Direct naar artikelinhoud
Malmö Calling

Joost Klein is een oorlog begonnen tegen een niet-bestaande opponent

Joost Klein tijdens de eerste repetitie voor de tweede halve finale.Beeld AFP

Paroolverslaggever Stefan Raatgever is in Malmö voor het Eurovisie Songfestival. In deze rubriek geeft hij dagelijks zijn eigen kijk op het liedjesspektakel.

De bookmakers. Voor een clubje personen dat niet in werkelijkheid bestaat, hebben ze een ongekende invloed op het Songfestival. Online verschijnt bijna elk uur een nieuw berichtje over de klassering van Joost Klein in het klassement van de internationale wedkantoren. En ook Klein zelf – op het moment van schrijven schommelend tussen plek 5 en 6 bij de bookies – is er druk mee.

Woensdag zette hij zelfs een deel van een speciaal geschreven disstrack online. Speels hintte hij op een complotje om Europapa van de zege af te houden. ‘Bookmakers, f*cking boomakers. Ze denken dat ik een grap ben, maar ik denk niet dat het grappig is,’ rapt hij onder meer. Op een poster staat de tekst: ‘Bookmakers willen niet dat je op hem stemt. Deze inzending is geen grap.’

Toen ik Klein in april sprak bij voorbereidingsevenement Eurovision in Concert in Amsterdam noemde hij de lijst van de bookmakers ‘een compleet verouderd systeem’ bijeengehouden door ‘een stelletje gokverslaafden.’

Dat zijn natuurlijk teksten waar je als journalist iets aan hebt. En feitelijk heeft Klein gelijk: het zijn gokkers die met hun weddenschappen de klassementen bepalen. Anders dan soms wordt gedacht, zijn er geen correspondenten, Eurovisie-experts of andere duistere figuren met dikke sigaren die de winstkansen van een act inschatten.

De voorspelling van de bookmakers:

Algoritme

De lijstjes waaruit zo gretig wordt geciteerd zijn simpelweg een vertaling van de sommen geld die worden ingezet op een bepaald land. Hoe meer geld, hoe kleiner de zogeheten ‘odds’ worden en hoe hoger de plek in de voorspelling. Dit proces van stijgen en dalen wordt berekend via een algoritme. Het is dus geen mensenwerk.

Zelfs het in de gaten houden van de concurrentie, is een geautomatiseerd proces. Als kantoor X Joost Klein meer kans om te winnen geeft (en zo gokkers minder kans om geld te verdienen), zal bureau Y ook zijn quoteringen aanpassen.

Zo beschouwd is Joost Klein een oorlogje begonnen tegen een niet-bestaande opponent. Waar hij vermoedelijk vooral aanstoot aan neemt is de waarde die wordt toegekend aan de glazen bol van de wedkantoren. Een begrijpelijke reflex wanneer er berichtjes verschijnen die melden dat je niet meer stijgt, maar begint te zakken.

Het vervelende van die bookmakerslijstjes: ze zijn akelig accuraat. De afgelopen jaren voorspelden ze – goed nieuws voor het Kroatische Baby Lasagna – elke keer de winnaar correct. Kleine verrassingen zijn er altijd, maar dinsdag orakelden de bookmakers negen van de tien finalisten goed in de eerste halve eindstrijd.

Het protest van Joost Klein is daarmee begrijpelijk, maar niet minder zinloos. Het is te hopen dat zijn queeste niet afleidt van de enige manier hoe hij de lijstjes werkelijk kan beïnvloeden: door een steengoed optreden neer te zetten.

Over de auteur: popmuziek- en mediaverslaggever Stefan Raatgever volgt het Songfestival op de voet voor Het Parool. Sinds 2014 was hij acht keer aanwezig bij het Eurovisiespektakel. Dit jaar doet hij verslag vanuit Malmö.

Hoe Amsterdam het Songfestival nieuw leven inblies

Dat het songfestival zó populair zou worden, konden ze in 1970 niet geloven. Dat jaar zat het festijn in een flinke dip en kreeg Amsterdam de taak om er nieuw leven in te blazen. Hoe liep dat af? En welke Amsterdamse toevoegingen hebben het songfestival veranderd?

Je hoort het in onderstaande aflevering van Amsterdam wereldstad.

Video wordt geladen...

Meer over het Songfestival 2024:

* Liveblog Het laatste nieuws lees je in ons blog Songfestival 2024

* Graphics Hoeveel kans maakt Joost Klein? Dit voorspellen de bookmakers

* Dossier Volg alles op de voet in ons dossier Songfestival 2024

* 24/7 op de hoogte Download onze app voor Android of iPhone