Luister naar

Particulier ontdekt zelf leasen

Nieuws
Het aantal automobilisten dat privé een wagen least, stijgt explosief. De leasemaatschappij regelt bijna alles: je hoeft naast een vast bedrag alleen de benzine en boetes zelf te betalen. Maar je zit er vaak wel vijf jaar aan vast.
Frank van Alphen redactie vk
donderdag 18 april 2019 om 03:00
Wie op Google de zoekterm private lease intikt, krijgt een enorm aanbod te zien. Het onderstreept hoe populair het autoleasen aan het worden is.
Wie op Google de zoekterm private lease intikt, krijgt een enorm aanbod te zien. Het onderstreept hoe populair het autoleasen aan het worden is. google

Amsterdam

hoezo stijgt het aantal private autoleasers? Ik ken niemand die zelf een auto least

Dat kan kloppen. Er rijden ruim 150.000 privé geleaste auto’s rond. Dat is een stijging van honderden procenten met de jaren daarvoor, maar een fractie van de 8,8 miljoen personenauto’s die Nederland rijk is. Aan de andere kant is 150.000 een behoorlijk aantal afgezet tegen de 440.000 nieuwe auto’s die jaarlijks worden verkocht.

Leasemaatschappijen, autodealers, de ANWB en de Consumentenbond verwachten dat het aantal private leasewagens flink blijft stijgen. De belangstelling is groot.

De afgelopen tijd hebben zo’n honderdduizend geïnteresseerden zich vrijblijvend bij de Consumentenbond ingeschreven voor een lease-aanbieding. Voor deze leaserijders in spe probeert de bond een mooi aanbod te bedingen.

waarom kiezen steeds meer automobilisten voor private lease?

Private lease – niet te verwarren met de leasewagen van de zaak – is de afgelopen jaren bekender geworden doordat onder meer Mediamarkt, Albert Heijn, de ANWB en de Consumentenbond dit concept promoten. Bij private lease betaalt de bestuurder maandelijks pakweg 300 euro voor een nieuwe Golf. In die prijs zitten alle kosten: van verzekering tot onderhoud en van wegenbelasting tot pechhulp. De automobilist hoeft alleen te pinnen bij het tankstation. En hij draait op voor eventuele verkeersboetes.

Volgens Ayse Celik, verantwoordelijk voor private lease bij de ANWB, kijken leaserijders niet alleen naar het prijsverschil, dat soms niet spectaculair is. ‘Het spreekt veel leaserijders aan dat ze vrijwel nergens over hoeven na te denken. De keuze van de garage geeft sommige leden al stress. Moeten ze naar de buren luisteren of op internet zoeken naar de beste garage? Als je least, bepaalt de leasemaatschappij naar welke garage je gaat’, aldus Celik. Je hoeft evenmin zelf op zoek naar de voordeligste verzekering.

is leasen echt goedkoper dan zelf kopen?

Ja, zowel de Consumentenbond als de ANWB heeft uitgerekend dat private lease bij auto’s tot zo’n vier jaar oud doorgaans goedkoper is dan kopen. Dat geldt zeker als je moet lenen voor een nieuwe auto.

Private lease pakt goedkoper uit omdat leasemaatschappijen profiteren van schaalvoordelen die particulieren niet hebben. Ze kunnen auto’s goedkoper inkopen dan een consument. Als grote partij kunnen ze ook een verzekering tegen gunstiger voorwaarden afsluiten. Verder maken ze scherpe tariefafspraken met geselecteerde garages.

waarom storten de ANWB en de Consumentenbond zich op private lease? Dat zijn toch geen autoverkopers

‘Wij zijn sinds 2015 bezig’, zegt Celik van de ANWB. ‘We vonden de markt onoverzichtelijk en we streven naar meer transparantie. Als wij ergens onze naam aan verbinden, kunnen we een bepaalde kwaliteit eisen.’ De ANWB werkt samen met LeasePlan. Ook de Consumentenbond ziet het als een manier betere voorwaarden af te dwingen. Zo hebben consumentenorganisaties erop aangedrongen dat leasebedrijven de schadevrije jaren bijhouden.

Beide organisaties zien private lease bovendien als een betaalbare manier automobilisten kennis te laten maken met de vaak prijzige elektrische auto’s. Een op de tien nieuwe klanten bij de ANWB kiest inmiddels voor een stekkerauto. Beide verenigingen verdienen aan de bemiddeling.

heb ik echt voor 300 euro per maand een complete auto?

Ja, maar de voorwaarde bij de laagste tarieven is bijna altijd een vijfjarig contract en een maximum van 10.000 kilometer per jaar. Zodra je meer wilt, gaat de meter lopen. Kortere contracten zijn tientjes per maand duurder. Meer kilometers verhoogt eveneens het maandbedrag. En dan hebben we het nog niet over andere extra’s zoals winterbanden, metallic lak en een afneembare trekhaak. De leaserijder met een Golf die een paar van die extra’s aanvinkt, is een stuk duurder uit. Het maandbedrag loopt dan al snel op naar 400 euro per maand.

waar moet ik op letten?

Ga alleen in zee met een leasemaatschappij die het Keurmerk Private Lease heeft. Dan weet je zeker dat het contract voldoet aan een aantal minimale voorwaarden. Het is een keurmerk van de leasebedrijven. De ANWB en de Consumentenbond vinden het een goed keurmerk, maar zijn er verder niet bij betrokken. ‘Het kan altijd beter’, zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. ‘Wij vragen zelf meer van de leasebedrijven die via ons werken. Een aantal biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid tegen een meerbedrag het contract na een jaar boetevrij op te zeggen. Naar die optie was veel vraag.’

Let bij scherpe aanbiedingen op zaken als het eigen risico bij schade en de prijs van kilometers boven je bundel. Kijk verder of het wel een complete auto is. Als je extra moet betalen voor airco is het misschien toch niet zo’n aantrekkelijk aanbod.

kan iedereen leasen?

In principe kan iedereen met een rijbewijs een auto leasen. Sommige leasebedrijven hanteren minimum- en maximumleeftijden. Als je least, checkt de leasemaatschappij of je kredietwaardig bent. ‘De meeste leaserijders bij ons zijn 35-plussers’, zegt Celik. ‘Die hebben meestal een vaste baan. Dat is van belang bij de kredietwaardigheidscheck.’

hoelang zit je vast aan een lease-auto?

De laagste tarieven waarmee wordt geadverteerd gaan uit van vijf jaar. Korter leasen kan, maar een jaar minder kost een paar tientjes per maand meer. Wie bijvoorbeeld 24 maanden huurt, mag wel verlengen. ‘Dan krijg je zelfs geld terug omdat het lagere tarief gaat gelden. Ook voor de eerste periode’, aldus Celik.

Als de leaserijder in de financiële problemen komt door echtscheiding, arbeidsongeschiktheid of ontslag kan hij bij de consumentenorganisaties het contract kosteloos opzeggen. ‘Lang niet alle leasebedrijven hebben dat opgenomen in hun contract’, meldt de Consumentenbond.

hoe zit het met hypotheek en private lease?

Wie de komende jaren een huis wil kopen en droomt over een spiksplinternieuwe leasebak met trekhaak en winterbanden, moet opletten. Hypotheekverstrekkers waarschuwen dat automobilisten met een leasecontract op zak soms tienduizenden euro’s minder kunnen lenen dan kopers met een tweedehandsje voor de deur.

Leaserijders krijgen een BKR-registratie voor 65 procent van het leasebedrag over de looptijd van het contract. Volgens adviesketen De Hypotheker kan de leaserijder die 300 euro per maand kwijt is ruim 50.000 euro minder lenen voor zijn huis. Leasemaatschappijen moeten hier actief op wijzen, stelt De Hypotheker. Huizenbezitters die willen leasen, hoeven zich geen zorgen te maken. Leasemaatschappijen doen een kredietcheck. Ze kijken of de klant de lasten kan dragen. Als dat niet zo is, gaat de lease niet door of moet je naar een goedkoper model.

kun je een lease-auto verhuren via een deelplatform?

Een paar jaar geleden was dat nog ondenkbaar. Deelplatform SnappCar heeft bij een aantal grote leasemaatschappijen voor elkaar gekregen dat ze het verbod op verhuur hebben geschrapt. Het deelplatform biedt zelf ook leasewagens aan onder de voorwaarde dat de auto via SnappCar minstens tweemaal per maand wordt verhuurd.

De bestuurder van de auto – met daarop reclame voor het deelplatform – die de wagen vaker verhuurt, ziet zijn maandlasten dalen. Volgens SnappCar zijn er zelfs rijders die voor niets rijden of geld overhouden. Het platform heeft zo’n 300 lease-auto’s rijden en verwacht dat het aantal stijgt naar 1500 stuks volgend jaar. <

Noord-Holland

De meeste leasebedrijven zijn gevestigd in Noord-Holland omdat die provincie de laagste wegenbelasting rekent. Het voordeel hiervan moet niet worden overschat. De motorrijtuigenbelasting is in Noord-Holland zo’n 5 euro per maand lager dan in Drenthe, de duurste provincie.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.