altijd gebleven. Nu al 741 jaar lang.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Geschiedenis
    09-10-2013, 19:37 geschreven door Balvers
    Reacties (0)
    29-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wandelen langs het Singel/evenzijde
    Een heerlijke herfstdag in Amsterdam beleefd. Het was zonnig, de terrasjes waren vol, de stad zoemde en gonsde van de drukte, wel veel wind. Ik maakte het plan om het Singel te bewandelen. Het Singel werd rond 1428 gegraven van het IJ tot de Boerenwetering. Rond 1450 volgde het resterende deel tot de Amstel. Tot de stadsvergroting van ongeveer 1585 vormde het Singel de westelijke stadsgrens.

    Met de Amsterdamse Grachtengids als leidraad in de hand heb ik er vier uur over gedaan. Begon aan de evenzijde met de hoge nummers bij de Bloemenmarkt. Nergens hoor je meer buitenlandse talen spreken. Ik heb werkelijk alle gevels bekeken. De evenzijde heeft fraaiere gebouwen, de onevenzijde heeft monsterlijke gebouwen van na 1960. Je ziet de 17e eeuwse bouwkunst met de trap-, tuit-, hals-, en klokgevels; de prachtige kroonlijsten, de klassieke, natuurstenen gevels, de neo-renaissance (277-279), de Amsterdamse School.

    Het begindeel heeft veel shops: souvenirs, kaas, porcelein, kerstartikelen. En restaurants-eethuisjes. Zag dat de Groene Amsterdammer op 464 zetelt. Twee kerken: van de Doopsgezinden en de jezuietenkerk Franciscus Xaverius ofwel de Krijtberg uit 1881, dat een zeer rooms interieur heeft. Ik kwam langs de huizen van J.Alberdingk Thijm (434) en F. Domela Nieuwenhuis (328).

    De geveltoppen zijn heel bezienswaardig (412, 390, 320-318, 292, 288). Vanaf 74 naar de lage nummers tot 56 is het mooiste aaneengesloten deel. Daarin 62 't Wapen van Vrislandt. Ook foeilelijke panden (428, 418, 340, 314, 158ev). Op nummer 400 zat het bedrijf Opekta van Otto Frank, nu een woonhuis. Heel apart zijn de zeer smalle huisjes, niet breder dan ťťn deur (tussen 368-366, bij 192, 166  Ook nogal wat boekhandels en uitgeverijen, waar ik binnen ben gegaan, zoals De Evenaar (348) voorts op 262.

    Monumenten: huis Zeevrugt (36) uit 1763, Huis met de Neuzen (116), de Dolphijn (140-142), Bouwkonst (390), Huis Odeon (460)

    Een van de grootste gebouwen is dat van de Post.nl uit 1912 en 1927. Het neo-renaissance gebouw 236 uit 1890. De Torensluis uit 1648 is de oudste bewaard gebleven en de breedste brug van de gehele stad. Deze Brug 9 - ter hoogte van de Oude Leliestraat - is zo breed omdat hier de in 1829 gesloopte Jan Roodenpoortstoren stond. De kerkers van de toren maken nog deel uit van het bruggenhoofd. In de keitjes op de brug zijn sinds 2003 de contouren van de vroegere toren herkenbaar gemaakt. Hier staan, naast het beeld van Multatuli (Hans Bayens 1987), vaak terrasjes.

    Heel hoog met vijf verdiepingen en een zolder is 106-104. Een schitterend doorkijkje is de Driekoningenstraat naar de Herengracht. Het mooiste pand aan de evenzijde vind ik uit 1605 nummers 142-140 De Dolphijn waar kaptein Banningh Cock woonde. Gevolgd door de voorgevel van 94 uit 1876 en de topgevel van Vriesland op 24. Aan het einde van de evenzijde is het gebouw van de vroegere levensverzekering Rembrandt op de hoek met de Haarlemmerstraat erg bezienswaardig en het slotstuk is ťťn van de oudste huizen van Amsterdam met brede trapgevels.

    Volgende blog: onevenzijde




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Geschiedenis
    29-09-2013, 18:27 geschreven door Balvers
    Reacties (2)
    14-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Titanic
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Van de vele scheepsrampen de bekendste, niet in het minst door de legendevorming en de romantische verfilming (27x). Een schip met een lengte van 270m, 56m hoogte en een diepgang van 10,5m. Het verhaal is bekend en hoef ik niet te herhalen, maar er zijn enige bijzonderheden die ik niet wist en onder de aandacht wil brengen.

    De schuldvraag.

    Er zijn diverse onderzoeken ingesteld met vele getuigenverklaringen van overlevenden. Persoonlijke schuldigen zijn er niet. De directeur van de White Lane Star, Ismael Ismay (1862-1937) zou aangedrongen hebben op een snelle overtocht uit competitie- en prestigieuze overwegingen. Er waren nogal wat rederijen die grote luxe schepen in de vaart hadden (gebracht). Hij heeft te weinig reddingsboten laten installeren om sneller te kunnen laten varen. Zijn vrouw en kinderen beschuldigden hem van nalatigheid; in 1914 moest hij scheiden. Hij heeft nooit meer de zee willen zienÖ

    De stuurman Murdoch had beter de motoren stop kunnen zetten dan laten bijdraaien, want nu voer het schip niet langs de ijsberg, maar werd erdoor geramd. In drie uur zonk het onzichtbare schip.

    De grote nalatigheid was het geringe aantal reddingsboten: 22 in plaats van de vereiste 63. Van de 2400 personen werden er daardoor maar 823 gered. 75% van de 3e klasse-passagiers en 75% van de bemanning kwam om.

    De tijdstippen.

    De ramp vond plaats in de nacht van 14 op 15 april. Om 23.40 uur zag Murdoch, nog voor de matroos in het kraaiennest, de ijsvelden en ijsberg.

    Om 0.45 uur werd na onnodig wachten het sein gegeven om het schip te verlaten.

    Om 2.18 uur zonk het schip na in tweeŽn gebroken te zijn en zonk naar een diepte van 3800m

    Omstreeks 3.00 werden vanuit zee de laatste hulpkreten gehoord; de vrees om meegezogen te worden was niet reŽel

    Omstreeks 4.15 zijn opvarende opgenomen aan boord van de Carpathia, die op 18 april in New York arriveerde

    De ontdekking.

    In 1985 zijn door het team Ballard de resten van de Titanic op de zeebodem getraceerd; ik heb een reportage gezien waarin wrakstukken en objecten naar boven werden gehaald.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Geschiedenis
    14-04-2012, 07:58 geschreven door Balvers
    Reacties (0)
    27-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Janskerkhof

    In mijn kindertijd was het Janskerkhof in Utrecht vier jaar lang mijn speeldomein. Na schooltijd bracht ik er uren door, ik moet er honderden kilometers gevoetbald hebben. Er stonden nog nauwelijks autoís; het was een leeg plein; op zaterdag was er de goed bezochte bloemenmarkt.

    Ik kwam er vorige week op een prachtige lentedag. De sociŽteit van de universiteit -een gebouw dat dateert uit 1900- is er nog altijd. Toen ik er woonde in de 50′s was het vanwege de afzichtelijke ontgroeningen al een spraakmakende lokatie en nu oogde het als door bierepidemieŽn zwaar aangetast. Om het Janskerkhof staan nog enige statige neo-klassieke gebouwen, die toen bij ons kinderen nauwelijks in beeld kwamen, wel de ingang naar een tuin waar kus- en andere erotische spelletjes gedaan werden. Daar heb ik voor het eerst een meisje gezoend, dus blijft het altijd een bedevaartsplek. 

    Het Janskerkhof was een begraafplaats bij de kerk, een ommuurd terrein waar niemand mocht komen. Toen het kapittel verdween werd de omgeving bebouwd. Wij woonden in 1955-1959 in de Boothstraat. Ooit als dwarsverbinding aangelegd tussen de Voorstraat het het plein.  De St.Janskerk staat er nog altijd zoals ik die kende, met het kleine beeldje van Anne Frank. Waarom juist daar heb ik nooit kunnen achterhalen. En even buiten het plein staat het ruiterstandbeeld van St.Willibrord en het fiere beeld voor de oogheelkundige Franciscus Cornelis Donders, wellicht de enige arts waar in Nederland een standbeeld voor is opgericht.

    Maar het plein zelf vertegenwoordigt voor mij Onbezorgde Dagen. Hier was ik met mijn vrienden, hier waren de beste momenten die een puber maar zeldzaam beleeft. Ik denk dat alleen de straatlantaarns nog authentiek zijn. De bloemenkraam en zijn verkoper die altijd wel mee wilde voetballen zijn verdwenen. Het fietsenrek waar Johnny Wesseloo -onze vaste keeper- op terechtkwam toen hij een bal achterna ging, is er nog wel. Hij hield er blijvend oogletsel aan over.

    Onder de nu geparkeerde autoís heb ik maar niet meer gezocht naar de HEMA-bal die we toen na collectes onder de jongens voor fl 1,- kochten. Na negen trappen had het al de vorm van een rugbybal en hoopten we eigenlijk dat-ie onder een auto te pletter zou worden gereden, maar als dat gebeurde, kreeg hij wonderwel zijn beste vorm terug.

    Ik nam het plein goed in me op en zag de vele jongeren met belegde broodjes en achter glazen pils op de terrasjes voor de horecagelegenheden zitten. Die waren er toen nog niet. En ook de terrascultuur is in mijn beleving pas veel later ontstaan. De klimaatsveranderingen en het consumptiepatroon moeten daartoe bijgedragen hebben.

    Ik liep van het plein weg met de gedachte dat daar al decennia lang niet meer gevoetbald wordt door kinderen die er simpelweg gelukkig warenÖ


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:Geschiedenis
    27-03-2012, 13:51 geschreven door Balvers
    Reacties (2)
    Archief per week
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 30/12-05/01 2014
  • 22/12-28/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 13/09-19/09 2010
    Categorieën
  • Actualiteit (96)
  • Cultuur (41)
  • Economie (49)
  • Geschiedenis (24)
  • Media (29)
  • Natuur (102)
  • Onderwijs (7)
  • Persoonlijk (166)
  • Politiek (122)
  • Reizen (132)
  • Samenleving (40)
  • Sport (102)
  • Vrijetijdsbesteding (160)
  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.nl - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jou eigen blog!