Direct naar artikelinhoud
Opinie

Opinie: ‘Waarom zouden retailers in binnensteden niet kunnen inspelen op de autoluwe binnenstad?’

Verkeerskundige en planoloog Hans Cnossen las een opiniestuk in Het Parool, waarin opgeroepen werd om bij het ontwerpen van de autoluwe binnenstad ook te denken aan de belangen van retailers. Maar, stelt hij daartegenover: de gemeenschap draagt dan de lasten.

'De Bijenkorffile' in Amsterdam.Beeld Jakob van Vliet

In zijn column van 29 april en op X verzet Hans van Tellingen zich tegen autoluwe binnensteden en pleit hij voor gratis parkeerplaatsen. Zijn standpunt lijkt voornamelijk gericht te zijn op het belang van retailers, waarbij de lasten echter door de gemeenschap worden gedragen.

Autoluwe binnensteden dragen bij aan een grotere leefbaarheid en verkeersveiligheid. Minder auto’s op straat betekent minder verkeersrisico’s en geluidsoverlast. Bovendien is efficiënt ruimtegebruik een belangrijke reden waarom gemeenten kiezen voor autoluwe binnensteden. Een geparkeerde auto neemt tien keer zoveel ruimte in beslag als een gestalde fiets.

Het stimuleren van alternatieve, gezonde vormen van mobiliteit, zoals fietsen en lopen, maakt ruimte vrij voor groen, terrassen en andere functies zoals wonen en werken. Hoewel Van Tellingen beweert dat autobezoekers meer besteden, blijkt uit onderzoek in 18 gemeentes dat voetgangers en fietsers op maandbasis een hoger bestedingsniveau hebben dan automobilisten omdat ze centra vaker bezoeken.

Dit is een ingezonden bijdrage

Dit artikel is een ingezonden bijdrage, geschreven door Hans Cnossen, verkeerskundige en planoloog.

Opiniestukken worden door lezers ingezonden en vertegenwoordigen niet het standpunt van de Paroolredactie. Iedereen kan opiniestukken inzenden. Lees hier hoe dat werkt.

Dit is een reactie op een eerder opiniestuk

Veel steden in Nederland, Amsterdam voorop, willen een autoluwe binnenstad. Sociaal geograaf Hans van Tellingen waarschuwt: redeneer daarbij niet enkel vanuit de bewoner, maar ook vanuit de bezoeker.
Lees zijn opiniestuk van 29 april

Meer congestie en verkeersonveiligheid

Wat betreft gratis parkeren zijn er ook uitdagingen. Het reserveren van ruimte voor gratis parkeren gaat ten koste van ruimte die immers anders kan worden benut. Gratis parkeren heeft bovendien een sterk aanzuigende werking. Wegen moeten die toename van autoverkeer kunnen verwerken, wat leidt tot meer congestie en verkeersonveiligheid. Tenzij je investeert in capaciteitsuitbreiding van het wegennet. Dus rijst de vraag wie de kosten voor het aanleggen en onderhouden van al die auto-infra op zich neemt.

Van Tellingen suggereert blauwe zones als alternatief voor betaald parkeren, maar dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Hoe wil hij differentiëren met blauwe zones, bijvoorbeeld op basis van parkeerduur per zone? Het handhaven van blauwe zones vereist personeel dat parkeerschijven controleert, terwijl bij betaald parkeren scanners worden ingezet. Bij betaald parkeren betaal je via een app pas bij vertrek. Bij blauwe zones moet je je parkeerschijf verzetten, mocht je langer willen blijven. Het verzetten is overigens verboden.

Het streven naar een autoluwe binnenstad draait om een balans tussen mobiliteit, leefbaarheid, economische vitaliteit en duurzaamheid, met als doel een aantrekkelijke en leefbare omgeving te creëren voor alle betrokkenen, inclusief de retailers.

Waarom zouden retailers in binnensteden niet kunnen inspelen op veranderende behoeften en ontwikkelingen?