Direct naar artikelinhoud

Iedereen is de dupe van Air Berlin-bankroet, behalve de topman - dankzij 'slim' miljoenencontract

Bijna iedereen verliest bij het faillissement van Air Berlin. Reizigers kunnen fluiten naar hun vlucht of hun geld, terwijl duizenden werknemers hun baan dreigen kwijt te raken. Toch hoeft één man zich voorlopig geen enkele zorgen te maken. Thomas Winkelmann, de topman van Air Berlin, blijkt zich net op tijd te hebben verzekerd tegen het al langer nakende faillissement van de vakantievlieger. Tot 2021 verdient hij ondanks het ingrijpende bankroet toch nog miljoenen euro's.

Thomas Winkelmann, topman van Air BerlinBeeld afp

De 57-jarige Winkelmann trad in februari dit jaar aan bij Air Berlin, dat toen al jaren in financiële moeilijkheden verkeerde en op omvallen stond. De rapportage van de laatste kwartaalcijfers van Air Berlin laat zien dat hij zijn vorstelijke salaris daarbij ook maar meteen liet verzekeren. Dankzij een bankgarantie verdient Winkelmann tot 2021 nog 950.000 euro per jaar, met daar bovenop nog een minimumbonus van 400.000 euro in het eerste contractjaar. Een geraffineerde zet: ondanks het bankroet van Air Berlin - zeven maanden na zijn aantreden - krijgt Winkelmann nog drie jaar geld.

De Duitse vakbonden en politieke partijen CDU en SPD zijn echter minder gecharmeerd van de salarisgarantie van de gewiekste topman. Niet alleen dreigen enkele duizenden werknemers hun inkomstenbron wél te verliezen, ook houdt de Duitse staat Air Berlin in de lucht met een noodlening van 150 miljoen euro. In dat licht is de doorbetaling aan Winkelmann onverteerbaar, vinden de critici.

'Een schreeuwende onrechtvaardigheid' reageert Reiner Hoffmann van de Duitse vakbond DGB in Bild. 'Hierdoor verliezen mensen hun vertrouwen in ons economisch systeem.'

Dat vindt ook de Duitse politiek. 'De economie is er voor de mensen, niet andersom', aldus SPD-er Ralf Stegner tegen Handelsblatt. 'Je kunt niet van een sociale markteconomie spreken als topmannen hun enorme salarissen verzekeren tegen een faillissement, terwijl medewerkers en de belastingbetaler de rekening moeten betalen.' Het CDU eist een onderzoek naar de salarisgarantie door de curator.

Je kunt niet van een sociale markteconomie spreken als topmannen hun enorme salarissen verzekeren tegen een faillissement
SPD-er Ralf Stegner

Air Berlin: gehaaide prijsvechter die te hoog wilde vliegen

Van een geduchte prijsvechter uitgegroeid tot de nummer twee van de Duitse luchtvaart: Air Berlin. Nu wordt de boedel bij opbod verkocht.