23 april 2019 om 18:39
Luister naar

Reina Wiskerke: Alsof de overheid kan bepalen welke gevoelens wij mogen hebben

Tegenover Tijs van den Brink zat een vrouw die haar kind heeft laten aborteren en daar nu spijt van heeft. Ze vertelde in tv-programma NieuwLicht hoe blij ze is dat haar zoontje nu vermeld staat in de Basisadministratie Personen – de nieuwe wetgeving voor registratie van levenloos geborenen bleek ook voor haar die weg te openen. ‘Deze moeder ziet haar beslissing om de zwangerschap af te breken, in het perspectief van: er was een kind’, zei miskraambegeleider Miriam van Kreij.

Sinds kort kunnen ouders ook hun levenloos geboren kind (alsnog) laten registreren. NieuwLicht liet maandag zien hoe belangrijk dat voor hen is, maar ook welke vragen het oproept over de status van ongeboren leven. Een foetus die volgens de abortuswetgeving geen mens mag heten en daarom mag worden gedood, wordt bij opname in de Basisregistratie toch erkend als mens. Dat botst. Je zou gaan denken dat abortus dus toch moord is. Terecht dat Tijs van den Brink hier, op waardige wijze, de vinger bij legt. Maar inmiddels is hem al verweten dat hij gevoelige wetgeving misbruikt voor een politieke discussie over abortus. Ik vind dat eng, zoiets taboe te verklaren.

Mij trof gaandeweg nog iets anders. De dominante rol van het gevoel in de wetgeving voor registratie van levenloos geboren kinderen. Vera Bergkamp, Tweede Kamerlid voor D66, zei het letterlijk tegen Van de Brink: het is een wet vanuit het gevóél, zonder medische of juridische consequenties. Dat moet wel, om de abortuswetgeving ernaast te kunnen laten bestaan. Maar op zichzelf klinkt dat best vreemd: wetgeving zonder juridische consequenties.

Deze wetgeving is er om gevoelens te dienen. Hoe voldragen je kindje is, maakt daarom niet uit, werd duidelijk gemaakt. ‘Als je wilt dat je kind deel uitmaakt van je familie, kun je gebruik maken van deze wet’, verklaarde Bergkamp. ‘En het zou raar zijn als de wetgever bepaalt dat je vanaf een bepaalde grens dat gevoel mag hebben.’ Ten diepste zit er een kronkel in haar uitspraak. Terwijl zij gevoelens ruim baan wil geven, legt ze veel macht over die gevoelens bij de wetgever. Ze veronderstelt met haar redenering dat de wetgever kán bepalen welke gevoelens mensen mogen hebben.

‘De nieuwe wet erkent het gevoel van de ouders dat er een kind in hoofd en harten is (geweest) en geeft de mogelijkheid van administreren’, twitterde Bergkamp dinsdag nog. De erkenning van het feitelijke bestaan van een (onvoldragen) kind lijkt zo helemaal te vervliegen: het gaat om wat er in je hart en hoofd zit. Alsof er straks nog wetgeving kan komen om je vurig gewenste, maar nooit werkelijk gedragen kind een plek in je bestaan te geven.

Ik draag de registratie van levenloos geboren kinderen een warm hart toe. Het lijkt mij wel verstandig te peilen wat er gebeurt rond dergelijke wetgeving. Wat zegt het over onze zoektocht naar bevestiging, over de rol van de overheid in ons gevoelsleven, over de verhouding tussen individuele gevoelens en collectieve afspraken, over de functie van wetgeving? De vraag is alleen of je zulke punten nog aan de orde mag stellen, als wetgeving om gevoelens gaat.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Jan-Willem Wits

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De weerzin van iemand als Geert Wilders tegen de islam is niet nieuw, maar sluit aan bij een lange traditie van het (weg)pesten van andersdenkenden, schrijft Jan-Willem Wits.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.

Nienke Hofsink

De Bijbel leert dat slaven geen slaven blijven. Wat kunnen wij daarmee?

Je bent dus zondig? Gebruik dat niet als excuus om niet te veranderen, schrijft Nienke Hofsink. 'Er is een ander leven mogelijk, van gerechtigheid, vrede en vreugde.'

nd

We mogen meer opkomen voor medeburgers die als trans- of non-binaire personen door het leven gaan

Columnist Sahar Noor bespeurde de afgelopen maanden op diverse plekken transfobie. Ze vraagt zich af waarom er zo veel weerstand is tegen transpersonen.

nd

Ineens ruikt Amsterdam CS naar kolendamp! De schitterende Oriënt-Express uit 1920 trekt volop bekijks

Op Amsterdam CS rijdt langzaam de mooiste trein van Europa binnen: de Oriënt-Express, uit 1920, een rijdend stuk spoorhistorie. Nog steeds kun je tegen royale betaling mee, van Londen naar Parijs, Venetië of Istanbul.

Cocky Drost

Is het egoïstisch als ik zeg dat ik geen zin heb in seks? Een vrouw hoeft niet altijd zin te maken

‘Soms moet je je man z’n gang maar even laten gaan, want als je getrouwd bent is jouw lichaam van hem.’ Misschien - hopelijk - voel jij acute verontwaardiging als je dit leest.

Zeg het gewoon: een christen zou niet met een vliegtuig op vakantie moeten gaan

In enkele decennia is het idee ontstaan dat iedereen ‘recht’ heeft op jaarlijkse vliegvakanties. En nog steeds groeit het aantal vluchten. Tijd voor concrete leefregels wat dit betreft, beargumenteert Mark de Jager.

Afbeelding

De oorzaak van veel ellende is dat brute macht over gerechtigheid heerst en velen daarover zwijgen

'In 1964 werd ik met een spandoek voor Paleis Soestdijk gearresteerd', schrijft Aad Kamsteeg. Zestig jaar later vraagt hij opnieuw aandacht voor de Molukkers.

Let goed op als er een beroep wordt gedaan op wetenschappelijk onderzoek

Het pleit voor minister Piet Adema dat hij het stempel 'veilig' op glyfosaat wantrouwde. Een beroep op wetenschappelijk onderzoek zegt helaas lang niet alles, stelt Reina Wiskerke.