18 november 2017 om 03:00
Column
-
Luister naar

Jozef, zonder baard

Onmiddellijk werd hij uit de kerker gehaald, hij werd geschoren en kreeg schone kleren aan.

Genesis 41, vers 14b

Soms is het een detail dat de authenticiteit van een verhaal verraadt. De politie kan bepaalde details bewust achterwege laten wanneer gegevens rond een misdaad worden verstrekt. Wanneer iemand dan met een verhaal komt waarin zo’n detail wel wordt genoemd, gaan alle lampjes op rood.

Ook bijbelverhalen kunnen details bevatten die de echtheid van wat wordt verteld onderstrepen. Vandaag een mogelijk voorbeeld uit de geschiedenis van Jozef.

Maar eerst iets anders. Mannen dragen weer baarden. Wie begon er mee? Zit de modewereld, zitten Victor & Rolf er achter? Werden mannelijke modellen eerder door een bad met ontharingscrème getrokken voor ze de catwalk op mochten, nu treden zij ons even harig als quasi-nonchalant tegemoet.

De baard is een verschijnsel dat komt en gaat. Ook in het Midden-Oosten? Leviticus 19 vers 27 verbiedt mannen die in de rouw zijn stukken uit hun baard te knippen. Veel afbeeldingen van Jezus geven hem een baard. Ayatollahs spreken hun volk toe vanuit zorgvuldig bijgehouden baarden, ISIS bestond uit louter baardapen. Moet het enthousiasme waarmee van het kalifaat bevrijde mannen naar de kapper rennen gezien worden als enkel het symbolisch knippen en scheren van ISIS? Ook daar lijkt het beeld divers. Toen ik, alweer jaren geleden, zomers af en toe een korte cursus op Cyprus verzorgde, leerde ik dat een geestelijke er geacht wordt een baard te dragen. Een baardloze westerse gastdocent werd geaccepteerd, maar ik begreep wel dat als je daar echt aan de bak wilt als predikant of priester, de baard een ‘must’ is.

Hoe zat dat in de Oudheid, meer specifiek: in Egypte? Egyptische farao’s lieten zich zorgvuldig scheren, maar droegen wel valse, metalen baarden (zie bijvoorbeeld het dodenmasker van Toetanchamon). Zelfs vrouwelijke farao’s konden ze dragen. Met deze nepbaarden imiteerden ze de goden (bijvoorbeeld Osiris). Het suggereerde een verband tussen farao’s macht en goddelijke macht. Later gold de baard weer als teken van armoede én als een kenmerk van buitenlanders, op wie Egyptenaren neerkeken (zie Genesis 43, vers 32). Op Egyptische afbeeldingen tref je vrijwel consequent gladgeschoren Egyptenaren naast even consequent bebaarde buitenlanders aan.

En nu naar Jozef, in de gevangenis voor de elite. De schenker voor wie, als Jozef zijn droom mag uitleggen, eerherstel wacht, vergeet hem compleet. Maar dan droomt farao van graan en grazers. De schenker herinnert zich Jozef, de droomuitlegger. Jozef wordt gehaald. Maar eerst krijgt hij een scheerbeurt: ‘… hij werd geschoren en kreeg schone kleren aan.’ Dit lijkt me typisch zo’n detail dat de authenticiteit van deze geschiedenis onderstreept. Waarom zou Jozef, Hebreeër, geschoren moeten worden? Om er voor farao presentabel uit te zien. Vast niet omdat hij een hekel had aan zijn baard of omdat het hem – gevangenismanager – eerder aan een scheermes ontbrak.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
d

Wat doe je als (schoon)ouders je claimen? 'Voor mij gaan ze een grens over, het is ons huis'

Ze komen samen, een jong stel: ze zijn zeven jaar getrouwd en hebben een kleintje van drie. ‘We hebben het samen fijn’, zegt zij. Het probleem zit ‘m dan ook niet in hun huwelijk. Maar in hun schoonfamilie. Aan beide kanten.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Het cijfer was helaas het enige dat telde bij de lessen geschiedenis

Draait leren echt nog steeds om het behalen van een bepaalde norm? Lysanne van de Kamp vindt het jammer dat de geschiedenissenlessen op school enkel om het cijfer gingen.

Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Geef autonomen aandacht, erkenning en een goed gesprek. Confrontatie werkt niet

Mensen die zich ‘als staatsburger uitschrijven’ moet je niet hard aanpakken. Dat bevestigt hen alleen maar in hun gelijk dat de overheid omvergeworpen moet worden, zegt Bart Jan Spruyt.