Stakers leggen ov en bedrijven plat

Nieuws
Een hele dag zonder openbaar vervoer, gevolgd door een staking van 24 uur in meerdere sectoren. Nederland is een uitzonderlijke week van vakbondsacties ingegaan.
anp
maandag 27 mei 2019 om 03:00

Den Haag

Met de stakingen hopen de bonden het kabinet op de knieën te krijgen en wat zij zien als een ‘fatsoenlijk pensioen’ erdoor te krijgen. De acties zullen waarschijnlijk grote gevolgen hebben, vooral voor iedereen die dinsdag ergens naartoe moet.

De bonden hebben aangekondigd dat het openbaar vervoer dan vrijwel overal platligt. Vervoersbedrijven proberen zo veel mogelijk treinen, bussen en andere vervoermiddelen in te zetten, maar ze durven niet te zeggen in hoeverre dat gaat lukken. De NS raadt reizigers af om überhaupt naar het station te komen.

Net als werkgevers in het streekvervoer betreuren de spoorwegen het dat de bonden het stakingswapen inzetten. ‘Reizigers worden de dupe van een conflict waar NS geen partij in is.’

Op de wegen worden flinke files verwacht, zeker tijdens de spits. De ANWB roept mensen op zo veel mogelijk samen te reizen. Rijkswaterstaat voorziet grote drukte op en rond luchthavens, met name Schiphol. FNV-bestuurder Brigitta Paas erkent dat de ov-staking vervelende gevolgen heeft voor reizigers. ‘Maar we doen dit ook voor hen. Voor een goed pensioen voor iedereen. Het is tijd dat het kabinet over de brug komt.’

Woensdag volgt een algemene actiedag. Werknemers in tal van sectoren, waaronder metaal, industrie, bouw en de sociale werkvoorziening, leggen 24 uur het werk neer. In de zorg, bij de overheid en in het onderwijs zijn ook acties, maar die zijn minder ingrijpend dan een staking van een etmaal. In Den Haag, Eindhoven, Arnhem en Groningen zijn gelijktijdig actiebijeenkomsten.

Het overleg over het pensioenstelsel tussen de bonden en het kabinet klapte eind vorig jaar. De bonden eisen onder meer dat de AOW-leeftijd wordt bevroren en pensioenen meestijgen met het prijspeil. Verder pleiten ze voor ‘’een pensioen voor iedereen’’, dus ook voor zelfstandigen. En mensen die zwaar werk doen, moeten eerder kunnen stoppen.

Omdat dit alles ook een prijskaartje heeft, kwamen de bonden er vorig jaar niet uit met het kabinet. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.

Werkoverleg bij Hospi Housing, waar ze werken met kunstmatige intelligentie. Tweede van links oprichter Joost Bokker, uiterst links Vera Harsnyi, midden Pavla Shvetcova en uiterst rechts Flavia Gkioka.

AI-medewerker 'Sarah' doet nu zelfstandig de socials: 'Dit is wel een beetje creepy'

Ruim een jaar na de introductie van ChatGPT is AI niet meer weg te denken van de Nederlandse werkvloer. Inmiddels bestaat er zelfs een autonome AI-werknemer: Sarah.