Côte d'Or is ons favoriete merkBelgen genieten van de nostalgie van 'oude' productenWanneer
is een merk een sterk merk? Met die vraag in het achterhoofd gingen de
onderzoekers van GfK op stap, op jacht naar het favoriete merkproduct
van de Belgen. De chocola van Côte d'Or, de mayonaise van Devos-Lemmens
en de schoonheidsproducten van Nivea dragen onze voorkeur weg. Nu
blijkt dat de consumenten almaar meer kiezen voor het huismerk van de
supermarkten, wilde vond onderzoeksbureau GfK weten de tijd gekomen om
te kijken wat mensen toch nog naar de grote merken lokt. De top-50 van
veel verkochte en wijd verspreide merken bestond al langer, op basis
van bedrijfsomzet, maar wat vinden we daar zelf van? GfK vroeg 8.000
Belgen naar hun favoriete product.
Côte dOr, Devos-Lemmens en
Nivea zijn goed voor de medailles. Stuk voor stuk oude merken, zegt
trendwatcher Nathalie Bekx. Hele t zijn volledige generaties hebben
die de merken hebben leren kennen. Ze komen Het komt op tafel bij
grootmoeder thuis én bij moeder thuis. Dat maakt het verschil.
Coca-Cola
valt uit de top-tien en eindigt op een veertiende plaats. Dat is de
wet van de 100 kilometer, zegt Konings. De andere producten hebben
een veel dichter bij huis-imago. Coca-Cola doet denken aan Amerika en
dat is nu niet zo populair. Bovendien vindt iedereen Cola ongezond en
associëren we het met chemische producten. Chocola doet tegenwoordig
denken aan ambachtelijkheid, endorfine en anti-oxidanten.(br.Het
Nieuwsblad)
|