Luister naar

Klimaatdoel Urgenda raakt ver uit beeld

Nieuws
Het kabinet haalt de voor 2020 gestelde klimaatdoelen niet. De uitstoot van broeikasgassen is te weinig gedaald om te voldoen aan het Urgenda-vonnis. Ook de behaalde energiebesparing blijft achter bij de doelstelling, zo bevestigen diverse betrokkenen. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) publiceert vrijdag een voortgangsrapportage met actuele cijfers over de Nederlandse milieuprestaties.
Yvonne Hofs redactie vk
woensdag 23 januari 2019 om 03:00
De kolengestookte Amercentrale in Geertruidenberg kan niet voor 2020 op non-actief worden gezet, omdat dan 40.000 huishoudens en 550 bedrijven in de kou komen te zitten.
De kolengestookte Amercentrale in Geertruidenberg kan niet voor 2020 op non-actief worden gezet, omdat dan 40.000 huishoudens en 550 bedrijven in de kou komen te zitten. anp / Nils van Houts

Den Haag

Vooral het falen op de zogenoemde ‘Urgenda-toets’ stelt de coalitie voor problemen. Nederlandse rechters hebben het kabinet tot twee keer toe bevolen de Nederlandse broeikasgasemissies in 2020 met minstens 25 procent te reduceren ten opzichte van het ijkjaar 1990. Het PBL zal ­vrijdag waarschijnlijk bekendmaken dat het kabinet met het staande beleid niet verder komt dan 20 à 21 procent.

Dat is een flinke tegenvaller, want in 2017 voorzag het PBL nog dat de CO2-reductie in 2020 zou uitkomen op 23 procent. Op basis van die raming heeft het kabinet steeds volgehouden dat het doel van 25 procent binnen bereik was. Tussen 2017 en 2020 zou er immers een groot aantal wind- en zonneparken bij komen.

Het economisch hoogtij gooit roet in het eten: de groeiende uitstoot door het wegverkeer en de industrie heeft in de laatste jaren alle elders geboekte milieuwinst teniet gedaan.

dwangsom

Als de overheid het vonnis van het gerechtshof niet naleeft, kan Urgenda de rechter vragen de staat vanaf 2021 een dwangsom van ongeveer een half miljard euro per jaar op te leggen wegens klimaatverzuim. Urgenda-directeur Marjan Minnesma heeft al gezegd dat zij niet zal schromen die stap te zetten.

Het vervelende is dat het kabinet het Urgenda-doel niet meer kán halen, ook al trekt de coalitie vanaf nu alles uit de kast. De achterstand op het eerder geplande reductieschema is simpelweg te ver opgelopen. Om in 2020 op 25 procent CO2-reductie uit te komen, moet het kabinet binnen één jaar 9 tot 11 megaton broeikasgas elimineren. Dat komt neer op 5 à 6 procent van de totale Nederlandse broeikasgasuitstoot.

Alleen het subiet sluiten van verscheidene Nederlandse kolencentrales (gezamenlijke jaarlijkse uitstoot circa 25 megaton) zet voldoende zoden aan de dijk om het doel te halen, maar dat kost miljarden. De eigenaren van deze vijf energiecentrales, waarvan er drie pas kort in bedrijf zijn, zullen een hoge compensatie eisen in ruil voor vervroegde sluiting. Voor het kabinet is het erg onaantrekkelijk zoveel geld te spenderen aan het overhaast sluiten van kolencentrales die per 2030 toch al dicht zouden gaan.

De Amercentrale in Geertruidenberg kan sowieso niet voor 2020 op non-actief, omdat dan 40.000 huishoudens en 550 bedrijven in de kou komen te zitten. Het warmtenet van grote delen van Tilburg en Breda draait op de restwarmte van deze kolencentrale. De Hemwegcentrale van Nuon in Amsterdam is de enige die én snel én tegen vrij lage kosten (enkele tientallen miljoenen euro’s) dicht kan. Dat is echter de kleinste van de vijf: sluiting scheelt slechts zo’n 1,7 megaton CO2 op jaarbasis.

maximumsnelheid

Het verlagen van de maximumsnelheid op snelwegen van 130 naar 100 kilometer per uur zou circa 0,8 megaton CO2-uitstoot schelen. Het verduurzamen van circa 100.000 woningen (het maximaal haalbare aantal voor eind 2020) zou ongeveer 0,4 megaton opleveren. Al met al heeft het kabinet bij lange na niet genoeg opties. Het is allemaal ‘too little too late’.

Ook twee andere milieudoelen worden niet gehaald. Het aandeel groene energie in het totale Nederlandse energieverbruik zou in 2020 volgens een Europese richtlijn 14 procent moeten zijn, maar dit blijft waarschijnlijk steken op 13 procent. In het Energieakkoord uit 2013 is bovendien een extra energiebesparing van 100 petajoule afgesproken. Het PBL denkt dat Nederland volgend jaar niet verder komt dan 80 à 90 petajoule. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.