Chauffeurs moesten in storm rijden

Nieuws
Veel vrachtwagenchauffeurs die donderdag tijdens de zware storm op pad gingen, moesten dat van hun werkgevers. Dat zegt bestuurder Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen.
anp
maandag 22 januari 2018 om 03:00

Utrecht

Na de storm waarbij het KNMI waarschuwingscode rood had afgegeven, hield CNV Vakmensen een enquête onder de chauffeurs. ‘Veel chauffeurs kregen van hun werkgever te horen “je gaat gewoon de weg op”. Dat ze gedwongen werden om te rijden, daar ben ik wel heel chagrijnig over. Code rood wordt niet voor niets afgegeven’, aldus Van Rijssel.

Uit de enquête blijkt dat veel werknemers geen enkele instructie hebben gekregen wat ze moeten doen bij code rood. Sommigen kregen volgens Van Rijssel te horen: ‘Kijk zelf maar hoe het gaat. Als het te erg wordt, zet je de auto aan de kant. Maak zelf je keuze.’ Nadat code rood was afgegeven, nam 70 procent van de werkgevers geen contact op met de chauffeurs.

Tijdens de storm waren er veel ongelukken met vrachtwagens. Veel vrachtwagens die omver waren gewaaid, kwamen uit het buitenland. Volgens Van Rijssel spreken de buitenlandse chauffeurs geen Nederlands of Engels en volgen ze het nieuws niet. Hij pleit daarom bij extreme weersomstandigheden voor verbodsborden boven de rijbaan waarop een vrachtauto afgebeeld staat.

De transportsector liet vorige week weten in overleg te gaan met Rijkswaterstaat over te nemen maatregelen bij extreem weer. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Huiseigenaren kunnen een een verduurzamingslening afsluiten voor bijvoorbeeld het plaatsen van isolatieglas.

Nieuw huis gekocht? Dan moet je die straks verplicht energiezuinig maken, vindt DNB

Huizenkopers moeten worden verplicht tot verduurzaming van hun woning. Dat bepleit toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB). De verduurzamingsplicht zou moeten worden ingevoerd als de vergroening van Nederlandse huizen niet snel genoeg gaat.

Bob Goudzwaard.  ‘Er zitten blijkbaar krachten van heling en genezing in de schepping die we mogelijk niet eens hebben aangeboord.'

Christelijke econoom Bob Goudzwaard (1934-2024) was een profeet van een economie van het genoeg

We moeten met minder genoegen nemen. Vandaag is dat geen vreemd geluid meer, maar in zijn tijd was de zaterdag overleden christelijke econoom Bob Goudzwaard een eenling. 'Als minister zou ik niet goed zijn geweest.'

Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.