Luister naar

Felle storm en toch complimenten voor NS ... ... maar lang niet alles ging goed

Nieuws
Het kan dus toch: een storm die het land ontregelt én voorzichtige complimenten voor het spoorvervoer. NS en Prorail kijken tevreden terug.
Mark Misérus Maaike Vos redactie vk
zaterdag 20 januari 2018 om 03:00

Als zelfs de doorgaans zo kritische reizigersvereniging de loftrompet laat schetteren, wat zegt dat dan over de manier waarop de NS en Prorail zijn omgesprongen met de storm van donderdag? ‘Dat ze hun werk gewoon goed hebben gedaan’, concludeert de woordvoerder van Rover.

Veel betrokkenen zijn voorzichtig optimistisch over de prestaties van de NS, Prorail en Rijkswaterstaat. Treinreizigers klaagden wel, maar waren inventief genoeg om een ­manier te vinden om thuis te komen: bijvoorbeeld via de hashtag #stormpoolen. Toch bleef de felste kritiek uit. De NS en Prorail kijken in grote lijnen tevreden terug op de manier waarop ze de stormperikelen hebben

afgehandeld.

Door zo vlot en resoluut in te grijpen, konden ze voorkomen dat treinreizigers nog dagenlang de naweeën van de storm zouden voelen. En was er genoeg tijd om per dieseltrein te ­inventariseren waar het spoor on­begaanbaar was geworden en plastic zakken in de bovenleiding vast­klitten. Tot diep in de nacht werd er volgens Prorail gewerkt om de 344 incidenten te verhelpen – 97 bomen werden van het spoor verwijderd, op 34 plekken moest de bovenleiding worden gerepareerd.

Het heeft gewerkt, constateerde ook Rover een dag later: ‘Er waren maar op drie trajecten problemen.’ Vrijdagmiddag om half één reed 93 procent van de treinen op tijd, meldde een woordvoerder van Prorail. ‘Dat zijn gewoon heel goede cijfers.’

eerlijk advies

Bij de NS vinden ze niet dat ze door de storm zijn overvallen. ‘We hadden al de nodige voorzorgsmaatregelen genomen, zoals een aangepaste dienstregeling. Maar de intensiteit van de storm liet zich niet voorspellen. Het KNMI schaalde zelf ook op naar code rood. Wat de weerbureaus niet kunnen, kunnen wij ook niet.’

Populaire opties die de reiziger konden ontzien, waren er niet, benadrukken ze bij zowel de NS als Prorail. De NS-woordvoerder: ‘Het was onverantwoord door te blijven rijden. De ene na de andere storing kwam bij ons binnen, de bovenleiding schudde, er vielen bomen op het spoor. Je moet kunnen instaan voor de veiligheid van reizigers en collega’s, dat is het allerbelangrijkste.’

De veiligheid op het spoor weegt nu eenmaal zwaarder dan koste wat kost alle reizigers thuis te willen brengen. Al willen ze bij de NS en Prorail pertinent niet van overmacht spreken. ‘We voelen ons verantwoordelijk, zeker ook voor de mensen die niet thuis konden komen’, zegt de NS-woordvoerder.

Dat mensen wel hun eigen bed wisten te bereiken, was vooral aan de zelfredzaamheid van de reizigers te danken. De NS had aangeraden alternatieve manieren van vervoer te zoeken, pas laat op de avond werd besloten bussen in te zetten. ‘Nee, dat is niet fraai om zoiets te moeten zeggen. Maar het is wel het eerlijkste ­advies dat je kunt geven.’

Was het geen optie om alle reizigers per bus te vervoeren? Onmogelijk, zegt de woordvoerder. Volgens hem staat een volle intercity gelijk aan ongeveer twintig touringcars. ‘Vanaf Utrecht Centraal vertrekken zo’n ­vijftig tot zestig intercity’s per uur. Dat kun je onmogelijk met bussen opvangen.’

Naast alle complimenten vielen er ook wanklanken. Die betroffen vooral de informatievoorziening: ook de NS erkennen dat dit beter moet. Websites gaven doodleuk aan dat de trein wel reed, medewerkers op stations wisten soms van niets. Daar zit ‘ruimte voor verbetering’, erkent een woordvoerder. ‘Treinen die niet rijden, dat wil je niet horen als reiziger.’

Ook op de weg kan het beter. Zo bereikten code rood en de waarschuwingen lang niet alle buitenlandse vrachtwagenchauffeurs, die hun lading met alle gevaar van dien over de weg bleven sturen.

Transportverzekeraar TVM oppert daarom, de waarschuwingen op de matrixborden voortaan in het Engels te vertonen. Stormpictogrammen aan de grensovergang zouden volgens de ANWB ook een optie kunnen zijn.

Elf jaar geleden, nadat de storm ­Kyrill vijftig vrachtwagens had omvergeblazen, pleitte de ANWB er ook al voor: zeker de lege vrachtwagens zouden de weg niet op mogen bij code rood. Ook vakbond CNV Vakmensen pleit voor zo’n rijverbod.

De overheid deed nooit iets met die oproep, constateert manager verkeersinformatie Arnoud Broekhuis van de ANWB. ‘Natuurlijk, het is makkelijk gezegd.

Maar de minister heeft inmiddels laten weten in gesprek te willen over de gebeurtenissen van donderdag. En laten we wel zijn, code rood geef je niet voor niets af.’ <

schade 90 miljoen

De zeer zware storm van donderdag heeft volgens een eerste raming van het Verbond van Verzekeraars voor circa 90 miljoen euro schade aangericht. Het gaat daarbij alleen nog maar om de schade aan woonhuizen en auto’s, aldus de brancheorganisatie. Het ligt voor de hand dat het schadebedrag verder oploopt, omdat schade aan bijvoorbeeld overheidseigendommen en bedrijven daarin nog niet is meegenomen.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.