Direct naar artikelinhoud
Interview

Het lief en leed van de havermelkelite wordt nu ook in een podcast gedeeld: ‘Ik wil ze bewust maken van hun kuddegedrag’

Jonas Kooyman en zijn volgers op Instagram hebben een haat-liefderelatie met de Randstedelijke trends.Beeld ANP

Na een nieuwsbrief en een Instagrampagina maakt Jonas Kooyman nu ook een podcast over de havermelkelite. Hij bespreekt en duidt elke twee weken de laatste Randstedelijke trends met medejournalist Jessica Kuitenbrouwer.

Op meerdaagse muziekfestivals vind je steeds vaker natuurwijnbarren en oesterkramen. Ook nemen bezoekers geursprays mee om hun tentjes beter te laten ruiken en onpraktische, maar hippe outfits om Instagramfoto’s te maken. Het festival is daarmee een statussymbool geworden, een Randstedelingenretraite waar de overwerkte yup even volledig van de kaart kan gaan in een veilige en gecontroleerde omgeving.

Dat wordt tenminste gezegd in de eerste aflevering van de podcast Havermelkelite. De titel verwijst volgens journalist Jonas Kooyman, die het woord bedacht, naar ‘jonge stedelingen uit de middenklasse die academisch geschoold zijn, rondrijden op e-bikes, naar de hipste restaurants gaan en in de rij staan voor de zuurdesembakker’.

Memes

Kooyman schrijft sinds februari 2020 een nieuwsbrief over deze groep, waarin hij de nieuwste trends opmerkt en probeert te duiden. Inmiddels heeft hij meer dan 18 duizend abonnees, genoeg om zijn baan bij dagblad NRC op te zeggen en zich er fulltime op te richten. Daarnaast is ook de Instagrampagina @havermelkelite, waarop hij vooral memes plaatst, razend populair. Hij heeft er 176 duizend volgers.

Een podcast leek Kooyman een logische stap. “Ik miste nog een echt verdiepende podcast over het stadsleven. Er zijn genoeg podcasts waarin mensen kletsen over trends, maar ik wil ze met een journalistieke insteek ontleden en verklaren.”

Dat doet hij samen met journalist Jessica Kuitenbrouwer, die voor onder meer Trouw en FD schrijft over trends en generatieverschillen. “Jonas en ik kennen elkaar al een tijdje, en ik heb ook bijgedragen aan zijn nieuwsbrief. Hij vroeg mij of ik een chemietest wilde doen voor een podcast die hij aan het ontwikkelen was. Dat werkte eigenlijk heel goed.”

Matcha latte

In de eerste aflevering komen dus festivals aan bod, maar ook matcha lattes, de hoge kosten van daten, en hoe woke Sex and the City nou eigenlijk is. Toch is de podcast volgens Kuitenbrouwer niet alleen voor de incrowd die bij wil blijven bij de laatste trends: “We horen bijvoorbeeld nu al van wat oudere mensen dat de podcast ze inzicht geeft in het leven van hun 25-jarige buren.”

Kooymans Instagrampagina en zijn volgers lijken een haat-liefderelatie te hebben met de Randstedelijke trends. Er worden grappen gemaakt over hoe de halve stad dezelfde wijde broeken, pufferjassen en sneakers van het merk Salomon draagt. Toch zijn het juist de volgers van die pagina die zich graag in deze kleding hullen.

“Je doet mee aan iets dat tegelijkertijd aantrekt en afstoot,” zegt Kooyman. “Dat heb ik zelf soms ook. Ik wilde bijvoorbeeld een nieuwe zuurdesembakkerij uitproberen, en zag later op mijn tijdlijn dat iedereen daar was geweest.”

“Ik wil daarom in mijn werk ook een verdiepende laag toevoegen en mensen bewust maken van hun kuddegedrag. Want het stadsleven waar ik zo van houd staat ook juist door de Havermelkelite onder druk. Het stadsleven waarin nog ruimte is voor onverwachte dingen, paradijsvogels en inspirerende ontmoetingen met mensen waar je anders nooit mee in aanraking zou komen.”

Havermelkelite de Podcast verschijnt elke twee weken.

Jonas Kooyman.Beeld Sophie Saddington