23 juni 2018 om 03:00
Luister naar

Wim Dekker: Bij onze zoon op school eten de kinderen tegenwoordig in stilte

Op de basisschool van onze zoon is dit jaar een continu­rooster ingevoerd. Je levert nu je kind ‘s ochtends af en kunt het pas om half drie weer afhalen. Tussen de middag eten de kinderen op school. En daar wil ik het nu even over hebben. Dat eten wordt op school in stilte gedaan. Om twaalf uur spreekt de leerkracht een gebedje uit en vervolgens pakken de kinderen in stilte hun boterhammetjes uit hun trommeltje en eten die in volstrekt stilzwijgen op. De focus moet volledig op het eten liggen, dus lezen mag ook niet. Er mag alleen gegeten worden. Dan volgt weer een gebedje en mogen de kinderen naar het speelplein en de leerkracht naar zijn pauze.Toen ik dit in de nieuwsbrief van groep acht las – tegenwoordig weet je als ouder van dag tot dag wat je kind overkomt op school – fronste ik wel even. Zou het niet handiger zijn als er voor stilte werd gezorgd tijdens het rekenen?, kon ik niet nalaten op te merken tegen mijn vrouw. En ik foeterde nog even lekker door op chaos- en onrustversterkende onderwijsmethoden in het hedendaagse basisonderwijs. Vervolgens vroeg ik aan mijn zoon hoe hij tegen die stilte tijdens de lunch aankeek. Het leek hem niet veel, zei hij, maar of ik verder mijn mond wilde houden, want hij was aan het gamen. Maar goed, sinds die nieuwsbrief eet groep acht haar lunch dus in stilte. Volledig gefocust op het eten.

‘Het went,’ zei mijn zoon na enige weken geruststellend, ‘soms zet de meester er een muziekje bij op.’

voorlezen

Kijk, bij ons aan tafel hoef je niet stil te zijn. Het idee alleen al. Een gezin is geen klooster. Maar eerlijk gezegd, met onze communicatie tijdens de maaltijd vlot het ook niet altijd. Bij aanvang meestal nog wel. Maar als de maaltijd vooral gezond en niet lekker wordt bevonden, slaat de stemming op enig moment om. En toen ik mij voor de zoveelste keer hoorde mopperen over de eetstijl van de kinderen, besloot ik daarmee te stoppen. Misschien had ik stilte en focussen op eten moeten invoeren. Maar dat fenomeen kenden wij toen nog niet. Wij besloten te gaan voorlezen. In overleg met de kinderen kiezen wij een boek dat ons allen iets te bieden heeft. Na elk boek is de stem van de volgende tafelgenoot doorslaggevend. De oudste koos, onder invloed van de boeken van Percy Jackson, voor Griekse godenverhalen. Het leverde bijzondere taferelen op. Die godenverhalen zitten vol afgunst, machtsstrijd en vooral veel verleiding, seks en bedrog. Het contrast met de brieven van Paulus, die aansluitend werden gelezen, was groot. Ook vermakelijk. Maar in de tijd dat het nieuwe, ‘stille’ eetregime op de basisschool werd ingevoerd, lazen wij tijdens de maaltijd de roman Uitverkoren van Chaim Potok. Dat was geen onverdeeld genoegen. Ik had het voorgedragen, want het was mijn beurt. En of het nu aan het boek lag of aan het feit dat ik het had voorgedragen, de jongens vonden het niet veel. Beetje mopperen, beetje klagen. Maar ze gingen er niet sneller van eten, dus wij hebben het in betrekkelijk korte tijd uitgekregen.

de stem van zijn vader

Centraal thema in het boek van Potok is het opgroeien in stilte. Wanneer een rebbe tot de ontdekking komt dat zijn zoontje te zelfvoldaan dreigt te worden en geen echt oog heeft voor zijn medemens, besluit hij hem in stilte op te voeden. Buiten de reguliere contactmomenten – veelal rond religieuze handelingen als talmoedstudie – praat hij niet met zijn zoon. Op een prachtige manier laat Potok zien hoe in stilte juist de relatie groeit: de zoon hoort in de stilte de stem van zijn vader. Hoe die zoekt naar naastenliefde bij zijn zoon, naar erbarmen, naar liefde voor de mens. En in de loop van het boek zie je de jongen – eerst zelfvoldaan en arrogant – oog krijgen voor de wereld. Hij begint het lijden te zien. En het onrecht. Door de stilte. Want wanneer het stil is, ga je pas echt zien, denken, voelen. Juist wanneer je niet mag spreken, merk je het gelaat van de ander op. Lees je het. Hoor je in de ademhaling het gevoel. Peil je de diepte in een blik. Stilte maakt opmerkzaam. Op de ander en op jezelf. En als vanzelf groeit dan het verlangen naar God.

Het is wel duidelijk dat mijn zoon op een christelijke basisschool zit.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen heb zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Geef autonomen aandacht, erkenning en een goed gesprek. Confrontatie werkt niet

Mensen die zich ‘als staatsburger uitschrijven’ moet je niet hard aanpakken. Dat bevestigt hen alleen maar in hun gelijk dat de overheid omvergeworpen moet worden, zegt Bart Jan Spruyt.

Jan-Willem Wits

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De weerzin van iemand als Geert Wilders tegen de islam is niet nieuw, maar sluit aan bij een lange traditie van het (weg)pesten van andersdenkenden, schrijft Jan-Willem Wits.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.

Nienke Hofsink

De Bijbel leert dat slaven geen slaven blijven. Wat kunnen wij daarmee?

Je bent dus zondig? Gebruik dat niet als excuus om niet te veranderen, schrijft Nienke Hofsink. 'Er is een ander leven mogelijk, van gerechtigheid, vrede en vreugde.'