Slechte leerkracht maakt getalenteerde leerling dommer
Een goede leerkracht helpt een leerling met 'goede genen' te lezen naar
zijn potentieel, terwijl een slechte leerkracht alle kinderen, met zowel
goede als slechte genen, in de klas tot hetzelfde gemiddelde niveau
brengt. Dat blijkt uit een recent Amerikaans onderzoek.
De
Amerikaanse onderzoekers bestudeerden 280 identieke tweelingen en 526
twee-eiige tweelingen in het eerste en tweede leerjaar. Identieke
tweelingen delen al hun DNA, twee-eiige slechts de helft. De theorie van
de onderzoekers was dat als één kind van de identieke tweeling het
beter doet dan zijn of haar broer of zus in een ander klaslokaal, dat
verschil dan moest komen door de leerkracht. Om de kwaliteiten van een
leerkracht te bepalen, gebruikten ze een leestest voor de ganse klas van
elke tweeling. Ze bekeken hiermee de evolutie van de leeskwaliteiten
van de kinderen aan het einde van het schooljaar.
Daaruit
bleek dat bij een goede leerkracht, bleek dat genen echt invloed hadden
op het leesresultaat van de leerling. Als de ene tweeling het goed deed
bij een goede leerkracht, dan deed de andere dat ook. Maar als de ene
een sterke leerkracht had en de andere een zwakke, dan behaalde de
laatste niet zijn 'genetisch potentieel'. Een slechte leerkracht haalt
dus het niveau van zelfs hoogbegaafde leerlingen naar beneden, een goede
leerkracht helpt zijn leerlingen.
Professor
in de gedragsgenetica Jeanette Taylor. "In het geval dat alle
leerkrachten goed zijn in een school komt het niveauverschil qua lezen
bij de studenten door hun genen. Slechte leerkrachten daarentegen kunnen
ervoor zorgen dat kinderen niet ten volle hun kwaliteiten kunnen
ontwikkelen. Een goede leerkracht garandeert geen succes bij zijn
leerlingen, maar het is belangrijk dat de overheid beseft dat goede
lessen ontzettend belangrijk zijn, zelfs voor getalenteerde kinderen",
besluit Taylor.
|