25 mei 2019 om 03:00
Luister naar

Column Rikko Voorberg: een schreeuwende behoefte aan zingeving

‘Er is zo’n schreeuwende behoefte aan zingeving, aan rituelen.’ Dat was de boodschap van de jonge ondernemer in een van de hipste werkplekken van Amsterdam. Of ik iets zingevends wilde bedenken tijdens een feest dat ze wilden organiseren in het Italiaanse dorpje dat ze paar jaar geleden hadden gekocht. Ik zie dat weleens langskomen, van die leegstaande dorpen die je dan voor een habbekrats kunt kopen en waarvan je tijdens een zonnige zomerbarbecue met een biertje in de ene en een vegetarische burger in de andere hand denkt dat het toch te gek zou zijn om zoiets met een paar vrienden te doen. De volgende ochtend weet je dan wel beter en boek je gewoon je vertrouwde kampeerplaats op een familiecamping.

Deze vrienden hadden het gedaan. Ze hadden een deel van de huizen bewoonbaar gemaakt en organiseerden ‘retreats’. Een week truffels zoeken met lokale boeren, zwemmen in de beek en zitten aan lange tafels met lokaal vlees en veel wijn tegen een decor van een ondergaande Italiaanse zon. Dit jaar bleek dat dorpje 1000 jaar te bestaan. 1000 jaar! Dat is een eeuwigheid voor de rappe generatie van nu. En voor eeuwigheid moet je bij een dominee zijn.

Toen ik vroeg wat hij bedoelde met zingeving, wist hij het ook niet precies, maar zei hij: ‘Als vroeger een collega aan tafel om een momentje stilte verzocht, werd er gezucht en meewarig gekeken. Nu vindt iedereen het ‘te gek’ en vragen ze diegene na het momentje stilte het hemd van het lijf. ‘We schreeuwen om rituelen.’

Waarom? Wat doet dan zo’n ritueel? Wat voor verlangen raakt het aan? Een ritueel schreeuwt zelf niet. Het voert geen verhit debat, het smijt niet met fake news en complottheorieën. Het doet iets anders: het biedt de mogelijkheid om een plaats in te nemen in de wereld die groter is dan je denkt en waarvan je niet precies weet hoe het allemaal werkt, maar waar je toch in hebt te leven. Theoloog Stanley Hauerwas zei dat geloven überhaupt daarover gaat: ‘leren om voort te gaan zonder de antwoorden te weten’.

Religieuze gemeenschappen hebben toegang tot een schatkamer van rituelen. Handelingen die het mogelijk maken om zonder alle antwoorden te weten een plek in te nemen in de wereld, onder een hogere macht, in een traditie, in lijn met een gemeenschap. Misschien dat de dolende mens hier de dolende kerk kan ontmoeten, want ook de kerk lijkt zoekende naar haar plaats in een post-religieuze wereld. Zou een dolende kerk samen met een dolende mens weide kunnen vinden? Rust voor de ziel, een plaats in de tijd en een functie in de wereld? Daarvoor moeten de post-religieuze mens en de naar-binnen-gerichte kerk allebei over hun schaduw durven heen springen, maar het lijkt erop dat de tijd er rijp voor is. Er worden arbeiders gezocht voor de oogst.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Het cijfer was helaas het enige dat telde bij de lessen geschiedenis

Draait leren echt nog steeds om het behalen van een bepaalde norm? Lysanne van de Kamp vindt het jammer dat de geschiedenissenlessen op school enkel om het cijfer gingen.

Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Geef autonomen aandacht, erkenning en een goed gesprek. Confrontatie werkt niet

Mensen die zich ‘als staatsburger uitschrijven’ moet je niet hard aanpakken. Dat bevestigt hen alleen maar in hun gelijk dat de overheid omvergeworpen moet worden, zegt Bart Jan Spruyt.

Jan-Willem Wits

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De weerzin van iemand als Geert Wilders tegen de islam is niet nieuw, maar sluit aan bij een lange traditie van het (weg)pesten van andersdenkenden, schrijft Jan-Willem Wits.