Navraag naar falende tolkastjes in België

Nieuws
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft bij de Belgische tegenhanger nagevraagd wat er misgaat met de tolheffing op vrachtwagens.
anp
woensdag 23 augustus 2017 om 03:00
Per 1 april 2016 geldt er tolheffing in België voor vrachtverkeer.
Per 1 april 2016 geldt er tolheffing in België voor vrachtverkeer. ap / Horst Galuschka

Den Haag – Zoetermeer

Het departement kwam in actie na een klacht van branchevereniging TLN, die zegt dat de registratiekastjes in trucks regelmatig haperen. Chauffeurs dragen dan geen tol af en betalen vervolgens hoge boetes.

TLN wil dat België stopt met handhaven tot het vorig jaar april ingevoerde systeem naar behoren werkt. Zij riep minister Melanie Schultz op met haar Belgische collega’s te gaan praten. Schultz’ ministerie noemt het ‘ernstig dat je op een hoge boete wordt getrakteerd terwijl je te goeder trouw handelt’. Het departement heeft contact gelegd met de Belgische collega’s en met ViaPass, dat verantwoordelijk is voor de heffing.

Truckers kunnen volgens TLN niet of nauwelijks nagaan of hun kastje werkt. De Belgische inspectie handhaaft ondertussen wel en legt chauffeurs een boete van 1000 euro op als er niet betaald is. De inspecteurs innen bij een controle meteen alle andere openstaande boetes, ook als er bezwaar is aangetekend. Soms gaat het om boetes van het hele bedrijf. ‘Er is inmiddels een onacceptabele situatie ontstaan’, vindt TLN.

Viapass ontkent ‘ten stelligste’ dat het systeem niet werkt. De organisatie kreeg van TLN in juni twee concrete voorbeelden, maar heeft sindsdien niets meer gehoord. ‘Een beetje raar dat ze de weg via de minister zijn ingeslagen’, zegt administrateur-generaal Johan Schoups. ‘Maar wij willen het zeker en vast onderzoeken. We staan klaar om te helpen.’

Bij de 170.000 trucks die dagelijks worden gecontroleerd, is sprake van slechts enkele tienden procenten foutmeldingen, aldus Schoups. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Expats in Eindhoven spelen cricket in een park. Sinds 1 januari is een gunstige fiscale regeling voor expats versoberd. Het kabinet is bezig met plannen om bedrijven als ASML voor de regio te behouden.

Is het terecht dat bedrijven klagen over Nederland? 'Je hoort maar één kant van het verhaal'

Het kabinet doet z'n best ASML en andere bedrijven in Nederland te houden. Is Nederland voor bedrijven onaantrekkelijk geworden? Of moeten we klachten daarover met een korrel zout nemen?

De Tata-staalfabriek in IJmuiden deze week vanbinnen.

Kabinet zet in op vergroeningsplan voor Tata, dat schatkist tot 2,5 miljard kan kosten

Tata Steel moet blijven bestaan en het kabinet wil op korte termijn met het bedrijf om de tafel om afspraken te maken over versnelde vergroening. Dat mag 2,5 miljard euro kosten.

Het is niet per se moeilijk om zonder makelaar een huis te kopen of verkopen, zegt Hans André de la Porte van de Vereniging Eigen Huis.

Zonder makelaar een huis (ver)kopen: hoe doe je dat? 'Een makelaar is geen tovenaar'

Een huis kopen of verkopen zonder makelaar scheelt kosten. Maar het vraagt ook meer van kopers en verkopers. Hoe pak je dat aan en waar moet je op letten?

Algemeen directeur en medeoprichter van Roetz Tiemen ter Hoeven in de werkplaats in Amsterdam-Noord waar de sociale onderneming op duurzame wijze fietsen een tweede leven biedt.

Roetz bouwt hippe nieuwe fietsen door onderdelen te 'oogsten' van wegroestende wrakken

Waar veel oude of kapotte fietsen een lot op de schroothoop beschoren is, krijgen deze bij Roetz een nieuw leven. Zo repareert de sociale onderneming onder andere ov-fietsen van NS, met ‘geoogste’ onderdelen uit andere rijwielen.

Tjerk 't Lam en zijn vrouw Lydia in Plus-filiaal Bieshof in Dordrecht. Aanstaande maandag krijgt de winkel een nieuwe eigenaar. Zonder koopzondag ziet de ondernemer geen perspectief op lange termijn.

Tjerk stopt met zijn supermarkt, omdat hij niet op zondag open wil. 'Alles jaagt steeds meer door'

De christelijke ondernemer Tjerk ‘t Lam uit Dordrecht ziet geen toekomst meer voor zijn supermarkt zonder open te gaan op koopzondagen. Daarom stopt hij. Principieel was dat geen lastig besluit, zegt hij, maar emotioneel wel.

Gedupeerden met protestborden demonstreren op het terrein van verzekeraar Achmea. ‘Terugkijkend had klanten niet zo veel leed toegebracht mogen worden.’

De woekerpolis was het grootste financiële schandaal ooit. Kan zoiets weer gebeuren?

Met de laatste grote schikkingen in zicht, loopt de woekerpolisaffaire na dertig jaar ten einde. Hoe kon het ‘grootste financiële schandaal uit de Nederlandse geschiedenis’ zo ontsporen? En kan het weer gebeuren?