21 oktober 2017 om 03:00
Luister naar

Lied en traditie

Als tiener in de fase van mijn-ouders-begrijpen-mij-niet kwam ik graag bij mijn grootouders, God hebbe hun ziel. Niet dat die mij nu wél zo goed begrepen, maar ze waren zo prettig onverschillig over de dingen waar m’n ouders zich juist aan stoorden.

Mijn oma zei niet dat ik naar de kapper moest, ze aaide me gewoon over m’n ongeknipte en ongekamde bol. ‘Wat een mooi nieuw shirt heb je aan’, zei ze over het zwarte metalshirt met doodskoppen en bloederige logo’s, waarvan m’n ouders net gezegd hadden dat ik het niet aan mocht trekken voor het bezoekje aan opa en oma.

Afijn, het was uiteindelijk een tamelijk korte en onschuldige fase; mijn ouders bleken al snel ook de kwaadsten niet. Maar er zit iets typisch in. Op zo’n beslissend moment in je leven, moet je je blijkbaar even afzetten tegen de generatie vóór je – dat is geen breuk met de traditie, het is een traditie op zich, of de manier waarop de traditie hortend en stotend en piepend en klagend voortgaat ad infinitum, tot Sint-Juttemis. Je wilt het dan nadrukkelijk anders doen dan je ouders, en kijkt van hen weg; je zoekt naar begrip en bevestiging in twee richtingen.

Ten eerste, naar je leeftijdsgenoten, vrienden, klasgenoten. Ten tweede dus naar de generaties vóór je ouders. Je grootouders, of nog oudere geschiedenissen. Mijn oudere broer bijvoorbeeld ging in dezelfde leeftijdsfase plots onze familiestamboom uitpluizen. (Tot onze niet geringe trots bleek die heel wat ridders en edellieden te bevatten. Ook de roemruchte Gebroeders De Witt, zo onzachtzinnig behandeld door Haags geteisem, blijkt verre familie.)

liedgebruik

Onlangs verscheen een interessant onderzoek over trends in liedgebruik in katholieke kerken, uitgevoerd door Pieter de Wit (dan weer géén familie – ik herinner me althans niet dat ik hem ooit bij mijn oma of in mijn broers stamboom ben tegengekomen). Hieruit blijkt dat de muzikale voorkeur van met name katholieke jongeren sterk uiteenloopt: een deel voelt zich aangesproken door moderne gospel, opwekkingsliederen en andere vormen van protestantse liedcultuur, een ander deel grijpt terug op oudere katholieke tradities: Latijn en gregoriaans. De recentere katholieke liederen van bijvoorbeeld Huub Oosterhuis laat men juist links liggen.

Ik herken dat heel sterk, kan me identificeren met deze generatie. (Als laat-dertiger ben ik misschien ook nog steeds een katholieke jongere; in een steeds ouder wordende geloofsgemeenschap ben je immers lekker lang jong.) Ik heb ook helemaal niets met die halfzachte rijmen van Oosterhuis. Mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar een oudere liturgische traditie, naar de mystieke verstilling van het gregoriaans.

dynamiek

Een paar alinea’s terug heb ik nog met veel genoegen twee Latijnse woorden gebruikt. Een groot liefhebber van opwekkingsliederen ben ik dan weer niet, ik krijg er eerlijk gezegd de kriebels van, maar ik ken veel generatiegenoten die er wel van houden, en dat gun ik hen van harte.

Wat ik maar zeggen wil: het is dezelfde dynamiek. Jonge katholieken werpen hun religieuze ankers twee kanten uit. Enerzijds over de schutting van de protestantse leeftijdsgenoten, die meer gewend zijn aan een ervaringsgericht, expliciet belijdend geloof. Anderzijds dieper de eigen katholieke traditie in, naar die rijke sacrale cultuur die alle tijd- en plaatsgebondenheid zo schitterend doet vergeten. Hun ouders, die meenden heel modern en vooruitstrevend te zijn met hun Oosterhuis-verzen, staan erbij en denken er het hunne van.

Ze zullen elkaar weer moeten vinden, de gelovige generaties. Elkaar begrijpen, of op z’n minst verdragen. Dat is traditie; patronen ontdekken in alle breuklijnen. De kinderen hebben hun redenen, verdienen hun eigen hoofdstuk in de geschiedenis. De ouders hadden ook hun redenen, hun hoofdstuk. En ach, ze waren heus de kwaadsten niet.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Jan-Willem Wits

Er zijn nauwelijks theologen die kunnen tippen aan Augustinus

De boeken en preken van Augustinus zijn nog steeds modern, vindt Jan-Willem Wits. ‘Met het lezen van Augustinus kun je een leven lang volstaan.’

beeld nd

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot. Vraag jezelf af: voor welk stukje aarde wil ik zorgen?

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot, realiseert Alexander Bosma zich. Maar je kunt wel voor een stukje aarde zorgen. Bedenk eens: welk stukje zou dat kunnen zijn?

Afbeelding

Kan Nederland wel zonder nationaal gevoel en emotie? Nee, koester dus de schaarse nationale rituelen

Acda en De Munnik zongen het al: 'Je kunt hier nooit eens even rustig op je voetstuk staan.' Hoe gaan we om met onze helden? Is 'vaderlandse geschiedenis' belangrijk? Ja!

d

Wat doe je als (schoon)ouders je claimen? 'Voor mij gaan ze een grens over, het is ons huis'

Ze komen samen, een jong stel: ze zijn zeven jaar getrouwd en hebben een kleintje van drie. ‘We hebben het samen fijn’, zegt zij. Het probleem zit ‘m dan ook niet in hun huwelijk. Maar in hun schoonfamilie. Aan beide kanten.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Het cijfer was helaas het enige dat telde bij de lessen geschiedenis

Draait leren echt nog steeds om het behalen van een bepaalde norm? Lysanne van de Kamp vindt het jammer dat de geschiedenissenlessen op school enkel om het cijfer gingen.

Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.