PostNL wil geen ‘trage’ postzegel

Nieuws
Een duurdere postzegel voor postbezorging in één dag en een goedkopere voor bezorging in drie dagen is niet aan de orde in Nederland.
anp
zaterdag 23 juni 2018 om 03:00
Van de aangeboden post moet PostNL 95 procent binnen 24 uur bezorgen.
Van de aangeboden post moet PostNL 95 procent binnen 24 uur bezorgen. anp / Remko de Waal

Den Haag

PostNL heeft volgens een woordvoerster gehoord van de plannen van de Belgische branchegenoot Bpost voor splitsing van de postbezorging, maar ziet dat niet als optie voor Nederland.

Bpost heeft, net als PostNL in Nederland, te maken met een krimpende postmarkt en dus ook met dalende inkomsten. Door extra kosten in rekening te brengen voor snelle post hoopt het bedrijf daar iets aan te doen. Er zou bij de zuiderburen weinig weerstand zijn tegen een splitsing van de brievenpost in leveringen met haast en minder urgente stukken.

binnen 24 uur

In Nederland voert PostNL de Universele Postdienst (UPD) uit. Volgens die in de wet verankerde regels moet minimaal 95 procent van de aangeboden post binnen 24 uur worden bezorgd.

Op hoog niveau is wel gesproken over manieren om de postmarkt te hervormen. Vorige week werd bekend dat het kabinet postbedrijven meer ruimte wil geven om samen te werken. PostNL en belangrijkste concurrent Sandd hadden aangegeven dat dit noodzakelijk is, nu het postvolume steeds meer afneemt. De eisen van de UPD blijven daarbij verder gelden.

Ook moet het in de toekomst mogelijk worden dat brieven meegaan met bijvoorbeeld pakket- of pizzabezorgers. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.