Direct naar artikelinhoud
Achtergrond

Influencer Bram Krikke wijst op de sierlijke snorren, vorkvormige baarden en puntige sikken van Frans Hals

Krikke toont in in het Rijks een serie AI-portretten geïnspireerd op de baarden en snorren op de schilderijen van Frans Hals – en maakt reclame voor een scheerapparaat van Philips.Beeld Rijksmuseum

Ter promotie van een scheerapparaat presenteerde Qmusic-dj Bram Krikke in het Rijksmuseum een Frans Hals-audiotour en een serie portretten van bevriende influencers. Geïnspireerd door de schilderijen van Hals, en door AI voorzien van goed getrimde snorren en baarden.

In de Frans Halstentoonstelling in het Rijksmuseum zijn meer dan zestig sierlijke snorren, vorkvormige baarden en puntige sikken te zien. Het inspireerde organisator en hoofdsponsor Philips tot een ludieke actie: Qmusic-dj, podcastmaker en influencer Bram Krikke presenteerde in het Rijks portretten van zeven bevriende influencers (m/v), geïnspireerd door de schilderijen van Hals, door kunstmatige intelligentie voorzien van goed getrimde snorren en baarden.

Waarom Krikke? Vanwege zijn markante snor is hij ambassadeur van de Philips OneBlade, ‘de alles-in-één-scheertool’. En, zo vertelde hij in het Rijks, hij heeft een enorme passie voor geschiedenis, kunst en kunstgeschiedenis. “Dus toen ik hoorde dat Philips OneBlade, waar ik al ambassadeur van was, iets met het Rijks ging doen, dacht ik: wow, dit is gewoon mijn ding.”

Anders dan het Van Gogh Museum, dat vorig najaar een hele wand had ingeruimd voor Pokémon-Van Goghs, toont het Rijks de AI-schilderijen niet tijdens openingstijden. De portretten van influencers Kiki Bosman, Niels Oosthoek, Gabs Wildebras, Joël Muaka Ngimbi, Max Bolhuis en Lies Zhara waren alleen te zien tijdens het event in de Philipsvleugel, maar zullen op grote schaal online worden verspreid.

Vrolijke audiotour

Voor de gelegenheid sprak Krikke ook een audiotour in. Dat viel hem niet mee. “Je denkt leuk, dat blaf ik even in, maar een audiotour is andere koek dan radiomaken. Ik kreeg informatie over Frans Hals ter dikte van het oude testament. Heel interessant. Ik heb 55 uur ingesproken, maar dat is uiteindelijk teruggebracht tot een half uur.”

In zijn inleiding vertelt Krikke dat Hals een ware meester was in het portretteren van authentieke mannen met uitgesproken gezichtsbeharing (‘Ik voel me hierbij ook even aangesproken’). Vervolgens voert de tour langs zeventien schilderijen, van Een schutter die een berkenmeier vasthoudt (ca. 1628–1630) tot Regentessen van het Oudemannenhuis (1664). “Ik zou zeggen: Proost!” zegt Krikke bij het eerste schilderij. “Er is haast geen betere binnenkomer dan het schilderij De vrolijke drinker. Je ziet hier Hals’ innovatieve, ruwe schilderstijl op een hoogtepunt.”

De audiotour is vrolijk en informatief; het gaat vaker over Hals’ schildertechniek dan over de snorren en baarden, en de verwijzingen naar de OneBlade zijn redelijk beperkt. Gelukkig maar, want die zijn vaak flauw. “In het tweede kwart van de zeventiende eeuw werd de gezichtsbeharing van mannen geleidelijk kleiner, spitser en gekrulder,” merkt Krikke op bij Portret van Pieter Verdonck (ca. 1627). “Een vuistregel was: hoe langer het haar, hoe korter de baard. De man op dit portret lijkt zich weinig aan te trekken van deze modetrend. Misschien had hij wel een Philips OneBlade. Maar goed, als hij die had gehad, dan zag hij er waarschijnlijk pico bello uit.”

De Frans Hals-audiotour van Bram Krikke is beschikbaar via Spotify. De Frans Halstentoonstelling in het Rijksmuseum is nog tot en met 9 juni te zien.