Theodorus
mensen-meningen-memories
Over mijzelf
Ik ben Theo Balvers
Ik ben een man en woon in Midden- (Nederland) en mijn beroep is vroeger leraar, tegenwoordig gepensioneerd.
Ik ben geboren op 21/11/1944 en ben nu dus 72 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: omnivoor, maar speciaal biografieën, andere landen-streken-volkeren, eilanden, geschiedenis, kunst & cultuur, sport.
Als gepensioneerde beschik ik over veel vrijetijd. Ik besteed die aan liefhebberijen, maar vind het ook plezierig om andere mensen te leren kennen of te lezen over allerlei onderwerpen.
Inhoud blog
  • Uiteindelijk....
  • I have had a dream
  • Naar het einde van Europa
  • In de Algarve
  • week-41 2017
    22-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cyprus (7)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Een prachtige zonnige dag, die we aan/op het kiezelstrand van St.George hebben doorgebracht. Er was een heerlijk zeewindje, dat voor enige verkoeling zorgde. Ik ben ook enige keren in de kleine, besloten baai gaan zwemmen. Op handbereik de fles water. En voorts kon niemand me afleiden, hoewel...op aandringen van Anita heb ik 3/4 uur meegedaan aan een schuifspel, een soort curling-zonder-ijs. Ik moest het obsessieve lezen van haar onderbreken.

Ik begon vanmorgen om 10 uur aan het boek Stoner van John Williams begonnen en heb het geboeid uitgelezen (258 blz op de e-reader). Het was uitgeroepen tot het beste boek van 2012 en ik wilde het alleen in een vakantie achter elkaar kunnen uitlezen. Dat is zojuist gelukt. De namiddagwandeling heb ik er voor opgegeven. De verwachtingen zijn niet uitgekomen. Het is een en al narigheid en eindigt ook met de dood van de op zich onbeduidende hoofdrolspeler. In zekere zin doet het me denken aan Maarten in Het Bureau. Veel te veel bladzijden over niet veel bijzonders.

Morgen vertrekken we om 8 uur van het hotel en komen vroeg in de middag op Schiphol. Hopen nog zonder problemen vanwege de Top de woonplaats te kunnen bereiken.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Cultuur
    22-03-2014, 00:00 geschreven door Balvers
    Reacties (2)
    21-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cyprus (6)
    Je leest op vakantie-websites vaak beoordelingen over de lokatie en accommodatie. Laat ik hier hetzelfde doen voor St.George-Hotel te Paphos. De lokatie is 8 km buiten het antieke centrum van de kust- en havenplaats Paphos. Een paar honderd meter van de hoofdweg en gelegen aan de zee. Rustig zonder verkeerslawaai. Een groot, viersterrenhotel met alle denkbare voorzieningen en ruimtes. Zo hebben we nog maar weinig meegemaakt. Vooral de zitslaapkamer met balkon is luxe. De eigen slaapkamer past er twee keer in.

Het personeel is vriendelijk en gedienstig, maar waar niet. Het gaat om de verdiensten en je ziet hoe Egypte als toeristenbestemming kan instorten. Voor mij van belang is dat er een goed buitenzwembad is. Ben absoluut recordhouder in het te water gaan (en blijven). Hoewel het elke dag warmer wordt, blijft het koud. Ook in de zee (MZ) gezwommen in de baai en die was wat warmer. De gasten zijn van middelbare leeftijd en rustig. Het enige negatieve, maar dat is in elk resort, is de afschuwelijke muziek die de hele dag staat te stampen. Dat schijnt gewoon zo te horen. Ook 's avonds in de lounge, dus voor lezende gasten is het niet aangenaam.

Eten & drinken zijn niet onbelangrijk. Heb eerst wat willen afkicken van de wijn, maar daar ben ik na vier dagen mee gestopt. Ik drink nu rode Olympos van 13%. Voorts probeer ik elke avond griekse gerechten: halloumi (geitenkaas), tzatziki (yoghurt met komkommer en een beetje knoflook), kleftiko (ja, zowaar lamsvlees), keftedes (gekruide vleesballetjes); waar ik minder gek op ben is moussaka, dat ik te weeiig vind. Anita probeert weer andere gerechten. Bij het eten drinken we uitsluitend ijskoud mineraal water. In de lounge later koffie.

Kortom: de waardering is hoog, een 9, en dat komt ook door het voortreffelijke weer! Vorige week hier koud en hevige onweersbuiten. We treffen het dus wel!

21-03-2014, 00:00 geschreven door Balvers
    20-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cyprus (5)
    Het ging ons wel wat aan het hart om op een prachtige, bijna zomerse dag voor een busexcursie te hebben gekozen, maar achteraf was het een prima dag. Om kwart-voor-zeven opgestaan en om half-acht opgehaald. Vervolgens 3/4 uur langs de hotels om andere gasten mee te nemen. Het werden er 51, meest engelsen en één NL-echtpaar. De grap is dat in het hotel deze trip voor €75 p.p. - wel inclusief lunch en entrees- werd aangeboden en wij hem telefonisch voor €20,- p.p. bespraken, nadat we een folder bij de bushalte hadden meegenomen.

We reden naar het Troodos-gebergte dat zich vanaf de kust laat zien als golvende bergruggen zonder markante pieken. We hadden een gids aan boord die in het engels zijn mond niet dichtdeed en vele bijzonderheden op vaak humoristische wijze vermeldde. Hij kwam uit New York, had archeologisch onderzoek gedaan op Cyprus, was verliefd geworden op het eiland en bleek van alles op de hoogte te zijn. Het Troodos is van oorsprong van lavagesteente, het voorgebergte uit de zee opgerezen en van kalksteen. Hij liet de overgang zien en wees op de verschillende vegetatie. Ik vond het deze dag een gevarieerd berglandschap, niet zo indrukwekkend als op Madeira. Een keer hielden we halt om endemische ceders te bewonderen. Aan de noordzijde praktisch geen bewoning en uitzicht naar het turkse deel. Op heldere dagen moet het Taurusgebergte van Turkije te zien zijn.

Omstreeks 10 uur bereikten we het berg- en wijndorp Omodos (ca 800m), een schilderachtig toeristendorp. Elk land heeft zo zijn Valkenburg zullen we maar denken. We wandelden in de zon onder een blauwe lucht over een marktplein met onmogelijk plaveisel door hellende, nauwe straatjes langs winkeltjes, boetieks, werkplaatsen, horeca en huizen met binnenplaatsen. De groep lieten we achter ons en verkenden zelf. Geen rotzooi gekocht, wel lekkers. Na 3/4 uur alles bekeken en vertrokken naar hoger gelegen lokatie.

De geschiedenis van Cyprus is erg interessant. Tot 1960 is het altijd overheerst. In Venetië nog het graf van de koningin gezien. Aartsbisschop Makarios werd in 1960 president, het eerste zelfgekozen staatshoofd.. Vorig jaar was z'n 100-ste geboortejaar. Voor hem is een indrukwekkend monument opgericht, dicht bij de hoogste berg de Olympos (1952m). Een groot standbeeld en een paar honderd meter hoger zijn bewaakte graf; een uitkijktoren is nog in aanbouw. Nogal megalomaan allemaal, maar hij schijnt zelf bescheiden geweest te zijn. Niet ver er vandaan is het kloostercomplex Kykkos gelegen, dat we gedurende een uur bezochten. Het is niet oud, maar wel erg orthodox-grieks ingericht en versierd. Vele foto's genomen. Het gezelschap liep rond met de gids, maar wij volgden onze eigen weg. De  kerken zijn heel anders ingericht. Ik ken ze alleen van illustraties en zag er vandaag en gisteren ook met eigen ogen. Erg veel bladgoud en verguldsels. Overvol iconen, wierookvaten, luchters, kaarsen. Van prachtig houtsnijwerk is de preekstoel en zijn de banken. Echt een andere godsdienst. We zagen ook priesters in de bekende kleding en met baard, allemaal Makariossen.

De terugweg duurde lang. Net niet te lang. De bergweg was smal, maar uitstekend. Geen tegenliggers. Aan de noordzijde pijnboombossen en een paar opmerkelijke ceders. Nooit eerder zo life gezien. Later zagen we valleien met helgroene bergweiden en zelfs een stuwdam. Op de kalksteenbodem wijnbouwterrassen, maar ze moeten nog gaan bloeien. Eerder veel geiten bij een turkse enclave, voorts geen runderen of ezels. De agrarische activiteit is in deze regio niet duidelijk; ik denk fruitteelt (druiven, olijven, sinaasappels, citroenen) en veehouderij. Het grootste deel van het gebergte is bebost of heeft maquis. Groen is het wel. En heel stenig.

Na een bezoek aan het authentiekere Chrysorrogiatissa-klooster daalden we met 8-10% naar de kustvlakte, waar we omstreeks half vijf de eerste passagiers afzetten en we zelf een dik half uur later het hotel weer binnen gingen. Heel voldaan, al zit je bij elkaar toch uren in een bus. Een dag die er echt bijhoort op zo´n reis. Je moet het eiland voor een belangrijk deel gezien hebben. Het heeft me aangenaam verrast. Ik dacht dat het droger en saaier zou zijn. Helemaal mis. Het is erg de moeite van het bezoeken waard.

20-03-2014, 00:00 geschreven door Balvers
    Reacties (2)
    19-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cyprus (4)
    De mooiste dag. Weinig wind en de temperatuur liep op naar 24 C en in de zon nog hoger. Elke vakantie heeft ook z'n mislukking en dat was vanmiddag het bezoek aan Paphos-stad. Vanaf de kust zie je dat de stad zich uitstrekt op de heuvels van het achterland. De bekende witte blokken tegen een blauwe lucht. In de voorbereiding zag ik dat de stad ook wel wat te bieden zou hebben. Dat viel vies tegen. Cyprus is in tegenstelling tot Noord-Afrika nergens "vies". Het vuil wordt niet gedumpt; er is een ophaaldienst, wat je van een EU-land ook mag verwachten.

Wat wel mis is, is de ruimtelijke ordening. Nooit van gehoord. De planologie is een absolute chaos. Zet maar neer waar een plek is, lijkt het leidende beginsel. In een stad zonder fiets- en scooterverkeer domineren auto's nog meer het stadsbeeld. Paphos is verschrikkelijk. Geen leuk centrum, geen parken waar je eens even vertoeven wil. Wel parkeerplaatsen. Stenig, onoverzichtelijk en een overmaat aan schreeuwende reclame in twee talen. Op bijna alle huizen en gebouwen witte tanks, die kennelijk niet inpandig mogen worden geplaatst. Een paar musea waren slecht bereikbaar en hadden matige collecties. Een bezoek aan een grieks-orthodoxe kerk Agapitikos was wel bijzonder. Gelukkig maar.

Cyprus was een paar jaar geleden failliet. En dat is te zien aan de leegstand en de afgebroken bouw. Het zou een prima lokatie zijn voor een 2e woning, want het klimaat is uitstekend en de voorzieningen zijn goed, zeker ook de hoofdwegen. De prijzen zijn omhoog gevlogen. Op een kaartje voor een museum is de prijs sinds 2009 gewijzigd van €2,20 naar €3,40 naar nu €4,50. Een glas wijn €3,50, een cappucino €2,80 en een biertje €2,40. Goedkoop is het zeker niet (meer). We gaan dan ook verstandig met het budget om en genieten toch!

19-03-2014, 00:00 geschreven door Balvers
    18-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cyprus (3)
    Onze favoriete vakantieformule is: één dag relaxen, een andere dag iets bezoeken/bezichtigen. Vandaag was de relaxdag. Na het voortreffelijk ontbijtbuffet op het terras een ligplaats aan het zwembad gekozen. Het is de nare maar hardnekkige gewoonte om daar al vroeg je handdoeken neer te leggen, want anders is er geen goede plek. Het hotel is voor 80% bezet, dus hebben we die narigheid ook gedaan. Het valt altijd op dat er de eerste uren herrie is: gazon moet gemaaid worden en reparaties en verbouwingen verricht, althans in deze fase van het seizoen, want in de zomer mag ik hopen dat alles klaar is. Ook draait er vaak harde house muziek vanuit de bar. Vroegere pogingen om dat te wijzigen hielpen niet. Ik kan me niet voorstellen dat de pensionados ervan genieten, maar het hoort nu eenmaal bij het toeristenvermaak.

Gelukkig was het omstreeks 11 uur afgelopen en kon ik verder ongestoord studeren (bridgeregels voor het examen) en lezen (boek over Frederik de Grote en JS Bach). Anita aan het zonnen en de e-reader aan het gebruiken. Alles naar de zin. 100% is het natuurlijk nooit. Ik had het al eerder geschreven: het hotel is top. We hebben geen all-inclusive genomen. Ook helemaal niet nodig om €60,- per dag meer uit te geven aan drankjes en een lunch. We redden ons zo ook wel. De lunch op de kamer, waar we koffie en thee kunnen zetten, uit de koelkast drinken halen en gekoeld fruit.

Straks -na dit blog gemaakt te hebben- wandelen we langs de fraaie promenade naar The Tombs of the Kings. Het is de hele dag zonnig geweest, maar er staat nog meer dan gisteren een straffe westenwind. Goed om te wandelen. En omstreeks 19 uur weer terug te zijn voor het avondbuffet. Als we willen kunnen we dan in de lounge nog entertained worden. Maar vaak is de zangeres er één van 13 in een dozijn, zoals gisterenavond. En dan brengen we de avond liever door op de riante hotelkamer.

18-03-2014, 00:00 geschreven door Balvers
    17-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cyprus (2)
    Verrassend goed geslapen, maar het hotel is dan ook rustig gesitueerd en wordt bevolkt door meest engelse pensionados. Om kwart-voor-negen aan het ontbijt. Prima, zoals alles aan dit hotel. In tegenstelling tot de noordafrikaanse hotels waar we vele keren waren: geen fysieke beveiligers, en vooral geen Russen en kinderen. Wat een zegen!

Toch maar eerst wat uren in het zwembad doorgebracht. De zon kwam na een aarzelend begin goed door. Om ons heen lezers. Ik ging weer het water in met een gevoelstemperatuur van 15 C. Nog net geen applaus voor deze heldendaad. Daarna drogen. En naar het EOKA-monument voor generaal George Grivas gelopen. Ik weet nog bij mijn terugkeer in Nederland in 1955 dat de onafhankelijkheidsstrijd volop bezig was. Daarna werd Cyprus in 1960 onder aartsbisschop Makarios onafhankelijk. In 1974 is na een turkse invasie het noordelijk deel afgescheiden. Die verdeeldheid loopt als een groene grens over het eiland. Het prachtige Famagusta is daardoor een bijna dode stad geworden.

Het eiland had 10000 jaar geleden al een menselijke beschaving. We gingen 's middags met de uitstekende lokale bus naar Paphos om er de archeologische bijzonderheden te bekijken in een groot beschermd cultuurgebied. Veel omgevallen zuilen en brokken kalksteen, maar toch ook nog goed geconserveerde mozaieken, deels overdekt, deels in de buitenlucht. De moeite van het bezoeken waard. Ik denk dat ik nooit bij oudere ruines heb gestaan.

Er stond aan de haven van Paphos een harde wind, maar de terrasjes waren aardig vol. Wat winkeltjes bezocht en dingetjes gekocht: pet, t-shirt, sandalen, water, koffie, geen snoep! Om vijf uur waren we na een busrit van een 20 minuten terug en maakten we ons op voor het happy hour.

17-03-2014, 00:00 geschreven door Balvers
  • Sport (102)
  • Vrijetijdsbesteding (160)
  • E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.nl - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jou eigen blog!