Theodorus
mensen-meningen-memories
Foto
Over mijzelf
Ik ben Theo Balvers
Ik ben een man en woon in Midden- (Nederland) en mijn beroep is vroeger leraar, tegenwoordig gepensioneerd.
Ik ben geboren op 21/11/1944 en ben nu dus 72 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: omnivoor, maar speciaal biografieŽn, andere landen-streken-volkeren, eilanden, geschiedenis, kunst & cultuur, sport.
Als gepensioneerde beschik ik over veel vrijetijd. Ik besteed die aan liefhebberijen, maar vind het ook plezierig om andere mensen te leren kennen of te lezen over allerlei onderwerpen.
Inhoud blog
  • week-33 2017
  • week-32 2017
  • week-31 2017
  • week-30 2017
  • week-29 2017
    15-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.47e Amstel Goldrace
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De enige vaderlandse wielerklassieker. Hoewel. Eigenlijk een puur zuidlimburgse gezien het heuvelachtige parcours, dat weinig heeft van het vlakke  hollandse landschap. Enige jaren hebben we er gekampeerd en gefietst. Het was omhoog veel afstappen en met doodsverachting over de smalle, bochtige weggetjes naar beneden denderen. Na zoín vakantie vernieuwde ik de remblokjes.

    Maar liefst 31 keer moet er een helling beklommen worden, waaronder 3 keer de Cauberg, waar de laatste jaren terecht de finishstreep getrokken is. Ook de winnaars gaan steeds meer tot de verbeelding spreken. De laatste twee jaren Philip Gilbert, maar die ontbreekt nu, zodat  de spanjaarden Joaquin Rodriguez, Alejandro Valverde of de luxemburger Andy Schleck de grote kanshebbers lijken. En van de landgenoten wellicht Bauke Mollema en de eeuwige belofte Robert Gesink.

    Maar liefst 17 keer won een Nederlander, waarvan Jan Raas vijf keer. Tussen 1982 en 1991 waren het acht zeges. De laatste dateert al weer van 2001 met Erik Dekker. Een overgetelijke was die van Gerrie Knetemann in 1985 toen hij solo als winnaar over de finish in Maastricht kwam. Ik heb de tranen de vrije loop gelaten en hij jankte al bij elke emotie. Knetemann was bezig met een come back na zware verwondingen door een aanrijding. Het behoort nog altijd tot mijn meest favoriete sportmoment.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Sport
    15-04-2012, 09:11 geschreven door Balvers
    Reacties (0)
    14-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Titanic
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Van de vele scheepsrampen de bekendste, niet in het minst door de legendevorming en de romantische verfilming (27x). Een schip met een lengte van 270m, 56m hoogte en een diepgang van 10,5m. Het verhaal is bekend en hoef ik niet te herhalen, maar er zijn enige bijzonderheden die ik niet wist en onder de aandacht wil brengen.

    De schuldvraag.

    Er zijn diverse onderzoeken ingesteld met vele getuigenverklaringen van overlevenden. Persoonlijke schuldigen zijn er niet. De directeur van de White Lane Star, Ismael Ismay (1862-1937) zou aangedrongen hebben op een snelle overtocht uit competitie- en prestigieuze overwegingen. Er waren nogal wat rederijen die grote luxe schepen in de vaart hadden (gebracht). Hij heeft te weinig reddingsboten laten installeren om sneller te kunnen laten varen. Zijn vrouw en kinderen beschuldigden hem van nalatigheid; in 1914 moest hij scheiden. Hij heeft nooit meer de zee willen zienÖ

    De stuurman Murdoch had beter de motoren stop kunnen zetten dan laten bijdraaien, want nu voer het schip niet langs de ijsberg, maar werd erdoor geramd. In drie uur zonk het onzichtbare schip.

    De grote nalatigheid was het geringe aantal reddingsboten: 22 in plaats van de vereiste 63. Van de 2400 personen werden er daardoor maar 823 gered. 75% van de 3e klasse-passagiers en 75% van de bemanning kwam om.

    De tijdstippen.

    De ramp vond plaats in de nacht van 14 op 15 april. Om 23.40 uur zag Murdoch, nog voor de matroos in het kraaiennest, de ijsvelden en ijsberg.

    Om 0.45 uur werd na onnodig wachten het sein gegeven om het schip te verlaten.

    Om 2.18 uur zonk het schip na in tweeŽn gebroken te zijn en zonk naar een diepte van 3800m

    Omstreeks 3.00 werden vanuit zee de laatste hulpkreten gehoord; de vrees om meegezogen te worden was niet reŽel

    Omstreeks 4.15 zijn opvarende opgenomen aan boord van de Carpathia, die op 18 april in New York arriveerde

    De ontdekking.

    In 1985 zijn door het team Ballard de resten van de Titanic op de zeebodem getraceerd; ik heb een reportage gezien waarin wrakstukken en objecten naar boven werden gehaald.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Geschiedenis
    14-04-2012, 07:58 geschreven door Balvers
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 30/12-05/01 2014
  • 22/12-28/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 13/09-19/09 2010
    Categorieën
  • Actualiteit (95)
  • Cultuur (41)
  • Economie (49)
  • Geschiedenis (24)
  • Media (29)
  • Natuur (102)
  • Onderwijs (7)
  • Persoonlijk (165)
  • Politiek (123)
  • Reizen (128)
  • Samenleving (41)
  • Sport (102)
  • Vrijetijdsbesteding (156)
  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.nl - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jou eigen blog!