Luister naar

Volg de grootste omdenker

Nieuws
Wat maakt een christen anders dan een niet-christen? Omdenken. Jezus is de omdenker op het allerhoogste niveau.
Thom de Ruiter
maandag 20 november 2017 om 03:00
Alleen het geloof in de relevantie van het offer van Jezus Christus maakt het verschil tussen christen en niet-christen. Beeld: Sint-Pieterskerk Leuven
Alleen het geloof in de relevantie van het offer van Jezus Christus maakt het verschil tussen christen en niet-christen. Beeld: Sint-Pieterskerk Leuven nd

Ik worstel er al jaren mee: wat is nu het verschil tussen een niet-christen en een christen? Als ondernemer kom ik veel in contact met zakenmensen. Het is niet echt gebruikelijk om dan in gesprek te raken over de diepe drijfveren van je leven. Toch heb ik de afgelopen maanden een aantal gesprekken kunnen voeren die behoorlijk verder gingen dan business.

We spraken over toeval, schepping, God, Jezus Christus, Bijbel, geluk, onvoorwaardelijke liefde, goedheid, vergeving, trouw. Bijna elke keer trokken we de conclusie dat we het over heel veel zaken roerend met elkaar eens waren. Ja, soms tot tranen toe. Dat voelde goed.

Maar toch bleef ik met de vraag zitten. Ik kon het verschil niet onder woorden brengen. En ook niet wat de werkelijke betekenis van het offer van Jezus Christus, tweeduizend jaar geleden, voor ons is.

zonde en weerstand

Bij de relevantie van Jezus’ offer kún je niet anders dan aangeven dat je zelf zondig bent. Ik schaamde mij hiervoor. Door dit te vertellen, zou ik impliciet aangeven dat mijn gesprekspartners ook zondig zijn. Die boodschap kon ik niet delen. Begrijp ik zelf eigenlijk wel goed wat zonde is?

Tot een van mijn niet-christelijke gesprekspartners in een openhartig gesprek zei: ‘Jij bent door jouw opvoeding voorgeprogrammeerd.’ Dit riep in de eerste instantie weerstand bij mij op, misschien wel door het idee dat ik christen ben en dat ik het daarom toch bij het rechte eind had. Langzamerhand begon tot mij door te dringen dat hij de vinger op de zere plek had gelegd.

Ik kan niet objectief denken. Ik beoordeel mensen vooral op wat ze doen en nalaten. Ik beoordeel mezelf ook zo. Ik heb steeds het gevoel niet aan mijn eigen eisen te kunnen voldoen. Het is een continue worsteling met mezelf. Net als de apostel Paulus in het bijbelboek Romeinen: ‘Ik wil het goede wel doen, maar ik doe het slechte en dat wil ik nou juist niet.’ Paulus beoordeelde zichzelf hier op zijn daden, maar ziet tegelijkertijd in dat het hier uiteindelijk niet om gaat. Het gaat om leven vanuit de Geest en daarmee leven vanuit de kracht en het inzicht van Jezus. Zonde is leven uit eigen kracht en inzicht. Dat beperkt je ook nog eens, en zo heeft God ons niet bedoeld.

ongekende wijsheid

Jezus was hét voorbeeld van een ‘omdenker’. Dat kun je lezen in de bergrede (Matteüs 5). Hij zegt hier onder meer dat we onze vijand moeten liefhebben. Ongekende wijsheid! Welke mens zou dit ooit zelf kunnen bedenken?

En kijk dan naar zijn eigen leven: Hij, de God van hemel en aarde, kwam als kwetsbare baby op aarde en liet zich als volstrekt onschuldige man martelen en op een gruwelijke wijze vermoorden, puur om ons te redden. Hij is de ‘omdenker’ op het allerhoogste niveau.

Als ik dan weer kijk naar de opmerking van mijn gesprekspartner, dat ik door mijn opvoeding voorgeprogrammeerd ben, kan ik alleen bevestigen dat hij groot gelijk heeft. Ik ben niet objectief en kan het ook niet zijn. Ook al wil ik het wel.

Een christen is niet minder of beter dan een niet-christen. Wat is het verschil dan wel? Enkel en alleen het geloof in de relevantie van het goddelijke offer van Jezus Christus. Zijn omdenken mag ik mij stap voor stap eigen maken. Vanuit zijn identiteit mag ik leven, omdat Hij mij liefheeft.

Dat maakt mij bescheiden, maar ook geboeid. Ik hoeft niet te leven uit angst afgewezen te worden, of uit angst voor waardering door anderen. Ik mag met Jezus leven, vanuit zijn onvoorwaardelijke liefde. Met het perspectief dat ik na mijn dood nog steeds bij Hem mag zijn.

Begrijp ik het nu? Nee, eigenlijk nog steeds niet. Het blijft zoeken, het blijft boeien en alleszins waard om het te delen, heb ik gemerkt. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Nederland neemt met zo'n 5000 militairen deel aan de NAVO-oefening Steadfast, waar in totaal 90.000 militairen uit 32 landen aan meedoen. Hier vindt een oversteek van de IJssel plaats.

Dienstplicht alleen voor jongeren? Stel de héle maatschappij in dienst van Defensie

Een oorlogseconomie klinkt eng, maar het gebrek aan zo’n economie is veel zorgelijker, betoogt militair Herwin Meerveld. Hij vindt dat je de dienstplicht veel breder moet zien.

NSC wil dat de overheid regelt dat werkgevers medewerkers aanspreken op welke dag ze naar kantoor komen, om zo de verkeersdrukte te spreiden.

Voorschriften, regels en wetten maken mensen en ondernemingen kapot, zegt Frank van den heuvel

Wanneer stopt de drang bij de overheid naar registratie, regels en controle? Ondernemers zijn volgens Frank van den Heuvel woest en wanhopig. Dit is de reden dat mensen klaar zijn met ‘Den Haag’.

We maken de mooie hoofdstukken van het leven tot kostbare herinneringen.

Liefdevol ontvlechten bij een echtscheiding is mogelijk: erken elkaars menselijkheid

Midden in de storm van een echtscheiding is het mogelijk samen te kiezen voor een proces van liefdevol ontvlechten, stelt voorganger en therapeut Martin de Jong.

Theo Basoski: 'In de beleving van veel jongeren ligt er een heel groot accent op het ene moment van openbare geloofsbelijdenis. Dat werkt onnodig drempelverhogend.'

Het kerkelijke gebruik van de openbare geloofsbelijdenis heeft in deze tijd ook keerzijde

Mooi dat jonge mensen belijdenis van hun geloof afleggen. Maar het gebruik van openbare geloofsbelijdenis, zoals die in veel protestantse kerken bekend is, heeft ook nadelen, stelt studentenpastor Theo Basoski.

CU-leider Mirjam Bikker en minister Carola Schouten van Armoedebestrijding op uitslagenavond van de laatste Tweede Kamerverkiezingen.

ChristenUnie peilt de geest van de tijd onvoldoende: kiezer ziet niet waar de partij verschil kan maken

Zijn er thema’s waarvan de Nederlander zegt ‘dat is typisch de ChristenUnie’? Nee, stellen drie partijgangers uit zuid-Nederland. Zij analyseren de tegenvallende verkiezingsuitslag.

Afbeelding

Twee vrome protestanten die goed waren in de oorlog? Het was een kerkgemeenschap die Joden redde

Israëls president Isaac Herzog noemde bij de opening van het Nationaal Holocaust Museum Kees en Amanda Vissers-van der Linden uit Bussum. George Harinck zocht uit hoe zij Joden hadden gered.