Luister naar

Bezitter elektrische auto vaakst bekeurd voor snelheidsovertreding

Nieuws
Teslabezitters mogen zich graag laten voorstaan op de klimaatvriendelijkheid van hun auto, maar als het gaat om rijgedrag scoren zij minder punten; niet Audi’s, BMW’s en Porsches krijgen de meeste snelheidsbekeuringen, maar bestuurders van de kostbare elektrische auto.
Bard van de Weijer redactie vk
zaterdag 15 december 2018 om 03:00
Bezitter elektrische auto vaakst bekeurd voor snelheidsovertreding
Bezitter elektrische auto vaakst bekeurd voor snelheidsovertreding

Leeuwarden

Gemiddeld driekwart van de Tesla-eigenaren ontving vorig jaar een acceptgiro van het Centraal Justitieel Incassobureau – aanzienlijk meer dan BMW- en Audi-rijders, die toch een beetje de naam hebben. Van hen kreeg iets minder dan de helft een bekeuring. En nu het toch over het ­clichébeeld gaat: slechts een derde van de Porsche-bezitters kreeg vorig jaar een prent, precies het gemiddelde. Al rijden deze Duitse sportwagens, als ze worden gesnapt, vaak wel een stuk sneller dan de rest.

kilometervreters.

Opmerkelijk is dat ‘groene’ auto’s de snelheidslimiet vaak aan hun laars lappen. Elektrische personenauto’s worden even vaak beboet als diesels, die bekendstaan als kilometervreters en daardoor eerder tegen een bon aanlopen.

Veruit het bontst maken plug-in hybrides zoals de Mitsubishi Outlander het. 63 procent werd vorig jaar bekeurd, tegen 46 procent van de dieselrijders. De cijfers zijn afkomstig van het CBS, dat een inventarisatie maakte.

Doordat een op de drie dodelijke ongevallen een relatie heeft met te hard rijden, wilde het CBS weten welke categorie automobilisten vaak in de fout gaat. Dit gebeurde door boetegegevens van het CJIB te vergelijken met gegevens van de RDW over autotype en aantal kilometers dat jaarlijks wordt afgelegd.

Met dus een verrassende uitkomst. ‘Groen rijdt links’, constateerde een journalist van Autoweek enkele jaren geleden al.

Dat blijkt te kloppen. Waarom dit zo is, kan het CBS echter niet zeggen. ‘We hebben alleen de getallen verzameld’, aldus een woordvoerder. ‘Maar misschien ga je in een elektrische auto ongemerkt sneller, omdat je geen motorgeluid hoort.’

Uit de analyse blijkt dat het vooral de zakelijke rijder is, die in de fout gaat. Sterker: als die ook een privéauto heeft, wordt hij aanmerkelijk voorzichtiger zodra hij achter het stuur van zijn eigen wagen kruipt. Verder lijkt de bedaagde Volvo-rijder, type veearts met hoekige stationcar, niet meer te bestaan. Dit merk bezet de derde plaats op de ranglijst van ­boeteverzamelaars.

Gemiddeld kreeg een op de drie autobezitters vorig jaar een bon. De helft betreft relatief kleine snelheidsoverschrijdingen van vijf tot tien kilometer per uur. Jongeren krijgen meer bekeuringen dan ouderen.

Beleidsmakers zullen, als ze het aantal snelheidsovertredingen en ongevallen willen terugdringen, dus vooral naar ‘groene’ en zakelijke bestuurders moeten kijken. Al is er voor deze laatste categorie veelrijders wel een opsteker: per gereden kilometer ontvangen zij de minste bekeuringen.

minder flitsend

Auto’s met een wat minder flitsend imago, zoals Daewoo’s, Suzuki’s en Daihatsu’s – twee van deze merken worden in Nederland niet meer verkocht – worden het minst beboet. Auto’s van dit type worden dikwijls gereden door particulieren met een wat hogere leeftijd; precies de categorie die zich beter aan de limiet houdt. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.