12 december 2017 om 03:00
Luister naar

Als de paus uit het raam naar zijn tulpen kijkt, weet hij zich gesterkt in zijn strijd tegen de hebzucht

Als er op de financiële markten een crisis, zeepbel of manie ontstaat, is er altijd wel een deskundige die verwijst naar een zeer merkwaardige periode in de geschiedenis van de Nederlandse economie: die van de tulpenmanie, tulpenwoede of bollengekte.

Tijdens zijn verblijf aan het Ottomaanse hof, was de Vlaamse humanist en gezant van keizer Ferdinand van Oostenrijk, Ogier Ghislain van Busbeeke, zeer onder de indruk geraakt van de pracht van de in Centraal-Azië groeiende tulp. De sultans waren dat al. Daarom droegen zij de tulp als symbool op hun tulband; de bloem ontleende hier zelfs haar naam aan. Een belangrijk Nederlands exportproduct is dus aan Turkije te danken. Gezant Van Busbeeke stuurde in 1562 een lading tulpenbollen naar de Antwerpse haven. Niet lang daarna werd vooral in de Republiek der Verenigde Nederlanden – de belangrijkste handelsnatie in die tijd – de vraag naar de bloem gigantisch.

gestreept en gevlamd

Door de toename van deposito’s bij de Bank van Amsterdam groeide de hoeveelheid geld in de Republiek aan het begin van de zeventiende eeuw enorm. Dit maakte dat de vraag naar vooral de gestreepte en gevlamde tulp ongekend werd en tot hysterisch aankoopgedrag leidde. In 1635 werden veertig tulpenbollen voor 100.000 gulden verkocht: de prijs die men in die tijd voor zestien (!) grachtenpanden betaalde. Op 3 februari 1637 kwam er aan de ‘windhandel’ in tulpen acuut een einde, toen een verkoper zijn partij bollen niet kwijtraakte. De tulpenmarkt was de eerste markt in de geschiedenis die als een zeepbel uiteenspatte.

Nu stelde Charles Mackay in zijn boek Extraordinary Popular Delusions and the Madness of Crowds (1841) dat deze uiteenspatting funeste gevolgen had voor de hele Nederlandse economie. Mackay baseerde zijn conclusies vooral op pamfletten uit de tulpenmanietijd waarin de economische schade herleid werd tot de collectieve en haast als psychotisch omschreven hebzucht. Nederland was hierdoor, aldus de pamfletschrijvers, van God losgeraakt en zelfs de pest, die in deze tijd rondwaarde, werd als straf hiervoor opgevoerd. Dat de ‘moralisten’ zwaar overdreven en Mackay zich daarom enigszins had laten misleiden, bleek uit het archiefonderzoek van Anne Goldgar, verslaggelegd in Tulipmania (2007). Dit wees uit dat de economische gevolgen van deze uiteenspatting beperkter waren dan op grond van de pamfletten was aangenomen. Uit de concrete archiefstukken bleek namelijk dat de tulpenhandel uitsluitend door vakkundige kooplieden plaatsvond, geen brede impact had, en dat slechts enkele kooplieden ten onder gingen. Overdreven de moralisten? Zeker. Maar toch.

Feit is dat er sprake was van een zeepbel door de enorme afwijking van de prijs en de werkelijke waarde van een tulpenbol. Het is dus niet verwonderlijk dat tijdens de internethype en de dotcom-zeepbel in de negentiger jaren en de kredietcrisis van 2008-2009 werd verwezen naar de tulpenbolzeepbel. En ook onlangs nog, in een discussie over de bitcoin. Een profetische wake-upcallkan nooit kwaad.

achtduizend tulpen

Nu is het natuurlijk de vraag wat de huidige Nederlandse ambassadeur bij de Heilige Stoel, Jaime de Bourbon de Parme, precies dacht toen hij op 14 november in de Vaticaanse Tuinen de eerste van de achtduizend Hollandse tulpenbollen plantte. Het was een cadeau van koning Willem-Alexander tijdens het staatsbezoek op 22 juni aan de paus. Het persbericht van de ambassade vermeldde dat de tulpen moesten worden opgevat als een positieve waardering van de Nederlands-Vaticaanse samenwerking. Maar het is een publiek geheim dat de ambassadeur een derde, belangrijk werk over de tulpengekte heeft gelezen: Mike Dash’ Tulipomania: The Story of the World’s Most Coveted Flower & the Extraordinary ­Passions It Aroused (2000).

Ik acht het niet uitgesloten dat de paus inmiddels het verhaal van de tulpenmanie kent en zich, iedere keer als hij uit zijn raam naar de tulpen kijkt, gesterkt weet in zijn strijd tegen de uitwassen van excessieve hebzucht.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
nd

Ineens ruikt Amsterdam CS naar kolendamp! De schitterende Oriënt-Express uit 1920 trekt volop bekijks

Op Amsterdam CS rijdt langzaam de mooiste trein van Europa binnen: de Oriënt-Express, uit 1920, een rijdend stuk spoorhistorie. Nog steeds kun je tegen royale betaling mee, van Londen naar Parijs, Venetië of Istanbul.

Cocky Drost

Is het egoïstisch als ik zeg dat ik geen zin heb in seks? Een vrouw hoeft niet altijd zin te maken

‘Soms moet je je man z’n gang maar even laten gaan, want als je getrouwd bent is jouw lichaam van hem.’ Misschien - hopelijk - voel jij acute verontwaardiging als je dit leest.

Zeg het gewoon: een christen zou niet met een vliegtuig op vakantie moeten gaan

In enkele decennia is het idee ontstaan dat iedereen ‘recht’ heeft op jaarlijkse vliegvakanties. En nog steeds groeit het aantal vluchten. Tijd voor concrete leefregels wat dit betreft, beargumenteert Mark de Jager.

Afbeelding

De oorzaak van veel ellende is dat brute macht over gerechtigheid heerst en velen daarover zwijgen

'In 1964 werd ik met een spandoek voor Paleis Soestdijk gearresteerd', schrijft Aad Kamsteeg. Zestig jaar later vraagt hij opnieuw aandacht voor de Molukkers.

Let goed op als er een beroep wordt gedaan op wetenschappelijk onderzoek

Het pleit voor minister Piet Adema dat hij het stempel 'veilig' op glyfosaat wantrouwde. Een beroep op wetenschappelijk onderzoek zegt helaas lang niet alles, stelt Reina Wiskerke.

Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Refomeisjes zijn niet per se bang omdat ze weten van de 'schrik des Heeren'

Ik groeide op 'wetende de schrik des Heeren', maar was banger voor een krokodil onder mijn bed dan voor de hel, schrijft Annemarie van Heijningen over haar jeugd in de gereformeerde gemeente.

Corjan Matsinger is jongerenwerker en religieus trendwatcher.

Een bezoek aan Taizé laat zien dat geloof lang niet altijd hoeft aan te sluiten bij je belevingswereld

Je hoeft je echt niet in duizend bochten te wringen zodat geloof altijd aansluit op de belevingswereld van jongeren. Vaak is het juist goed dat het in eerste instantie even vreemd is, merkte Corjan Matsinger in Taizé.

Hans Werkman

Hans Werkman googelde: 'verhuizen poëzie', want tijd om te schrijven had hij niet

‘Hoeken met huisgeheimen komen bloot’, schreef Gerrit Achterberg in zijn verhuisgedicht ‘Beumer & Co.’ Columnist Hans Werkman ervaart het momenteel tijdens zijn verhuizing aan zijn lijf en ziel.

Afbeelding

Kiezen kinderen hun eigen ouders? Waarom deze opvoedgedachte me rust en vertrouwen gaf

Het is maar goed dat de opvoeding niet eenrichtingsverkeer is, bedenkt columnist Gerard ter Horst zich. Zoals ouders energie in hun kinderen steken, zo is het ook andersom. Dat biedt hoop voor een duurzame relatie.