Luister naar

‘De nieuwe e-rijder lijkt op benzinerijder’

Nieuws
Fastned heeft de wind in de zeilen. Het aantal elektrische auto’s groeit, het aantal stations groeit, de omzet groeit. Maar de concurrentie ook. Medeoprichter Bart Lubbers (53) denkt in 2020 te kunnen oogsten.
Bard van de Weijer redactie vk
zaterdag 16 februari 2019 om 03:00
Een van de snellaadstations van Fastned.
Een van de snellaadstations van Fastned. anp / Lex van Lieshout

Hoe veel snellaadstations heeft Fastned?

‘Nu 87, in Nederland en in Duitsland. In Engeland zijn er twee in aanbouw.’

Nederland loopt wereldwijd voorop met het aantal elektrische auto’s. Is het succes mede aan Fastned te danken?

‘Ook aan de overheid en aan de consument die elektrische auto’s koopt. Er is sprake van een kip-eidiscussie. Als je niet kunt laden, is het niet interessant een e-auto te kopen. Het hielp dat Rijkswaterstaat al in 2012 bedacht dat er snellaadstations moesten komen en er concessies voor heeft uitgegeven.’

Toch heeft u vorig jaar slechts een half miljoen euro omzet geboekt. Wanneer maakt Fastned winst?

‘Ik mag daarover geen uitspraken doen, maar we verdrievoudigen elk jaar de omzet. Voor elk station kunnen we nu de operationele kosten dekken. Dus huur van de locatie en de kosten daarvan. Hoofdkantoor en rentelasten zijn volgende horden die we gaan nemen.’

Critici zeggen nooit een auto te zien bij uw laadstations.

‘Haha, dat hoor je nog vaak, maar het klopt niet meer. Het gebeurt tegenwoordig steeds vaker dat automobilisten even moeten wachten omdat alle laders vol zijn, al proberen we dat zo veel mogelijk te voorkomen met het bijplaatsen van laders.

Een vriend van me doet altijd een spel met zijn kinderen. Toen ze vroeger langs een station van Fastned reden, was de vraag: staat er een auto of niet? Nu is de vraag: hoeveel auto’s staan er? Het begint echt te veranderen. Niet alle stations, in Oost-Groningen zijn er waar minder auto’s komen, maar bij een station als Den Ruygen Hoek langs de A4 komen er wel honderd per dag.

Onze missie is duizend stations in Europa. We zitten op 87. Het gaat dus nog jaren duren. Locaties zoeken, vergunningen regelen, netwerkaansluitingen maken, het vergt twee tot drie jaar voor er een station staat. Ergens komend decennium halen we dat aantal.’

Inmiddels is er concurrentie van machtige partijen. Shell is begonnen met snelladers en de Duitse auto-industrie heeft zich verenigd in Ionity, dat binnenkort zijn eerste snellader in Nederland opent. Kan Fastned overleven?

‘Als je rekent dat we straks duizend laadstations hebben en er nu in Europa vijftig- tot honderdduizend tankstations zijn die uiteindelijk allemaal elektrisch worden, dan zie je dat we ook in de toekomst maar een klein deel van de markt hebben. Er is veel ruimte voor groei. Hoe meer laadstations er komen, hoe aantrekkelijker het wordt een e-auto te kopen, hoe meer behoefte er is aan nieuwe stations. Dus het helpt elkaar. Al die laders zijn hard nodig.’

Waterstof komt er ook aan. Daarmee kun je nog sneller tanken.

‘We zien er weinig van. De auto-industrie zet in op batterijauto’s. Er wordt geëxperimenteerd met waterstof, de olie-industrie is enthousiast, maar ik heb twijfels over de toepassing voor personenauto’s. Er zijn vooral veel berichten over investeringen in waterstofstations, maar ik zie weinig gebeuren.’

Dankzij 150 kilowatt-laders en straks 350kilowatt laad je in twaalf minuten. De gemiddelde tankbeurt duurt net zo lang, heeft Rijkswaterstaat eens becijferd. Met tanken, naar binnen lopen, afrekenen. Dus met de nieuwste laders kom je daar al aardig in de buurt.

‘We zien al een nieuw type e-rijder komen die zich gedraagt als de benzinerijder. Die rijdt gewoon tot zijn accu bijna leeg is en zoekt dan een snellader. Mensen raken hun actieradiusangst kwijt, omdat ze weten dat ze overal kunnen laden.’

Er was veel te doen over het serveren van een kop koffie en een toilet bij jullie laadstations. Dat mocht eerst niet van de rechter, maar de Raad van State besliste onlangs anders. Zijn jullie nu als een razende toiletten en koffieshops aan het bouwen?

‘We moeten eerst een plan maken. We willen het degelijk doen.’

U heeft er zo hard voor gestreden en er is nog geen plan?

‘We komen pas naar buiten als we een serieus plan hebben. We gaan kijken of we het zelf doen, of met anderen. Er komt hoe dan ook een toilet en fantastische koffie. Dat gaat geen vijf jaar meer duren.’ ?

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Vertrekkend ceo Peter Wennink krijgt applaus naar zijn toelichting op de jaarcijfers van ASML. Zijn opvolger Christophe Fouquet kijkt hem aan.

Tijd voor het verlaten van de ASML-achtbaan; techgigant neemt afscheid van topduo

ASML beleefde woensdag een historische dag. Het duo Peter Wennink en Martin van den Brink ging met pensioen. De nieuwe topman, de Fransman Christophe Fouquet, moet grote schoenen vullen.

Consumenten doen inkopen op de markt in Rotterdam. Nieuwe Europese regels moeten ervoor zorgen dat producten eerlijk en zonder milieuvervuiling zijn gemaakt.

Shoppen zonder schuldgevoel: alsnog steun voor EU-wet tegen kinderarbeid. 'Er is hard tegen gelobbyd'

Kleeft er kinderarbeid aan mijn kleding? Een nieuwe Europese wet moet ervoor zorgen dat consumenten zich daar minder zorgen over hoeven maken. 'Een enorme mijlpaal', zegt initiatiefnemer en PvdA'er Lara Wolters.

Huiseigenaren kunnen een een verduurzamingslening afsluiten voor bijvoorbeeld het plaatsen van isolatieglas.

Nieuw huis gekocht? Dan moet je die straks verplicht energiezuinig maken, vindt DNB

Huizenkopers moeten worden verplicht tot verduurzaming van hun woning. Dat bepleit toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB). De verduurzamingsplicht zou moeten worden ingevoerd als de vergroening van Nederlandse huizen niet snel genoeg gaat.

Bob Goudzwaard.  ‘Er zitten blijkbaar krachten van heling en genezing in de schepping die we mogelijk niet eens hebben aangeboord.'

Christelijke econoom Bob Goudzwaard (1934-2024) was een profeet van een economie van het genoeg

We moeten met minder genoegen nemen. Vandaag is dat geen vreemd geluid meer, maar in zijn tijd was de zaterdag overleden christelijke econoom Bob Goudzwaard een eenling. 'Als minister zou ik niet goed zijn geweest.'

Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.