Vlucht naar Zuid-Europa vertraagd? Claim je compensatie!
Het vakantieseizoen staat weer voor de deur en er vertrekken weer steeds meer vluchten naar Ibiza. Helaas zorgt drukte bij de luchtvaartmaatschappijen vaak voor extra vertragingen. De vliegtuigen hebben over het algemeen meer mankementen vanwege het intensieve gebruik en het is lastiger om vervangende vliegtuigen in te huren vanwege de drukte. Waar heb je recht op als jij gedupeerd bent? Hieronder de regels uitgelegd!
Recht op compensatie vanaf drie uur vertraging.
Als je vlucht vertraagd is met meer dan 3 uur heb je recht op een financiële compensatie. De vertraging wordt berekend door het verschil te nemen van de aankomsttijd op de boeking en het moment dat de deur open gaat op de eindbestemming.
Voor vluchten naar Zuid-Europa zijn de compensatiebedragen per passagier ⬠250,- of ⬠400,-. De bedragen zijn vastgesteld in de wetgeving en gebaseerd op de vluchtafstand.
Omdat het een europese regelgeving is, vallen de vluchten binnen Europa en alle vluchten welke worden uitgevoerd door europese luchtvaartmaatschappijen onder de verordening. Voorbeeld:
Heb je met Tui vertraging naar Ibiza, dan valt deze onder de wetgeving en heb recht op een compensatie van ⬠400,- per passagier.
Bij vlucht annulering heb je ook recht op compensatie.
Is je vlucht geannuleerd heb je recht op compensatie indien de annulering minder dan 14 dagen voor vertraging aan je kenbaar wordt gemaakt. Mocht de luchtvaartmaatschappij een alternatief aanbieden bestaat er een mogelijkheid dat het recht op compensatie vervalt. Net als bij vlucht vertraging wordt er ook bij een vlucht annulering gekeken hoeveel later je uiteindelijk op de eindbestemming bent aangekomen. Waar het bij een vlucht vertraging gaat om minimaal drie uur vertraging heb je bij een vlucht annulering al recht op compensatie bij een aankomst van meer dan twee uur later.
Hieronder een overzicht met de bedragen waar u recht op heeft bij een eventuele annulering.
Vluchtafstand
|
Vertrek
|
|
Aankomst
|
â¬
|
Tot 1500 km
|
> 1 uur eerder
|
of
|
> 2 uur later
|
250
|
Tot 3500 km
|
> 1 uur eerder
|
of
|
> 2 uur later
|
400
|
Meer dan 3500 km
|
> 1 uur eerder
|
of
|
> 2-4 uur later
|
300
|
Meer dan 3500 km
|
> 1 uur eerder
|
of
|
> 4 uur later
|
600
|
Je hebt altijd recht op verzorging
Als de vertraging meer dan drie uur bedraagt, dan dient de luchtvaartmaatschappij u te verzorging aan te bieden in de periode dat u gedupeerd bent. Dit is ongeacht of er sprake is van buitengewone omstandigheden of niet. Dat houdt het volgende in:
- Hotelovernachting(en) indien de vlucht pas de volgende dag vertrekt.
- Vervoer van en naar de luchthaven
- Eten en drinken ten tijde van de vertraging (in normale verhouding)
Bieden ze u niets aan en moet u zelf kosten maken? U kunt dan zelf een accommodatie boeken en eten en drinken regelen. Dit kunt u later met bonnetjes claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Let wel; veel maatschappijen vergoeden geen alcoholische versnaperingen en 4 of 5 sterren hotels. Belangrijk: het verkrijgen van compensatie betekent niet dat uw recht op compensatie vervalt!