Luister naar

Het onbehagen van veel tijdgenoten komt óók door het wegvallen van een gelovig houvast

Nieuws
Gerard de Korte
dinsdag 12 december 2017 om 03:00
De Sint-Jan in Den Bosch.
De Sint-Jan in Den Bosch. anp / Lex van Lieshout

Het afgelopen jaar is er veel aandacht geweest voor de betekenis van de Reformatie. Ook katholieken zijn blij om Luthers herontdekking, dat God is als de vader uit de parabel van de verloren zoon.

Wij kunnen ontzettend ver van God weglopen. Maar wij kunnen altijd weer terugkeren. God wacht op ons en sluit ons onvoorwaardelijk in zijn armen. Wij leven vanuit deze goddelijke goedheid en gulheid. In Christus toont God dat Hij zonder condities van ons houdt en ons heeft aanvaard, niet om onze goede werken, maar omdat Hij pure liefde is.

Luther geldt als ‘uitvinder’ van de individuele vrijheid. Hij stelt de mens persoonlijk tegenover God. Voor Luther mag ieder mens zijn eigen geweten volgen. Het geweten is immers de stem van God.

Maar vrijheid is bij hem niet grenzeloos. Vrijheid vraagt juist om begrenzing. Mijn vrijheid wordt niet alleen begrensd door het gegeven dat een ander geen schade mag ­lijden. Dit belangrijke principe in de huidige seculiere ethiek zal een christen zeker onderschrijven, maar het klinkt hem ook wat minimalistisch in de oren.

Christelijke vrijheid heeft alles te maken met verbondenheid, met dienstbaarheid en het nemen van verantwoordelijkheid. Dat heeft weer te maken met de overtuiging dat de bron van de christelijke vrijheid Christus zelf is.

revolte

2018 wordt het jaar van de herdenking van het symbooljaar 1968.

In mei 1968 gingen in Parijs en in heel Europa studenten massaal de straat op om veranderingen te eisen. Politiek, economie en ook het kerkelijk leven moesten radicaal anders.

Luther relativeerde de kerk als instantie die heil bemiddelt. 1968 betekende een relativering van de kerk in het algemeen en plaatste grote vragen bij het bestaan van God. Zo is 1968 het symbool geworden van een versnelling van de ontkerkelijking en ontkerstening van onze cultuur.

Een en ander impliceerde een grote religieuze onzekerheid, zowel buiten als binnen de kerken. Door de revolte van 1968 viel voor velen in korte tijd veel weg wat voorheen mensen een kompas had geboden: de kerk, traditie, vaak ook gezin en familie.

De breuk met het verleden is zo radicaal dat niet weinigen aan cultureel geheugenverlies zijn gaan lijden. In snel tempo is veel stabiliteit uit de samenleving verdwenen.

Als God de wacht wordt aangezegd, impliceert dat in brede lagen van de bevolking een existentiële en culturele leegte. Recent nog sprak Geert Mak in een op een emotionele wijze over zijn verlangen, zijn heimwee naar het godsvertrouwen van zijn jeugd.

onbehagen

Het onbehagen en de angst van veel tijdgenoten hebben niet alleen met globalisering, angst voor de islam of klimaatzorgen te maken, maar zeker ook met het verlies van een gelovig fundament.

De generatie van 1968 accepteerde niet meer de bevoogding door allerlei instanties, niet in de laatste plaats de kerk. De ideale mens werd het autonome individu, levend vanuit vrijheid en zelfbeschikking.

Het is nog te vroeg om de oogst van 1968 volledig te overzien. Bijna niemand verlangt terug naar vóór die tijd. Vooral voor vrouwen en homoseksuelen kwam er een bevrijding uit situaties die als knellend werden ervaren.

Maar vanuit christelijk perspectief kunnen ook serieuze vragen worden gesteld bij de invulling van mondigheid en autonomie. Een individualistische invulling van autonomie doet geen recht aan het concrete leven. Mensen zijn altijd verbonden met elkaar om te kunnen leven en overleven. Dat toont iedere baby, maar ook iedere volwassen mens.

Vaak dragen wij het masker van onaantastbaarheid. Maar zonder masker zijn wij allen kwetsbare en broze mensen. Niemand van ons is een baron van Münchhausen, die zich aan zijn eigen haren uit het moeras omhoog trekt.

Misschien is vijftig jaar na 1968 de tijd rijp om de mens opnieuw te zien als een relationeel wezen. Wij hebben de regie over ons bestaan minder in handen dan het individualistische denken lijkt te suggereren. Een mens komt alleen in de omgang met anderen – en, zal een christen zeggen, in de omgang met God – tot ware ontplooiing.

verbonden

Nederland is geen land van zeventien miljoen autonome mensen. Nederland is een samenleving, waar mensen alleen geluk ontvangen als ze in verbondenheid met elkaar willen leven.

Het katholieke denken is principieel een denken in termen van communio, gemeenschap. Ik ben katholiek met andere katholieken. Ik ben mens met andere mensen. Mijn vrijheid realiseert zich in verbondenheid met anderen. En ik ben schepsel in verbondenheid met de Schepper.

Met het komende kerstfeest ga ik vieren dat God ons heeft opgezocht in Jezus Christus. Hij heet Emmanuel: God met ons.

Gelukkig de mens die zich aan Hem durft toevertrouwen.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Omdat Iran nog altijd een handelspartner is van de EU, bestaat de indruk dat dat een rol speelt om de Iraanse Revolutionaire Garde niet op de Europese terreurlijst te zetten.

Gênante en bureaucratische vertoning bij Europese aanpak van Iraanse Revolutionaire Garde

In de Europese discussie over het aanpakken van de Iraanse Revolutionaire Garde voert volgens Freek Vergeer de koopmansgeest de boventoon. Met Iran valt geld te verdienen.

Het bezit van de auto zorgt in mijn geval voor een mildere houding: je kunt niet alle wereldproblemen in je eentje oplossen.

Van treinreiziger naar filerijder. Wat het bezit van een Volkswagen Up met mijn wereldbeeld doet

Lange tijd zei Carin Slotboom tegen autorijders: ‘wat geeft jou het recht om auto te rijden, terwijl je weet dat de invloed op de omgeving slecht is?’ Ze heeft nu ruim een half jaar zelf een auto en maakt de balans op.

Nederland neemt met zo'n 5000 militairen deel aan de NAVO-oefening Steadfast, waar in totaal 90.000 militairen uit 32 landen aan meedoen. Hier vindt een oversteek van de IJssel plaats.

Dienstplicht alleen voor jongeren? Stel de héle maatschappij in dienst van Defensie

Een oorlogseconomie klinkt eng, maar het gebrek aan zo’n economie is veel zorgelijker, betoogt militair Herwin Meerveld. Hij vindt dat je de dienstplicht veel breder moet zien.

NSC wil dat de overheid regelt dat werkgevers medewerkers aanspreken op welke dag ze naar kantoor komen, om zo de verkeersdrukte te spreiden.

Voorschriften, regels en wetten maken mensen en ondernemingen kapot, zegt Frank van den heuvel

Wanneer stopt de drang bij de overheid naar registratie, regels en controle? Ondernemers zijn volgens Frank van den Heuvel woest en wanhopig. Dit is de reden dat mensen klaar zijn met ‘Den Haag’.

We maken de mooie hoofdstukken van het leven tot kostbare herinneringen.

Liefdevol ontvlechten bij een echtscheiding is mogelijk: erken elkaars menselijkheid

Midden in de storm van een echtscheiding is het mogelijk samen te kiezen voor een proces van liefdevol ontvlechten, stelt voorganger en therapeut Martin de Jong.

Theo Basoski: 'In de beleving van veel jongeren ligt er een heel groot accent op het ene moment van openbare geloofsbelijdenis. Dat werkt onnodig drempelverhogend.'

Het kerkelijke gebruik van de openbare geloofsbelijdenis heeft in deze tijd ook keerzijde

Mooi dat jonge mensen belijdenis van hun geloof afleggen. Maar het gebruik van openbare geloofsbelijdenis, zoals die in veel protestantse kerken bekend is, heeft ook nadelen, stelt studentenpastor Theo Basoski.