12 december 2017 om 03:00
Luister naar

Als de paus uit het raam naar zijn tulpen kijkt, weet hij zich gesterkt in zijn strijd tegen de hebzucht

Als er op de financiële markten een crisis, zeepbel of manie ontstaat, is er altijd wel een deskundige die verwijst naar een zeer merkwaardige periode in de geschiedenis van de Nederlandse economie: die van de tulpenmanie, tulpenwoede of bollengekte.

Tijdens zijn verblijf aan het Ottomaanse hof, was de Vlaamse humanist en gezant van keizer Ferdinand van Oostenrijk, Ogier Ghislain van Busbeeke, zeer onder de indruk geraakt van de pracht van de in Centraal-Azië groeiende tulp. De sultans waren dat al. Daarom droegen zij de tulp als symbool op hun tulband; de bloem ontleende hier zelfs haar naam aan. Een belangrijk Nederlands exportproduct is dus aan Turkije te danken. Gezant Van Busbeeke stuurde in 1562 een lading tulpenbollen naar de Antwerpse haven. Niet lang daarna werd vooral in de Republiek der Verenigde Nederlanden – de belangrijkste handelsnatie in die tijd – de vraag naar de bloem gigantisch.

gestreept en gevlamd

Door de toename van deposito’s bij de Bank van Amsterdam groeide de hoeveelheid geld in de Republiek aan het begin van de zeventiende eeuw enorm. Dit maakte dat de vraag naar vooral de gestreepte en gevlamde tulp ongekend werd en tot hysterisch aankoopgedrag leidde. In 1635 werden veertig tulpenbollen voor 100.000 gulden verkocht: de prijs die men in die tijd voor zestien (!) grachtenpanden betaalde. Op 3 februari 1637 kwam er aan de ‘windhandel’ in tulpen acuut een einde, toen een verkoper zijn partij bollen niet kwijtraakte. De tulpenmarkt was de eerste markt in de geschiedenis die als een zeepbel uiteenspatte.

Nu stelde Charles Mackay in zijn boek Extraordinary Popular Delusions and the Madness of Crowds (1841) dat deze uiteenspatting funeste gevolgen had voor de hele Nederlandse economie. Mackay baseerde zijn conclusies vooral op pamfletten uit de tulpenmanietijd waarin de economische schade herleid werd tot de collectieve en haast als psychotisch omschreven hebzucht. Nederland was hierdoor, aldus de pamfletschrijvers, van God losgeraakt en zelfs de pest, die in deze tijd rondwaarde, werd als straf hiervoor opgevoerd. Dat de ‘moralisten’ zwaar overdreven en Mackay zich daarom enigszins had laten misleiden, bleek uit het archiefonderzoek van Anne Goldgar, verslaggelegd in Tulipmania (2007). Dit wees uit dat de economische gevolgen van deze uiteenspatting beperkter waren dan op grond van de pamfletten was aangenomen. Uit de concrete archiefstukken bleek namelijk dat de tulpenhandel uitsluitend door vakkundige kooplieden plaatsvond, geen brede impact had, en dat slechts enkele kooplieden ten onder gingen. Overdreven de moralisten? Zeker. Maar toch.

Feit is dat er sprake was van een zeepbel door de enorme afwijking van de prijs en de werkelijke waarde van een tulpenbol. Het is dus niet verwonderlijk dat tijdens de internethype en de dotcom-zeepbel in de negentiger jaren en de kredietcrisis van 2008-2009 werd verwezen naar de tulpenbolzeepbel. En ook onlangs nog, in een discussie over de bitcoin. Een profetische wake-upcallkan nooit kwaad.

achtduizend tulpen

Nu is het natuurlijk de vraag wat de huidige Nederlandse ambassadeur bij de Heilige Stoel, Jaime de Bourbon de Parme, precies dacht toen hij op 14 november in de Vaticaanse Tuinen de eerste van de achtduizend Hollandse tulpenbollen plantte. Het was een cadeau van koning Willem-Alexander tijdens het staatsbezoek op 22 juni aan de paus. Het persbericht van de ambassade vermeldde dat de tulpen moesten worden opgevat als een positieve waardering van de Nederlands-Vaticaanse samenwerking. Maar het is een publiek geheim dat de ambassadeur een derde, belangrijk werk over de tulpengekte heeft gelezen: Mike Dash’ Tulipomania: The Story of the World’s Most Coveted Flower & the Extraordinary ­Passions It Aroused (2000).

Ik acht het niet uitgesloten dat de paus inmiddels het verhaal van de tulpenmanie kent en zich, iedere keer als hij uit zijn raam naar de tulpen kijkt, gesterkt weet in zijn strijd tegen de uitwassen van excessieve hebzucht.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen heb zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Geef autonomen aandacht, erkenning en een goed gesprek. Confrontatie werkt niet

Mensen die zich ‘als staatsburger uitschrijven’ moet je niet hard aanpakken. Dat bevestigt hen alleen maar in hun gelijk dat de overheid omvergeworpen moet worden, zegt Bart Jan Spruyt.

Jan-Willem Wits

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De weerzin van iemand als Geert Wilders tegen de islam is niet nieuw, maar sluit aan bij een lange traditie van het (weg)pesten van andersdenkenden, schrijft Jan-Willem Wits.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.

Nienke Hofsink

De Bijbel leert dat slaven geen slaven blijven. Wat kunnen wij daarmee?

Je bent dus zondig? Gebruik dat niet als excuus om niet te veranderen, schrijft Nienke Hofsink. 'Er is een ander leven mogelijk, van gerechtigheid, vrede en vreugde.'