20 juni 2019 om 14:47
Luister naar

Psst: Een gesprekje met mijn vader over de vrouwelijke dominee in het dorp

Het is een heet hangijzer in de Christelijke Gereformeerde Kerken. In de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt is het aan het verschuiven en worden vrouwelijke ambtsdragers bevestigd. Er zijn zelfs al twee vrouwelijke synodeleden op komst. Over veertig jaar mogen zij terugblikken op die eerste schreden, in het Nederlands Dagblad natuurlijk. Nu ga ik niet in op de hermeneutiek, de ecclesiologie, de eschatologie, of wat voor logie dan ook. Dat gebeurt al genoeg tijdens verhitte discussies op verjaardagen, avonden van de mannenvereniging of op kerkenraadsvergaderingen.

Ik neem u mee naar het dorpje Meeuwen. Mijn vader begon daar als hervormd predikant. Toen hij er zijn eerste schreden zette, werd hem verteld dat hij op zondag zo moest preken dat op maandag de stenen door de pastorieruiten zouden vliegen. Ernstig, appellerend, waarschuwend, zo moest het zijn. Hij begon er gewoon met het verkondigen van het evangelie.

Toen er in de plaatselijke Gereformeerde Kerk een vrouwelijke dominee werd beroepen, was dat een unicum voor de synodaal-gereformeerde kerk ter plaatse. We hadden het over deze kwestie, mijn vader en ik. Ik vergeet nooit wat hij toen zei: ‘Daarover kun je in de kerk verschillend denken.’ Het was begin jaren negentig van de vorige eeuw.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

De oorzaak van veel ellende is dat brute macht over gerechtigheid heerst en velen daarover zwijgen

'In 1964 werd ik met een spandoek voor Paleis Soestdijk gearresteerd', schrijft Aad Kamsteeg. Zestig jaar later vraagt hij opnieuw aandacht voor de Molukkers.

Let goed op als er een beroep wordt gedaan op wetenschappelijk onderzoek

Het pleit voor minister Piet Adema dat hij het stempel 'veilig' op glyfosaat wantrouwde. Een beroep op wetenschappelijk onderzoek zegt helaas lang niet alles, stelt Reina Wiskerke.

Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Refomeisjes zijn niet per se bang omdat ze weten van de 'schrik des Heeren'

Ik groeide op 'wetende de schrik des Heeren', maar was banger voor een krokodil onder mijn bed dan voor de hel, schrijft Annemarie van Heijningen over haar jeugd in de gereformeerde gemeente.

Corjan Matsinger is jongerenwerker en religieus trendwatcher.

Een bezoek aan Taizé laat zien dat geloof lang niet altijd hoeft aan te sluiten bij je belevingswereld

Je hoeft je echt niet in duizend bochten te wringen zodat geloof altijd aansluit op de belevingswereld van jongeren. Vaak is het juist goed dat het in eerste instantie even vreemd is, merkte Corjan Matsinger in Taizé.

Hans Werkman

Hans Werkman googelde: 'verhuizen poëzie', want tijd om te schrijven had hij niet

‘Hoeken met huisgeheimen komen bloot’, schreef Gerrit Achterberg in zijn verhuisgedicht ‘Beumer & Co.’ Columnist Hans Werkman ervaart het momenteel tijdens zijn verhuizing aan zijn lijf en ziel.

Afbeelding

Kiezen kinderen hun eigen ouders? Waarom deze opvoedgedachte me rust en vertrouwen gaf

Het is maar goed dat de opvoeding niet eenrichtingsverkeer is, bedenkt columnist Gerard ter Horst zich. Zoals ouders energie in hun kinderen steken, zo is het ook andersom. Dat biedt hoop voor een duurzame relatie.

Henk den Uijl

De druk om een kant te kiezen was nog nooit zo groot en dat is niet zonder risico's

Veel bestuurders zijn groot geworden met het idee dat er door onderling gesprek vanzelf begrip voor de ander ontstaat. Dat is niet langer zo. Bestuurders moeten kleur bekennen, schrijft Henk den Uijl. Dat is niet zonder gevaar.

Lody van de Kamp is rabbijn

Joden, trotseer gevoelens van angst en onveiligheid - zoals de helden in de Tweede Wereldoorlog

Lody van de Kamp werd recent flink toegetakeld. Toch kiest de rabbijn ervoor zich niet te laten leiden door angst. Hij roept ook anderen, vanuit geloof, op tot meer veerkracht en weerstand.

Jan Willem Wits

Kerken die vasthouden aan de onwrikbare huwelijksbelofte, laten (pastorale) kansen en taken liggen

Nog maar ruim 1 procent van de Nederlandse katholieken trouwt in de kerk. Waar ligt dat aan, vraagt Jan-Willem Wits zich af. Kan het te maken hebben met de vraag: waar is de kerk wanneer je het huwelijk niet volhoudt?