Havenkade staat vol Chinese elektrische auto’s, maar de hype rond elektrisch rijden is over. Wat nu?

Opinie
Als overheden willen dat binnen tien jaar alle nieuwe auto’s elektrisch zijn, valt aan een wettelijke verplichting niet te ontkomen.
Peter de Waard • journalist en columnist van de Volkskrant, gespecialiseerd in financieel-economische onderwerpen
zaterdag 20 april 2024 om 17:52
In China, de grootste markt voor elektrische auto’s, is het crisis. BYD, dat met Tesla strijdt om de titel van grootste EV-fabrikant ter wereld, zag de verkoop in het eerste kwartaal met 42 procent dalen tot net boven de 300.000 stuks.
In China, de grootste markt voor elektrische auto’s, is het crisis. BYD, dat met Tesla strijdt om de titel van grootste EV-fabrikant ter wereld, zag de verkoop in het eerste kwartaal met 42 procent dalen tot net boven de 300.000 stuks. beeld anp

Wie grappen maakt over elektrische auto’s (EV’s), wordt al gauw een milieubarbaar genoemd. Jeremy Clarkson, de Johan Derksen van de Britse televisie, zei er ‘nooit een te zullen rijden’. ‘Noem mij een dinosaurus. Maar ik heb liever een Ford Mustang dan een Tesla.’ Een auto moet bij hem herrie maken, liefst brullen, anders is er geen klap aan om auto te rijden.

Voor het milieu is de transitie naar elektrisch rijden een enorme stap vooruit, hoewel ook EV’s ergens hun energie vandaan moeten halen. Die transitie gaat over een veel hobbeliger pad dan ruim twee jaar geleden nog werd gedacht. Wie als pensioenfonds eind 2021 al zijn geld in elektrische autoproducenten had gestoken, zou de pensioenen nu moeten decimeren.

heuse crisisEr is een heuse cr..

Dit is een opiniebijdrage. De mening van de auteur is niet per se het standpunt van de redactie. Wilt u reageren? Stuur dan een brief (maximaal 200 woorden) naar opinie@nd.nl
Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
De 5 euro voor het entreekaartje voor Venetië is voor de bovenmodaal verdienende toerist een lachertje - een kopje cappuccino op Piazza San Marco is al gauw twee keer zo duur

Er is wat voor te zeggen om bij Roermond op de A2 slagbomen te installeren met een betaalhokje

Toeristen die de Italiaanse stad Venetië bezoeken moeten entreegeld betalen. Zo’n maatregel zou volgens Peter de Waard ook in Nederland passen. Net zoals er betaalhokjes staan op Franse snelwegen.

Het zou politiek filosoof Govert Buijs niet verbazen als de speech van Eva Vlaardingerbroek de geschiedenis in gaat als een soort tegenhanger van de I have a Dream-speech van Martin Luther King.

Eva Vlaardingerbroek is wellicht de meest invloedrijke Nederlandse op dit moment

Vijftig miljoen keer bekeken op Twitter/X binnen één week! Politiek filosoof en hoogleraar Govert Buijs noemt de speech van Eva Vlaardingerbroek vorige week in Hongarije, een doorbraakmoment van nieuw-rechts.

René de Reuver: 'Denk bij het uitbrengen van je stem niet alleen aan wat jou het meeste oplevert, maar evenzeer aan waar die ander mee gediend is.'

René de Reuver: 'Het gaat bij deze verkiezingen om Europa onder God of Europa zonder God.'

Christelijke waarden staan in Europa onder druk, merkt PKN-scriba scriba René de Reuver. Het is daarom van cruciaal belang dat christenen hun stem uitbrengen.

Het Chinese automerk BYD gaat in Europa auto's bouwen. Daarmee groeit in zekere zin de Chinese invloed in de Europese Unie. Maar dat geldt natuurlijk net zo goed andersom.

Het wordt alleen maar eerlijker als Chinese fabrikanten zich in Nederland gaan vestigen

Nederland moet Chinese bedrijven verwelkomen. Dan voldoen ze volgens Fred Sengers meteen aan Europese regels op het gebied van bijvoorbeeld arbeidsomstandigheden. Hoe eerlijk wil je het hebben?

Afbeelding

Turkije trekt de NAVO in de spanningen van het Midden-Oosten en dat vraagt om een nieuwe visie

Wat verwacht de Turkse president Erdogan van de NAVO en kan Mark Rutte dat, als hij secretaris-generaal wordt, waarmaken? Gerrit Steunenbrik, kenner van de verhouding tussen Turkije en Europa, legt het uit.

In andere westerse landen is een vorm van structurele steun voor de journalistiek normaal of men overweegt het. Dit in het besef van het belang van een gezonde, vrije pers.

Overheid, er zijn dringende redenen om de kwaliteitsjournalistiek te gaan ondersteunen

Een goed geïnformeerde burger is een versterking van de democratie. Er is daarom steun nodig voor kwaliteitsmedia, betoogt Rinder Sekeris en hij wil met de politiek in gesprek.