© evdw

Protest tegen groot woonproject in smal steegje: “De buurt wordt onleefbaar”

Bouwpromotor Van Laerhoven wil in het gebied tussen de Kleine Molenweg en het Bos vijf eengezinswoningen en een meergezinswoning bouwen. De buurt is daar tegen.

erik vandewalle

Het Bos is een van de oudste wijken in Stabroek. De straatjes zijn er erg smal en komen uit op de Kleine Molenweg, een smalle gewestweg die Hoevenen met Stabroek verbindt en nu al moeilijkheden heeft om het verkeer te verwerken. Files zijn hier dagelijkse kost.

In dat binnengebied plant Van Laerhoven vijf eengezinswoningen. Maar om te kunnen bouwen, moeten eerst de winkel en het magazijn van warenhuis Unic worden afgebroken. De voorzijde bevindt zich in de Kleine Molenweg en is nu de thuisbasis van Pitta Pronto en Wasserij Ludo. Hier wil de bouwpromotor appartementen bouwen.

Het bouwterrein is enkel via het Bos te bereiken. Maar het straatje is zo smal dat op veel plaatsen voertuigen elkaar niet kunnen kruisen. De vuilniskar mijdt de straat er precies omdat ze zo smal is. Vuilniszakken moeten aan de Kleine Molenweg 76 worden gezet. Wat het dan weer gevaarlijk maakt voor voetgangers die nauwelijks kunnen passeren. Groencontainers verzamelen aan het kruispunt met de Brouwersstraat. Eenmaal leeg vormen ze daar een gevaar voor het verkeer.

“Met al deze extra woningen wordt het probleem groter en de buurt onleefbaarder”, zegt buurtbewoner Raf Pittoors. De buren knikken en vullen aan dat brandweer en veiligheidsdiensten niet tot aan de nieuwe woningen geraken. “Dat probleem los je niet op met het plaatsen van een brandkraan.”

Bouwregels

Er bestaat ook discussie tussen de buurt en architectenkantoor Mertens, die het dossier behartigt, over de toegangsweg naar de bouwkavels. Dat is een onverharde weg, die de aannemer op eigen kosten wil verharden. “Het bouwperceel kan alleen worden bereikt via deze weg. Volgens ons is het een doorgangsweg. Dat staat zelfs beschreven in aankoopaktes van buurtbewoners. De meeste eigenaars van die grond willen geen doorgang verlenen naar het achterliggende kavel. Trouwens, de rioleringen zijn niet berekend op nog meer bewoners”, zegt Roos Maes.

Architect Stijn Mertens is het daar niet mee eens. “Er is straatverlichting en er liggen nutsleidingen, dus is het een openbare weg of een privéweg met openbaar karakter. Dat blijkt ook uit plannen uit 1928, die toen werden opgemaakt voor het bouwen van zeven woningen. Nu spreken we over vijf woningen. De gemeente zorgde voor nutsleidingen en openbare verlichting en dat bevestigt dat het hier om openbaar domein gaat. ”

Burgemeester en schepen van Ruimtelijke Ordening Rik Frans (N-VA): “Het is onze taak om in de eerste plaats na te gaan of alle bouwregels worden nageleefd en of het wenselijk is dat op die plaats wordt bijgebouwd. Hier spelen onder meer de leefbaarheid, verkeersveiligheid en toegankelijkheid voor hulpdiensten mee. Tot 28 augustus kunnen er nog bezwaren worden ingediend. Onze diensten bekijken dan alles en geven een advies. Het schepencollege beslist over het al dan niet verlenen van een bouwvergunning.”