Verkopen Starbucks omlaag door zuinigheid bij consumenten

Nieuws
Starbucks heeft zijn verkopen in de eerste maanden van dit jaar zien terugvallen. Kortingen en nieuwe koffie-varianten in diverse markten bleken niet genoeg om prijsbewuste consumenten te verleiden meer koffies en andere producten te bestellen. Het gaat om de eerste verkoopafname voor Starbucks sinds de coronacrisis en beleggers lijken flink geschrokken.
anp
woensdag 1 mei 2024 om 08:05
Afbeelding
beeld anp

Winkels die al langer dan een jaar open zijn brachten afgelopen kwartaal 4 procent minder opbrengsten in het laatje. In alle delen van de wereld zag Starbucks de cijfers terugvallen. Vooral in China ging het hard. Daar was sprake van 11 procent minder omzet dan in dezelfde maanden een jaar terug.

Financieel topvrouw Rachel Ruggeri zegt dat Starbucks over de hele wereld merkte dat consumenten zuiniger aan deden. In sommige landen zou de verkoopafname ook samenhangen met relatief koud weer in januari. Ook de oorlog in Gaza speelt waarschijnlijk een rol. Er zijn, vooral in het Midden-Oosten, mensen die Amerikaanse merken als Starbucks boycotten uit onvrede over de steun van westerse landen voor Israël.

Prognoses

De koffieketen verlaagde ook zijn prognoses voor de rest van het boekjaar. Starbucks vreest namelijk dat zijn cafés een aantal kwartalen ondermaats blijven presteren.

In de zogeheten nabeurshandel op Wall Street ging het aandeel Starbucks dinsdagavond hard onderuit. Dat betekent dat als de beurshandel in New York woensdag weer wordt hervat er bij Starbucks mogelijk meer dan een tiende van de beurswaarde in rook opgaat.

Beschikbaarheid en wachttijden

Volgens financieel persbureau Bloomberg onderstrepen de cijfers "de uitdaging van het verkopen van lattes van 6 dollar aan consumenten die worstelen met aanhoudende inflatie". "Starbucks rapporteerde misschien wel de slechtste resultaten van welk groot bedrijf dan ook" dit kwartaal, reageerde een analist van de firma Vital Knowledge daarnaast.

De keten probeert de inzinking wel te keren door de beschikbaarheid van producten te vergroten en wachttijden in de ochtend te verkorten. Dat laatste kan onder meer door de manier waarop bepaalde drankjes worden gemaakt, te vernieuwen. Starbucks werkt ook aan nieuwe producten om 's middags meer klanten te trekken.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

CPB bevestigt: relatief minder belasting voor grootverdieners

Nederlanders met de hoogste inkomens betalen relatief minder belasting dan de groep daar net onder. Dit komt doordat hun belastingdruk niet zoals bij veel Nederlanders vooral door de sociale premies en belastingen in box 1 wordt bepaald, maar door de vennootschapsbelasting.

Afbeelding

Huizenprijzen opnieuw sterker gestegen, meer woningen verkocht

De prijzen van bestaande koopwoningen zijn in april opnieuw sterker gestegen. Dat melden het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster. Ook wisselden die maand meer koopwoningen van eigenaar ten opzichte van een jaar eerder.

Afbeelding

Jenny Erpenbeck wint International Booker Prize

De Nederlandse schrijfster Jente Posthuma heeft naast de International Booker Prize gegrepen. De prestigieuze Britse prijs voor boeken die zijn vertaald naar het Engels ging naar de Duitse auteur Jenny Erpenbeck en haar boek Kairos.

Afbeelding

Vakbonden kritisch na doorrekening coalitieplannen door CPB

Vakbonden CNV en FNV reageren kritisch op de doorrekening van de coalitieplannen door het Centraal Planbureau (CPB). Zo spreekt CNV-voorzitter Piet Fortuin van een "gemiste kans dat middeninkomens er niet op vooruitgaan in de kabinetsplannen".

Afbeelding

Adoptiestichting: stop is "verschrikkelijk en onbegrijpelijk"

Voorzitter Inez Teurlings van de Stichting Interlandelijk Geadopteerden (SIG) noemt de adoptiestop "verschrikkelijk en onbegrijpelijk". "Dit is heel slecht nieuws voor kinderen die niemand meer hebben.

Afbeelding

Team van Trump verwijdert video over oprichting 'reich'

Het campagneteam van Donald Trump heeft een video verwijderd van zijn socialemedia-account waarin wordt gerept over de oprichting van een 'reich' na de komende verkiezingen.