© Joris Herregods

Schepen Marinower verrast door actieplan verkeer: “Ik betreur ten zeerste dat ik niet betrokken werd”

Schepen Claude Marinower (Open Vld), sinds 2014 bevoegd voor verkeerseducatie, is verrast dat er geen voorafgaand overleg geweest is over het tienstappenplan waarmee burgemeester Bart De Wever en schepenen Koen Kennis en Nabilla Ait Daoud maandagmorgen uitpakten.

inke

Burgemeester Bart De Wever en schepenen Koen Kennis en Nabilla Ait Daoud (N-VA) stelden maandagmorgen tienpuntenplan voor om de verkeersveiligheid en de mobiliteit in de stad Antwerpen de komende weken en maanden verder te versterken.Schepen Marinower was bij die voorstelling niet aanwezig en bleek ook niet geraadpleegd te zijn.

“Schoolgaande kinderen en jongeren zijn in de meeste gevallen de zwakste weggebruikers en zijn dus extra kwetsbaar in het drukke stadsverkeer. Dat wij vanuit onderwijs niet betrokken werden in dit nieuwe actieplan rond Verkeersveiligheid, betreur ik dus ten zeerste”, reageert Marinower nu.

“Met een budget van 300.000 euro zorgt Onderwijs nochtans voor een jaarlijks actieplan met focus op fietsvaardigheid en heel wat praktijkoefeningen voor leerlingen van basis- en secundair onderwijs, die ikzelf ook telkens uittest.”

De bevoegdheid en de middelen ‘Verkeerseducatie’ werden in 2014 overgeheveld van de lokale politie naar het beleidsdomein Onderwijs. “Verkeerseducatie is een belangrijke pijler binnen het totale verhaal van Verkeersveiligheid. Wij zijn nu vier jaar intensief met verkeerseducatie bezig vanuit onderwijs, nadat de politie het niet meer als een kerntaak zag.”

LEES OOK. De Backer (Open Vld): “Tienpuntenplan mag geen dode letter blijven”

STANDPUNT. Maatregelen om verkeersveiligheid te versterken komen alleen van N-VA?

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER