Direct naar artikelinhoud
Opinie

Opinie: ‘Vloeibaar voedsel voor wie te druk is om te eten, moeten we dat wel willen?’

Vloeibaar voedsel waar ‘alle essentiële voedingstoffen’ in zitten spelen in op onze drukke agenda’s, ziet Sjoerd Wingens. Maar eten gaat om meer dan voedingswaarden. ‘Wat voor samenleving reduceert zoiets belangrijks tot een agendapuntje?’

Opinie: ‘Vloeibaar voedsel voor wie te druk is om te eten, moeten we dat wel willen?’
Beeld Getty Images/Image Source

“Je bent wat je eet,” stelt rapper Fresku in zijn nummer Twijfel. “Sommige dagen eet ik niks, andere dagen een pizzaslice en een beetje chips. Ik zoek naar evenwicht, m’n leven is zonder belevenis.”

Deze tekst kwam bij me op na het zien van abri’s met de slogan ‘geen tijd, wel trek?’ Reclame voor een soort bananenprut van het merk Yfood. Wat zegt dit vloeibare voedsel over ons?

Overvolle agenda’s bepalen het ritme van de stad. Yfoods voedselprut lijkt een uitwas van wat journalist Tom Grosfeld ‘agendahedonisme’ noemt in zijn gelijknamige boek. Een levensfilosofie waarin iedere seconde verantwoord gevuld moet worden. Jonge, welvarende Amsterdammers luisteren podcasts tijdens het werken en doen mindfulness tijdens de sportles. Yfood speelt hierop in, met eten voor wie te druk is om te eten.

Op de verpakking staat met koeienletters ‘this is food’. Ik ben geen diëtist, maar wel marketeer. En als een product uitgelegd moet worden, is het vaak een raar product.

Dit is een ingezonden bijdrage

Dit artikel is een ingezonden bijdrage, geschreven door Sjoerd Wingens.

Opiniestukken worden door lezers ingezonden en vertegenwoordigen niet het standpunt van de Paroolredactie. Iedereen kan opiniestukken inzenden. Lees hier hoe dat werkt.

De website staat vol met gezondheidsclaims. Eén drinkfles bezit ‘a​lle essentiële voedingsstoffen, 26 vitaminen en mineralen. Je stofwisseling wordt nauwelijks belast, het smaakt heerlijk en het is licht verteerbaar.’ Marketingtaal voor ‘je voelt je vol maar poept alles weer uit’.

Het Voedingscentrum raadt dan ook aan om rustig de tijd te nemen voor een maaltijd voor een betere spijsvertering. Gezien de zelfverzekerde claims zal Yfood best wat voeden. Maar eten gaat om meer dan voedingswaarden.

Zorgen voor je ziel

Zorgen voor je voedsel is zorgen voor je ziel. Koken en eten bieden ruimte voor rust en bezinning. Dat is voor veel culturen erg waardevol. Wat voor samenleving reduceert zoiets belangrijks tot een agendapuntje? Yfood richt zich met een prijs van 7,98 euro per liter op jonge, rijke randstedelingen. Op de socials staat het soort knappe, diverse 25 tot 35-jarigen waar millennials zich aan spiegelen. Een doelgroep waarvan 26,6 procent van de werknemers en 19,4 procent van de zelfstandigen volgens cijfers van het RIVM burn-outklachten ervaart.

Dus waarom proberen om nog productiever te leven? Om nog maar eens uit Twijfel te citeren: ‘Ik hou m’n baas tevreden. Alles is perfect, ik heb helemaal geen stress. Heel m’n leven gaat te gek, shit, wie houd ik voor de gek?’