Doe een béétje moeite bij het uitzoeken van je koopwaar
Een gebruikte tandenborstel, een vies shirt in een bal gepropt, Donald Ducks met kots: deze spullen zul je niet verkopen. NUjij-gebruikers geven massaal het advies: laat incomplete, versleten, vieze en oude troep thuis. Gebruiker Plientje: "Liever iets minder spul van betere kwaliteit, dan een overvol kleed vol meuk."
Wat je dan wel neerlegt? We vroegen het Mette en Linda, professionele organisatoren bij TIDY. "Speelgoed waar de kinderen niet meer mee spelen, boeken die je niet meer gaat lezen, dubbele items waarvan je er toch maar één gebruikt. Kleding die te klein of te groot is en die je niet meer draagt."
Leg je spullen aantrekkelijk neer
Leg de categorieën bij elkaar, zeggen Mette en Linda. "Plaats grote items achter op je kleedje of kraam, zodat de kleinere items goed zichtbaar zijn, of gebruik verhogingen. Schoenendozen bijvoorbeeld. Zet boeken of LP's in een kratje, zodat mensen er makkelijker doorheen kunnen gaan. Hang kleding aan een kledingrek.
"Het is helemaal lekker als het op kleur hangt en gestreken is, dat ziet er aantrekkelijker uit." Een veelgebruikte vorm bij het inrichten van een etalage is de driehoek. Die kun je ook toepassen op een kleedje. Als je je spullen in een driehoek presenteert, zien je klanten in één oogopslag wat er te halen valt. Zet je pronkstuk in de punt van de driehoek.
Maak betalen laagdrempelig
Rommelmarktbezoekers kunnen al snel door hun cash heen zijn, en zo loop jij kopers mis. NUJij-gebruiker Jimmy321 heeft een goede tip: Maak met je bankapp een betaalverzoek zonder bedrag. Maak dan van de link een QR-code, en print die uit. Plak het op een stuk karton, en laat de koper de QR-code scannen.
Zorg dat je genoeg wisselgeld hebt, en ga voor ronde getallen om gehannes met wisselen te voorkomen. Je kunt ook vast prijskaartjes maken.
Gebruiker Plientje heeft een tip om tot goede prijsafspraken te komen. "Als iemand vraagt 'wat wil je hiervoor hebben?', vraag dan 'wat heeft u ervoor over?' Vaak is dat wel een realistisch bedrag. Is het veel te laag, doe dan zelf één keer een tegenbod."
Trek de aandacht en hou de sfeer feestelijk
Als er iets leuks gebeurt bij je kleedje, blijven potentiële kopers even staan. Blikken gooien, levende fruitmachines, mensen met eieren bekogelen; dat trekt de aandacht. Kinderen inzetten is een goeie, zegt NUJij-gebruiker Pharahildedeoude. Ze vertelt over haar best scorende Koningsdag: "Onze dochter zong live en speelde net alsof op een keyboard dat standaarddeuntjes afspeelde. Passanten bleven langer bij onze spullen kijken en kochten dus ook dingen. Een optreden van kinderen werkt!"
Gebruiker Sydt pakte het anders aan en verkleedde zich als waarzegger bij zijn kleed. "Mysterieus tentje erbij, goed aangekleed en een dikke fooi verdiend voor een leuk dagje. We hebben zelf ook de grootste lol gehad!"
Geef je klanten aandacht
Om je bezoekers over te halen tot een aankoop moet je ze de volle aandacht geven, zegt NUjij-gebruiker Virella_Degos. "Ga niet volledig op in een gesprek met een bekende of medeverkoper. Als mensen je aandacht niet kunnen krijgen, lopen ze of door zonder het te kopen of ze stelen het zelfs.
Blijf vriendelijk en word niet boos als mensen proberen af te dingen of boos worden omdat ze het te duur vinden. Boosheid helpt niemand!" Een laatste tip komt van NUjij-gebruiker eRik_ vh: "Ga zelf als geïnteresseerde klant door je spullen zoeken. Dan denken anderen dat er iets te halen is, en komen ze ook kijken."